Exem hjälp
Min häst har exem han kliar av sej man och svans på sommaren. Vet inte om det är pga knott eller sol, hur vet man det egentligen? Detta blir våran första sommar tillsammans och jag har inte haft någon häst med så "kraftigt" exem förut. Har läst under några trådar tidigare om olika medel och så men hittar dom nu inte igen. Så nu kan någon ge mej lite tips på vad jag ska behandla honom med, när jag ska börja osv. Vill ju att han ska få ha så mycket av sin man som det bara går kvar. Är det bättre att ha täcke på dom eller är det bättre att ha på någon salva?
Jag vet att det är många som har exemhästar så hjälp mej nu och ge mej tips så att jag kan lindra hans klåda så mycket som bara går och bevara hans mysiga man som precis har vuxit ut igen.
Tacksam för hjälp och tips av alla slag!

Ett eksemtäcke är helt outstanding! Finns för 1000kr på Hööks som är helt ok, Boett har väldigt bra täcken men lite dyrare. Kombinera med en salva som fungerar (man får prova sig fram tills man hittar rätt). Jag själv har haft stora problem med eksem på min ponny, men förra sommaren hittade jag ett medel som verkligen hjälpte henne. Det heter Horsol och finns att beställa hem på Apoteket, kostar ca 400 kr men är väldigt drygt, lättanvänt, och ett stort plus är att det inte stinker som de flesta andra eksemkrämer gör! Andra salvor har bara lindrat Rosalie, men Horsol hjälpte verkligen. Så det kan jag rekomendera starkt. Sedan att ta in hästen i ett svalt, knottskyddat stall när det är som värst är en god idé. Under tiden på sommaren när det är som mest knott, så får Rosalie stå inne på dagen och gå ut på kvällen.
Jag har köpt en häst som kom till mig dagen före julafton och hon har väldigt lindrigt eksem. Men jag har pratat med en tjej som har god erfarenhet av eksem hästar och det som gäller är att täcka dom tidigt och absolut INTE ta av täcken, även om det kanske är lite mulet och inte några knott.
Sen ska man behandla dom med någon salva, men kommer inte ihåg vad den heter, kan ta reda på det! Men tjejen har provat massor med medel men detta funkar bäst. Iafall på hennes häst
Vi använder också Horosol,det har fungerat jättebra. Säljs bl.a på Apoteket, jag betalade 220kr förra året. Vårt sto klarade sej hela sommaren med Horosol +täcke.
Tyvärr tog vi av henne täcket i September och droppade henne mer sällan,för vi trodde faran var över,men då kliade hon av sej lite man.

Prova Horsol, jag har ju hunnit provat väldigt många preparat på Andy. Förra sommaren provade jag Horsol o det hjälpte, han gick ute hela sommaren i sin skogshage utan täcke. Täcke fungerade aldrig bra på Andy, tyckte han kliade sig mer med täcke så det gick ju sönder hela tiden.
Viktigt att börja behandla innan han börjar klia sig. Tvätta man o svans ofta så det håller sig rent, då med ett milt schmpoo.
Hoppas det går bra!

Tänk på att horsol har karens på 96 timmar vid tävling.

Hej!
Det finns många tips och här kommer ett från mig.
Eftersom jag ger min häst Eggersmann.. så har jag ett tips på foder som är speciellt anpassat för hästar som har "hudproblem". Foderet heter Eggersmann Derma Vital Cubes, man kan även givetvis ge hästen en koplettering med vitlök. Vitlöken i sig har en avskräckande effekt på insäkter som vill äta hästar (bromsar, myggor, knort mfl)
Vill du veta mer, skicka ett meddelande så berättar jag mer om Eggersmann….
Lycka till och som sagt var hör av dig om du vill veta mer
//Christina

Hej Elin! Horsol kombinerat med exemtäcke har hjälpt bra på honom förut. horsol går att beställa på n-vet.se som tigare sagts här, tänk på att det är karens på det. och se till att du inte får det på fingrarna för det luktar skunk!

#7 Hade inte en aning om att du hade smörjt in honom tidigare
Skulle givetvis frågat dej först om jag hade varit smart! Har en rolig sak att berätta skickar ett gb.
Ni får verkligen ursäkta min otroligt hemska stavning på eksem, vet inte hur jag tänkte när jag skrev ordet såg det fel ut hur jag än vred och vände på det. Man skulle nog aldrig ha slutat skolan 

Tack för alla tips! Tur att man kan fråga andra =)
Nu till fråga två (lite korkad sådan) är det samma storkel på eksemtäcken som det är på vanliga täcken? Dvs ska ha han strl 115 då han har det i vanliga täcken? Tänkte om man skulle skicka efter ett så att det blir rätt från början.
Någon som har fler tips på bra eksemtäcken?

Jag har använt boett täcke och smort med AVS14 och det har funkat bra för oss. Men det gäller att börja i tid, vid minsta tecken på kliande. Lycka till.

Glömde skriva att mitt russ har st 3 på boett, men han är stor och grov. Läser man på beskrivningen står det att 3 är till islandshästar och att 2 är till russ.
Har läst att man använder brunalger till Islandshästar med exem med bra resultat. Alg-Börje säljer dem. De finns på nätet.
Täck är ett måste nästan under sommaren!
Har provat lite olika typer av täcken. Men tycker att Boetts täcken är väldigt slitsarka. Visst dom går sönder-. Men tycker att dom håller längre… Visst är dom dyra men. Köpte ett från hööks i sommras o de höll högst 2 veckor innan hon hade delat de på mitt i tur! Använder även prob medel.
Men du får prova dej fram o se vad som passar bäst för din ponny! Alla är ju olika så!

Vi har också använt olika täcken men de som hållit bäst och haft bäst passform är boett. Sen lagar de täckena gratis om de går att laga.

Har ni kikat på både boetts hemsida och på hööks på dom rek. eksemtäckena boetts ser ut att ha bättre passaform på sin, men det kan ju också bilder luras på. Bra att man jkan välja färg på boetts täcken så att han får behålla sin liknande färg han har nu. Jag förstrå inte riktigt hur täckena sitter fast uppe vid öronen på hästen, åker dom inte ner?? tycker det ser så ut. Hoppas verkligen att det räcker med täcke och hals så han slipper den där ansiktsluvan han kommer skrämma slag på mina andra hästar 
Killen ifråga är inte så stor 120 cm och smäcker så då borde han ha en 2:a på sitt täcke då?? eller strl S ifrån hööks. Bild finns i fotoalbumet "kotten mumsar hö"
Slog på internet på eksemtäcken och då kommer en massa svar upp om insektstäcken, men det är väl inte samma sak eller??

Nr 2 borde passa och man fäster täckena i grimman med ett band. Insektstäcken är inte samma sak.

#16 Är det ända sättet att använda dessa täcken på?? Jag vägrar ha grimmor i hagen det är för stor risk med det. Finns det nåt annat sätt??

Någon som vet nåt om Lilla hästen i stavs eksemtäcken??

#17, jag använder aldrig grimma. Man behöver inte fästa täcket, det brukar sitta bra ändå, det är resår ytterst.

#17 Vi brukar inte heller ha grimma, de brukar sitta bra men kan glida ner en bit och på hästar som har mycket problem med knotten kan då klia sig högst upp på halsen.

Som GranoStall skrev, så kan täcket ibland glida ner. Jag löste problemet genomatt köpa en eksemhuva från Hööks, med hel hals som då täcker allt.

Okej skönt! Vill verkligen inte ha grimmor i hagen på dom!
#21 Julia du hade täcket ifrån hööks, är det lika hållbart som boetts eller är det lika bra att köpa ett boett täcke direkt? Det är räknat med att jag ska låna Kotten i 5 år så det blir några sommrar.
En fråga till när ska ajg börja med allt detta?? Ska jag börja med täcke och salva samtidigt?? När ska jag börja ???

Är han överkänslig mott knott kan de hjälpa med switch, o att han får va inne den tiden de e som mest knott ute

#22, jag har aldrig testat Boett, utan har kört med Hööks i alla år. Tycker att de är helt ok! Men tror Boett har lite bättre passform. Angående hållbarheten på Hööks-täckena; håller man efter och sköter hästen/täcket så slits det mycket lite. När jag använde Horsol i somras behövde jag inte laga det en enda gång, eftersom hon slutade klia sig.

#24 Okej vad ahr Rosali för strl på sitt täcke?
Va det är svårt att välja det finns så många man vill ju att han ska få ett täcke som han trivs i och som är bra på just honom… Det måste ju bero lite på också hur mkt knott som finns just där man bor… eller?

#25, på Hööks-täcket har hon 115. Om du känner att du har ekonomi att lägga ut lite extra, tror jag Boett är det bästa alternativet. Annars duger Hööks utmärkt! Kan tillägga att vi har väldigt mycket knott hos oss.