Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 10776 ggr
Xenia_
2008-02-22 19:15
0

Switch Pour-on

Switch Pour-on! Vad har ni för erfarenheter av detta? Funkade det på era hästar? Vill höra både bra och dåliga erfarenheter. 

En av våra hästar har nämligen fått pälsätare, har någon av era hästar haft det, vad använde ni för att få bort dom?

juliapettersson
2008-02-22 19:26
0

Jag har använt Switch emot knott. Men märkte ingen skillnad, hästarna stod där och piskade irriterat med svansarna som vanligt.

RC71
2008-02-22 20:20
0

Här fungerar switch bra mot knott på alla utom en häst. Där fungerar chevalet ( stavning?) bättre. Pälsätare har jag ingen erfarenhet av.

[Grabbarna-A]
2008-02-22 20:20
0

Har hört av flera att Switch är bra mot löss iallafall, pälsätare vet jag inte. Håller även fästingar borta men inte knotten som det står på förpackningen.

crazycattiz
2008-02-22 20:24
0

Har använt switch mot både knott och löss, det har fungerat utmärkt

Impulz
2008-02-22 21:06
0

Vi har haft det för pälsätare, och det funkade jättebra. Det funkade faktiskt jättebra mot fästingar i somras oxå, dom hade i stort sett inga alls, bara när det började bli dax för att ha på nytt så började dom få. Blev deffinitivt positivt överraskad! Mot knott verkade det inte så bra däremot, då var Absorbines insektsspray som jag för tillfället har glömt namnet på bättre.

Norrveda
2008-02-22 21:24
0

Använder Switch mot fästingar och det fungerar utmärkt men däremot är det sämre mot knott, i alla fall i den mängd knott vi har Ledsen.
Ohyra, nja sisådär.

Tusen
2008-02-22 21:43
0

Vi har haft pälsätare eller löss (samma sak) en gång och använde då Switch Pour-On. Fungerade alldeles utmärkt trots tjock päls. Borta i ett nafs. Har även haft det mot myggor. Knott har vi knappt några. Fungerar men man måste upprepa behandlingen med jämna mellenrum och om det regnat måste det upprepas direkt efteråt om det skall hjälpa. Dock är det de ända som fungerar över huvudtaget mot mygg.

entill
2008-02-22 23:25
0

Är det inte bekämpningsmedel klass 3? Bästa medlet mot päslätare är vårsolen och värmen. De försvinner med vinterpälsen. Hästarna ser lite tuffsiga ut en tid, men det går snabbt över.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Xenia_
2008-02-22 23:54
0

#8 Försvinner det ur man och svans också? Men jag har hört att det smittar genom täcken, utrustning och borstar. Försvinner dem fortare om man rakar? Lever inte pälsätare på sommaren? Så om man inte behandlar så försvinner dom ändå?

entill
2008-02-23 00:21
0

På våra har de alltid försvunnit till sommaren, utan bahandling. Förr (för många år sedan) hände det att vi behandlade någon med allt som stod till buds, inkl. Switch, men effekten var inte synbar. Smittsamheten verkar inte heller vara så stor, då det oftast är bara en eller kanske två hästar i flocken som drabbas.

www.vikingponnycenter.se

Xenia_
2008-02-23 00:47
0

#10 Men smittar dom inte genom borstar eller selar om man använder dom på olika hästar?

Hur gjorde ni om hästarna kliade sig så att dom fick sår, eller det kanske inte hände era pållar? Min har inte heller fått sår men har läst att dom kan få det, eftersom att dom i visa fall kan klia sönder sig så att dom får det.

Hanna-D
2008-02-23 03:10
0

En del ponnyer reagerar väldigt starkt på Switch så prova lite försiktigt innan du häller på hela dosen. Jag vågar inte använda det på mina ponnyer utan sprayar dagligen med egenblandad flug/myggspray.

entill
2008-02-23 07:29
0

#11. Nej, våra har aldrig fått sår. Har inte märkt att det skulle smitta med utrustning eller liknande. Tror det är bara vissa som är mottagliga och då smittas de alla av samma smittkälla.

www.vikingponnycenter.se

MagganS-B
2008-02-23 09:37
1

Alla djur får inte löss eller pälsätare, precis som att alla får inte fästingar. Likadant med människor, vissa ungar får alltid huvudlöss, vissa aldrig. Det beror på blodets beskaffenhet tydligen om dom gillar det eller inte. Det är ju förresten samma med mygg. Switch BÖR ta bort pälsätare också, men mitt "gamla" recept mot sånt var att man tvättar hästen med ljummet såpvatten, sen strör på Etotal, jag tror inte att Etotal existerar i dag, men då kan man ju ta Switch…..man har i alla fall blött upp "äggskalen" så det inte kläcks nya, eftersom äggen då också dödas. Att inte Switch hjälper är ju för att det dödar bara dom som lever…..

Tittut
2008-02-23 09:42
0

# 14 Finns inte Etotal för jaktiller fortfarande? Men det har väl inte varit godkänt för häst på länge?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

RC71
2008-02-23 10:42
0

Tips till er som drabbas av löss och liknande.

Lusschampo till människa fungerar utmärkt. Tar död på allt ,även ägg på en behandling. Lite bökigt att bada ponnyerna vintertid förstås..

PernillaJ
2008-02-23 10:56
0

#14 & 15: Etotal puder finns att köpa på Granngården, enkelt att använda och kalasbra mot diverse ohyra.

Till skillnad från Agge (#8) väntar jag inte ut "gästerna" utan går till attack…

RC71
2008-02-23 11:55
0

Har aldrig haft någon typ av ohyra på connemarorna. Det måste ju bero på att dom har en annan typ av päls. Fundersam

MagganS-B
2008-02-23 17:01
0

Om Etotal finns kvar i handeln så är det ju bara att köra! Det där med såpvatten är superbra, då blir ju pållarna rena på skonsamt sätt ocksåSkrattande…..

StuteriQveiar
2008-02-24 18:39
0

Vill man använda Switch Pour On så kan man (enl kontakt med Parasitologavdelningen på Lantbruksuniversitetet) ha på det enl dosering över huvud-svans, ha lite i handen (som du har diskhandske på) och badda området under ganascherna, bakom frambenen, i ljumskarna och nere vid kotorna. Upprepa efter c:a 30 dgr. Fungerar jättebra.

Pälsätarna kan teoretiskt sett spridas 3 km med flugor från andra djur, också enl uppgift från parasitologen. Hans rekommendation var att ha på Switch Pour On c:a 2 v före installning på hösten, då de börjar bona in sig i pälsen för att övervintra.

smurfina
2008-02-24 21:55
0

Det senaste mot huvudlöss på människofronten är ett medel som kväver lössen. På så sätt kan de ej bli resistenta mot diverse lusmedel. Luktar man på det kvävande medlet och sedan läser på förpackningen, så är det faktiskt anisolja, vilket inte är alltför svårt att göra själv och som bonus får man en lakritsdoftande kuse ocksåSkrattande

fredag
2008-02-25 09:57
0

#8 Blir det inte klåda och obehag för hästen när de drabbas av pälsätare? Jag skulle inte drömma om att låta mina hästar gå obehandlade när de fått löss/pälsätare. När våra hästar drabbats har det varit i december månad, ganska långt till vår och vinterpälsfällning……………………Ofta sätter det sig i manen, klipp en sträng alldeles bredvid manen på båda sidor om halsen och behandla med Etotal, funkar fint. Men OBS! det är ett gift så använd handskar och se till att det inte "ryker" alltför mycket runt hästen.

Jarhultdenyngre
2008-02-25 10:10
0

Jag har ingen erfarenhet angående löss och annan ohyra i pälsen när det gäller hästar, men när det gäller kor och då främst dikor som hålls inne i varmlagård, drabbas lätt av ohyra om man inte behandlar. Då klipper man längs ryggraden ifrån nacke till svans och lägger ett medel som tar både inävlsparasiter och pälsätare.. väldigt effektivt..

Att klippa så på en häst är kanske uppenbart men det går ju att göra en liknande klippning på dem..

entill
2008-02-25 10:14
0

Visst kan vi skydda oss mot giftet genom att använda kandskar och skyddsmask. men hur skyddar vi hästarna mot giftet? De kliar varandra, leker och kan inte undvika att få giftet i sig. Om man måste behandla, för att de har besvär av pälsätarna, kan man väl använda något som inte är så giftigt, t.ex. såpvatten eller det preparat man använder till huvudlöss på barn.

www.vikingponnycenter.se

Xenia_
2008-02-25 19:38
0

#24 Hjälpte det med såpvatten för dig? Hade tänkt prova det, eftersom jag inte vill använda något bekämpningsmedel av klass 3 (switch pure-on och etotal) på mina hästar!

StuteriSolo
2008-02-25 19:51
0

finns ju något puder i handeln som man kan sätta i pälsen på hundar, katter och andra smådjur, Det innehåller kisel och dödar ohyra som. t.ex pälsätare. har inte haft sådana på någon häst på flera år, förut har vi använt etotal när de varit drabbade. En gång har det hänt att en ponny kliat sig så sår uppstod, en annan gång fick ett föl en allregisk chock av pälsätarna oom var så många, hennes boxkamrat hade inte en enda!!!

entill
2008-02-25 21:15
0

#25. Ja, viss effekt hade det nog med såpvatten, men våra har inte varit så svårt angripna att de fått sår. Oftast har vi ju inte ens kunnat hitta några kryp, men alla symtom har visat att det rört sig om pälsätare. Om de får sår, gäller naturligtvis normal sårvård. Skulle kunna tänka mig att prova "huvudluspreparatet" (minns inte vad det heter) Det skall ju kunna användas på barn, så det kan ju inte vara så giftigt. se #21.

www.vikingponnycenter.se