Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettlojsta-hed
Läst 1395 ggr
Tittut
0

Lojstadatum 2008

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För alla som är intresserade när det händer saker på Lojsta Hed, kan jag meddela lite.

Söndag den 1 juni släpps hingsten till flocken. Samling vid premieringsplatsen kl 9.00, för dem som vill gå med i drevet.

HS och betesföreningen håller på att förhandla med hingstägaren, och så snart det är klart kommer man att gå ut med information om vilken det är.

Måndag den 28 juli är det russpremiering. Samling 06.00 för drevet, och premieringen startar 10.00. Elisabeth Ljungstorp är ny premieringsförrättare för i år.

Lördag 8 november är det frånskiljning och märkning av fölen. Samling 9.00

Den 1 mars tillträder Ingvar Andersson, Autsarve i Lojsta, som tillsyningsman efter Börje Johansson.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

SigneK
0

Ny tillsyningsman! Det var väl en nyhet! Vem är han? Har han hästar i flocken?

MagganS-B
0

Jaha, det blev han, undrade lite eftersom det stod i tidningen häromdagen att Börje skulle sluta, men det stod inte vem som skulle efterträda honom…..Gedigen hästsläkt!

Mixie
0

Vilken hingst blir det då :)

//Mickan

SigneK
0

Spännande!

Mixie
0

Ojj jag är blind! Läste lite för snabbt såg vad det stod om hingsten :P

//Mickan

usher
0

jag skulle vilja se hingstsläppet iår!

Wruss
0

Nej, Ingvar har inte russ i flocken. Han bor dock längs en av vägarna ut till hajdi, där han har ett mindre jordbruk. Han har fött upp halvblod i liten skala (men med mkt god kvalité). Hans far Valter Andersson var kanske lite mer känd som halvblodsuppfödare och ägare till bl a anglohingsten Carneol x.

Kajsa-B
0

För MÅNGA år sedan så brevväxlade jag med Valter Anderssons dotter som hette Marianne och då hade dom några russton….

Fiffilura
0

Finns det mer information om de händelserna nånstans. Är på Gotland vid premieringen.  Men måste man vara där vid 6? vAD HÄNBDER DÅ? Hittar man annars dit till 10? Jag har alltså ALDRIG varit på Lojsta…

Ser verkligen fram emot det!

SigneK
0

#9 Om du kommer vid 6 så kan du gå med i drevet och driva in hästarna till premieringsplatsen. Det är roligt, men lite jobbigt, och det är inte alls säkert att man får se någon häst i skogen fast man går med i drevkejan.

Om du kommer vid 10 så kan du se Lojstahästarna i fållorna och alla andra som kommer för att premieras på platsen.

Man hittar lätt dit,  om du kommer på rätt väg så kan du inte missa premieringsplatsen. Det står en stor skylt med "RUSSPARK" och på premieringsdagen är det fullt med folk och hästar.

Fiffilura
0

#10 Tack!!! Kommer ha minst ett barn med mig… och kanske hela familjen. Tror inte de vill kuska runt i skogen ;-)

Kul kul!

Saiop
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var där förra året, på russpremiering och jag vill jätte jätte gärna vara där iår igen..

ErikaSchieber
0

Eftersom att det är Timon som ska gå på heden så skulle det vara extra roligt att vara med när han släpps..hoppas att det går att ordna på nåt vis =)