Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettrussets-historia
Läst 1918 ggr
GAJarhult
2008-02-26 17:33
0

Rörlighet??

Vi har diskuterat i andra trådar om utvecklingen av russet under åren som gått. Någon här har menat att russet har tappat sin rörlighet. Jag undrar hur menas med rörlighet?? 10:a på gångarterna? Eller?

RC71
2008-02-26 17:40
0

Rörlighet för mej är en ponny som på ett atletiskt sätt använder hela sin kropp när den rör sej . Bofri med aktiva bakben och en rörelse som går bakifrån och fram med bra ryggverksamhet. Spänst ,elasticitet och förmåga att korta och länga steget med bibehållen balans.

alpros
2008-02-26 17:48
0

Jag tycker snarare att russen överlag blivit mycket rörligare än hur det var för 20 år sedan. Idag är det ju inte ovanligt att se russ som trampar över ordentligt och har liksom en motor både fram och bak. För mig är det ett rörligt russ, när den har motor både fram och bak och rejält framåtgripande rörelser med frambenen. Jag minns att förut såg man oftare korta,stelare steg och bakbenen hängde mest med frambenen och domarna upprepade hela tiden:-Svagt påskjut bakifrån.

Kanske spelar det också in att vi tar bättre hand om våra russar och det är klart att dem rör sig bättre när dem är fria från fång och övervikt och ibland har skor när det behövs.

MagganS-B
2008-02-26 20:21
0

Med rörlighet menar jag att dom rör sig lätt och fint i alla gångarterna och naturligtvis som alpros säger med övertramp osv. MEN vi vill inte se ett s.k. elegant trav på russen bl.a. då är vi inne på en helt annan ras…..framåtgripande KAN betyda paradgångare, och har gjort det i en del fall, men det skall det inte vara! Och några atleter är dom inte……

Tittut
2008-02-26 21:51
0

Viktigt på ett russ är energi och tryck i traven. Det behöver inte vara så långt och stort, absolut inga höga knälyft eller paradgång, men det skall vara en bra bakbensaktion. De skall ha en bra mekanik i hasleden, så att de arbetar bra med hela bakkärran och kommer upp från backen, utan att det blir för energikrävande eller för stort. Ett russ skall orka springa mil efter mil i en effektiv och spänstig trav, det kan man ha i bakhuvudet också.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

RC71
2008-02-26 22:03
0

#4 Ja, något russ lär jag inte bli i mitt nästa liv…..snarare en Irish Cob el dyl. Generad

christ
2008-02-27 00:00
0

Min dotters åtsikter om russen finns i hennes dagbok,(Nitro här på internet) och då har vi enbart hållit på med ponnytrav innan vi nu ska försöka kombinera både avel och trav….