Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 7486 ggr
[Croneld]
0

Att välja vagn, tips och råd

Jag tycker att det passar bra nu när det diskuteras selar i en annan tråd om att ta upp om hur man ska välja vagn, beroende på vad man ska ha den till. Vi har också en aktuell artikel under artiklarna som handlar om olika typer av selar.

Vi kör på olika nivåer och inriktningar, så det finns många olika alternativ både av vagnstyper och prisklasser.

Kanske har du bilder på när du kör och som visar vad du har för vagn? Skriv gärna vad det är för märke.

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den vagn jag önskar mig finns så vitt jag vet inte i Sverige. Det ska vara ett mellanting mellan bruksvagn och maraton. För par och enbet. Man ska kunna plocka av baksätet om man ska ha last på istället. Tävla ska jag inte.

Cara-Mia
0

Detta är min gamla vagn som följde med mitt första russ 1986. Den har varit med mamma på många tävlingar i hela Sverige. Jag körde med tills förra sommaren då jag inhandlade en ny vagn Ett bra hemmabygge. Men den gamla vagnen finns kvar och kommer att användas till unghästarna.

Cara-Mia
0

Bild på den nya vagnen i hemma miljö.

Norrveda
0

Det viktigaste med vagn är att välja en som passar till det man ska ha den till. Vi tävlar med våra och måste då ha vagnar som uppfyller TR beträffande bredd och vikt.
Maratonvagnen till paret är av modell OM.Spring från Danmark en jättebra vagn som vi lyckades komma över för några år sedan.
Bästa vagnen till enbet är den 4-hjuliga som inköptes förra året från Equus Driving, märke Shettis Cross, kombinerad enbet och par. Inköpet av den vagnen gjorde att vi efter mycket funderande sålde våran gigg.Gråter
I vagnsförådet finns även två gamla rockarder som inte längre uppfyller tävlingskraven men som duger bra med att köra hemma.
Nu finns nya planer på inköp av en liten vagn till Kanon som debuterar med Linnea i lagserien till våren.
Vårat motto är: Pengar ska rulla!Penga mun

Mixie
0

Jag kan ju inget om andra vagnar än "vanliga" rockards och speedcart och sulkys men jag skulle gärna vilja ha en vagn man får tävla marathon och "dressyrkörning" med :) Tror min ponny skulle tycka det var jättekul :)

//Mickan

Ledin
0

vilka fina vagnar ni har. Jag skulle vilja ha en stabil vagn som håller lite ska ändast ha den som körning här hemma, vad kostar en sådan vagn som du Cara_Mia har då menar jag både 2 du visa på bild.

Denna kommentar har tagits bort.
[Russ-park]
0

Om ni skulle vilja ha en vagn för 1-spänd ( enbet ? ) då se till att den inte väger mer änd ca. 120 kg annars blir den för svår för en liten häst ( russ ) i praktisk marathon-körning. Den viste på bilden är relativ billig och väger 120 kg. bj

amandahandersson
0

Jag sysslar bara med trav, så jag väljer vagnar som är lämpade åt det.

Rockarden har ganska ordentliga hjul och bra fjädring, och väger litegrann vilket jag tycker är bra.
Sulkysarna funkar helt okej också, fast vi har ju  köpt dom lite på ekonomiklassen. Jag betalar INTE 10.000-15.000:- för en sulky när man lika gärna kan få en ny fin för 5.000:-.

Vi har två till beggade sulkys på gården som vi ska rusta upp. En ska bli tävlingsvagn och den andra ska vi göra om till speedcart.

På bilden; Musse ute och går med rockarden.

Chirak-96
0

Jag har två vagnar hemma, en rockard och en maratonvagn. Rockarden dras av Zharanof, Chirak är lite stor för den men det går. Maratonvagnen är nog egentligen för tung för Chirak att dra själv men så länge jag inte kör på för löst underlag rullar den lätt. Har parbom till den så det blir väl till att lära sig det sedan.

Först en bild på Zharanof och rockarden, vet ej märke men den är inköpt av Agge, år 199?. Super skön fjädring.

Chirak-96
0

Här kommer en bild när jag kör Chirak i maratonvagnen. Köpte den i höstas, det är en 05:a har tappat vad det är för märke men ni som kan vagnar vet säkert.

Ja, förlåt att jag kör utan hjälm men min dotter kom med i sista stund och då prioriterade jag hennes huvud.

[Tjiwi]
0

#10# och #11# Jag vill inte verka som nån bessewisser men ett tips, dina draglinor ser långa ut på bilderna. Vore kanske värt att korta dom lite.

MagganS-B
0

#10 och #11 Tänk att t.o.m. jag såg det som inte kört med "vanlig" vagn sen jag åkte med min morfar efter ardennrarna för 100 år sen…..Skrattande

Cara-Mia
0

#6 Den gamla vagnen följde med mitt första russ. Ett hemmabygge av den typen kan gå på några tusen. Den nya vagnen köpte jag som skal dvs utan säte och färg. Tror att jag gav åtta tusen för den. Det är väldigt svårt att hitta bra hemmabygge och nytillverkade är ju så himla dyra.

Själv blev jag trött på luftgummi hjulen efter många punkteringar.

entill
0

#1. Det måste väl vara något i den här stilen du önskar dig? Skulle jag också vilja ha. Kostar 2700€

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

entill
0

Eller kanske den här. Lite billigare 1600€

www.vikingponnycenter.se

[Croneld]
0

# 15 & 16 Var hittar man sådana vagnar?

entill
0

www.vikingponnycenter.se

Russtoka
0

#18 Jo vi har sett dem. Det är väl bara att beställa antar jag. Jag hade velat köpa i Sverige… Om vi är många som köper samtidigt kanske vi får mängdrabatt? Flört

Anna-Uppsala
0

Jag har en gigg från Tidaholm till Hjördis, som jag köpte förra året för 25 000 kronor. Mitt X, alias ungarnas pappa betalade, eftersom jag är snäll och tar hand om våra två tonåringar på heltid medan han är i USA och forskar på varför celler sitter ihop. Jag fick välja mellan en tvättpelare till lägenheten och en vagn, så … Hoho, valet var ju superenkelt - det finns tvättstuga i huset!
Fördelen är att den är välbyggd, stabil, lätt att justera och få balans på, och superskön att åka i.
Nackdelen är att den är t-u-n-g! För ett större russ hade det säkert inte varit några problem, men Hjördis är ju bara 115 cm, matte är tämligen tjock och så måste man ju ha med en groom också …
Jag ska därför prova att köra den medloksele framöver, så Hjördis kan dra ordentligt.

Min gamla vagn är en ombyggd gammal Börjesrockard från 1990-talets början - en enkel, välbalanserad konstruktion som bara rullar och rullar. Tyvärr är den obekväm, för den är ofjädrad, men den är helt suverän på alla andra vis. Den är dock för smal, mindre än 125 cm bred, så nu får jag inte tävla med den längre. Synd!

I ladan finns också en stor Roslagsrockard, byggd för en liten d-ponny, och en gammal rockard till stor travhäst, försedd med svängel. Roslagsrockarden ska jag kanske sälja, den andra tänker jag behålla tills den dag jag har råd med en ny connemara.
På bilden - Hjördis och giggen förra sommaren. Foto: KH

Anna-Uppsala
0

Hjördis, jag och groomen Nicole samt den gamla Börjesrockarden, på en tävling på Johannesberg, maj 2007.
För övrigt håller jag helt med Norrvedingarna: pengar ska rulla! :D

Chirak-96
0

#12 Jag hade tänkt nämna det där med draglinorna men gjorde det inte, så jag tar det nu. På båda bilderna håller jag på att stanna till så fotografen ska kunna ta bilden, därav har nog vagnen åkt fram och draglinor slappar.  På bild #11 Håller jag dessutom på att "köra in" selen så Agge (som sytt selen) var med och vi fick spänna in och dona under färden. Det är även hon som fotat. Men det är jättebra med vakna vänner och det är väl bra om man kan hjälpa varandra. Skickar med en ny bild från samma körtillfälle och här ser det bättre ut.

entill
0

… och här har vi fått lite ordning på nya selen och vagnen.

www.vikingponnycenter.se

Anna-Uppsala
0

Båda bilderna #22 och 23 tycker jag är fina. Chirak har en otroligt härlig uppsyn där han drar fyrhjulingen!
Och första bilden (22) är bild av en sådan där typisk en vanlig hästdag - det är grått ute, man provar nya grejor, ponnyn är långhårig och har sin gamla grimma under tränset, man själv klädd i vanliga stallkläder och man kan riktigt känna hur det doftar fuktig lera i den där råkalla luften … :)
Ursäkta trådkapningen!

[Russ-park]
0

Vi har flera vagner, men min favorit är min delvist hemmegjorde gig på 125 cm axel. Har ett par luftgummi hjul och ett par med fast gummi. Jag föredrar absolut lufthjul. Ser frem till att åke tandem med den. bj

[Russ-park]
0

Här är samma vagn med luftgummi hjul. bj

[Russ-park]
0

Vor marathonvagn till enbet och par.

2 stk. travsulky + en tränings-sulky

[Russ-park]
0

Vi fattas snö till den här !

[Russ-park]
0

och har job nog till den här. bj

[Russ-park]
0

och vi kan bygga upp muskler med den här.

Här på Russ-park är det tillräckligt med "vagnar" att välja mellan. bj

[Croneld]
0

# 30 Vilket utbud av vagnar ni har, inte bara en russ-park utan en vagns-park ocksåFlört Både fina russ och kärror, vad är det för märke på vagnarna?

[Russ-park]
0

I bland blir man trött !

Ha det bra med eran vagnar. bj

[Russ-park]
0

Marathonvagnen är tillverkat i polen och Royal Hawk sulkyen är vel svensk - resten är vel va ni kallar smedja- och snickareglädje. Tidaholm är förbild för min älskade gig, samlat ihop av olika delar.

Hagelberg
0

#20 Jag har en likadan Tidaholmsgigg som du. Den är jätte-bra. Det bästa är att man kan ställa in balansen beroende på om man är själv eller inte. Jag köpte även en ståbräda för groom och extra galler fram. Mitt russ är 128 och ligger bra i vagnen. Håller med om att det kan bli tungt och kan kännas orättvist i tävlingar men min häst har bitit ihop och drar på bra. En tävling på Flyinge där sträckan delvis gick på galoppbanan som var mkt tung hade vi de bästa hindertiderna förutom ett shettispar. Kan tillägga att jag körde totalstopp i två hinder, smälde i vagnen i telefonstolpar! Det är kämpigt att få upp fart igen men russen är tuffa!! Tävlingen var lättklass och nat.klass. Har aldrig kört en en sån tuff lättklass förr och flera ur nat.klassen bröt. Tyvärr fick vi straff på travsträckan då båda våra klockor strejkade och vi blev lite vilsna. Men gud så kul vi hade.

Anna-Uppsala
0

Ja, jag tror problemet är att Hjördis är liten och jag är tung - inte giggen i sig. Men så är vi ju bortskämda med den där superlätta lilla rockarden, också … Jag tror giggen hade varit suverän till Gerda, som är 125.
Hur som helst tror jag det blir bättre med loksele och mer mängd- och styrketräning. :)
Jag har också ståbräda bak, som kan sättas på, för övrigt. Vad har du för färg på din? Min är mörkgrön med gula och röda stripes.

Hagelberg
0

Min är mörkgrön med guldstripes + mitt namn på sidan, fast halva är borta ha,ha. Sitter tillsammans med reflexen på en stolpe i Flyinge. Agge tog en bild av oss på Elmia, minns inte vilken tråd den var med i.

Russtoka
0

#35 Oj, oj, oj. Vad jag ska säga då? Jag nästan skäms när jag säger att min rockard bergis väger dubbelt så mycket som din. Din är ju jättefin och smäcker jämfört med min klumpiga hemmabygge. Leil Gaist är 121cm och normal till aningen grövre i typ. Han har inga problem att dra den med mig och en vuxen till, dessutom i kuperad terräng.

Har inte tänkt på det så mycket, men idag när vi var ute och promenadkörde satt jag och funderade och tänkte på dig och det du skrivit.

Leil Gaist har i allafall byggt upp sig väldigt bra på all vår körning… Och inte är han sen att lägga iväg i mycket hög fart på kort sträck om jag ber honom. Undrar vad det skulle bli med sulky…

Anna-Uppsala
0

#36 - Men du kör ju med loksele! Det är en himla skillnad mot att ha en smal brösta. Jag tror att när jag byter sele, kommer Hjördis att dra på ett helt annat sätt och också bli starkare.
Vilken härlig bild för övrigt - det riktigt lyser glädje både om hästen och om er!

entill
0

Många tycker att en fyrhjulig vagn blir för tung för russen att dra i enbet, men jag kan lova att den här gamle mannen mycket hellre drar en tvåaxlad än en enaxlad. Den här bilden är från invigningen på Equitana 2005. Vagnen är en ganska tung Tidaholmsvagn. Underlaget var inte optimalt, men han ser ju inte ut att ta ut sig direkt.

www.vikingponnycenter.se

entill
0

Här ett annat ekipage från samma tillfälle. Har aldrig sett något liknande, mycket imponerande.

www.vikingponnycenter.se

Anna-Uppsala
0

Ååååh, jag skulle också vilja ha en tam zebra!!! :)**
För övrigt - vad är det för brösta som Jonis har på sig?! *undrar***

entill
0

Ja, det är inte så vanligt att man lyckas köra in en zebra. Den här var uppväxt i en hästflock, så den visste nog inte att den var zebra. Annars är zebror ganska trevliga att hanskas med, jag har faktiskt ridit på en zebra när jag jobbade på cirkus i min ungdom.

Jonis brösta är den enklaste vi har, och egentligen inte avsedd för en så tung vagn, men vi hade bara den med oss och använde den även till tolkning.

www.vikingponnycenter.se

Hagelberg
0

#35 Om jag har samma gigg som Anna_Uppsala så väger den ca 95 kg utan kusk och groom. Bild på mig och Bajazzo i Flyinge. (Det är i tävlingslägen han går under smecknamnet Bazze-mannen)

Hagelberg
0

En till bild från samma tävling

Hagelberg
0

Ännu en

Hagelberg
0

Från Elmia 2007

[Grabbarna-A]
0

Vi har oxå en Tidaholmsgigg, en sån som Anna har, men vi beställde med tjocka gummihjul. Ska villigt erkänna att den inte är använd så mkt dom sista 2 åren! men men, iallafall Amaretto är 120 cm och vagnen rullar plättlätt med hans husse och mig i. Vet inte om det beror på däcken kanske. När vi har varit nere i ridhuset eller på sandvägarna och kört så har Amaretto bara tuffat på sen vet jag inte hur mycket han skulle orka på en maratonbana men det får vi väl testa nåt år! Vi gjorde nån specialvariant på den så att vi kan byta till lite tunnare finare däck om vi vill det, men för vår körning passade det bättre med grova däck.

Anna-Uppsala
0

Jag vill alltså understryka, för säkerhets skull!, att jag är jättenöjd med min gigg för övrigt! Och vad sugen man blir på att köra maraton när man ser bilderna från Flyinge! :)

Hagelberg
0

Jag uppfattar som om du gillar din vagn men är osäker på om Hjördis orkar dra den. Jag tror att med lite styrketräning och vana att dra tung vagn så fixar hon det. Kör så det ryker :)

[Tjiwi]
0

Hittade just en bild på en super bra maratonvagn till B ponny. Denna rullar lätt och fint, har gummihjul. Är köpt hos Equus Driving, tror den ligger runt 28000 kr. Vagnen ägs av tjejen som kör, Ida, russet hon kör är min Tjibus på träning på Ekenäs sommaren-06.

Kan varmt rekomendera den om det är någon som är sugen på fyrhjuling till sitt russ. Finns en till i vår klubb som kör med en lika dan och är nöjd hon med.

Norrveda
0

#50 Det är samma vagn som vi har till russen. Inköpt 2006 för 26000 kr inkl moms.

[Grabbarna-A]
0

# 50 en sån ska jag köpa när det är dax för 4-hjuling. Vet flera som har en sån och är jätte nöjda.

[Croneld]
0

Jag som bor i Roslagen har köpt en begagnad roslagsvagn till shettisen. Jag fick den till så bra pris att jag inte kunde låta bli. Den passar henne mycket bra och dottern vill lära sig att köra. Nu ska jag bara fixa till bröstselen, så den får baksele, snabbkoppling och dragläder. Lite läderslöjd så att det blir ett fint ekipage till slut.

Till russen har jag en gammal rockard som får duga ett tag till, men har jag en dröm att köpa en fin vagn som jag har hittat på Drive Out hästvagnar, se på importerade vagnar.

Evis
0

Jag är mycket nöjd med min vagn, det är en Tidaholmsvagnar-rockard. Planen är väl någon start eller två i lätt klass nästa år. Jag hoppas den duger åt oss i några år, så jag "slipper" sälja men som jag förstår är det bra andrahandsvärde på dem eftersom det är rejäla vagnar.

Ni får ursäkta att selen sitter så bedrövligt, detta var premiärturen och vi hade inte förstått riktigt hur man skulle lösa problemen ännu…