Transportera häst baklänges??
Mitt sto är ju lite halvknasig, hon kastar sig ur transporten. Jätteläskitg!! Men efter råd så använder jag fronturlastningen och det funkar hur bra som helst. Dock lånar vi transporten och vi får nog inte ha den så länge till. Då har vi tillgång till en utan fronturlastning! Tyvärr!
Så, då funderar jag på att köra henne baklänges. Men hur?? Om det redan står en häst i transporten, kan man backa på henne då? Och binder jag henne i bakbommen? Och hur gör jag då jag lastar av? Tänk om hon hoppar, det tror jagi och för sig inte, men tänk om?
Andra tips??

Ett av mina russ klättrade över bommen när han var hingst hur kort jag än band honom. Vi monterade då en ring långt bak i ytterväggen på släpet, så att han kunde stå fastbunden i ringen och åka baklänges.
Jag lastade honom först och vände honom innan jag låste fast mellanväggen och lastade den andra hästen. När han blev äldre hade han lugnat ner sig och kunde åka framlänges bunden i bommen.
Lycka till med transporten!
Charlotte
Ripadals Jinnic åkte alltid baklänges den sommaren vi hade honom, försökte aldrig ta sig ut förrän han var lös. Vi band honom bak i den öglan där kättingen bakom rumpan satt. Vi gjorde precis som föregående, lastade honom först…..

Tack för tipsen!
Problemet är ju att vi åker tillsammans med en annan häst som ska på samma träning och de brukar lasta först…. så när de kommer hit står deras häst redan i transport. Deras häst är jättebökig att lasta…..
Få fnula lite till på det…

Valter var med om en olycka hos sin tidigare ägare. Han åkte alltid baklänges hos oss. Jag tränade honom att backa för hand och han backade alltid på transporten!
Jag knöt honom, precis som #2, i öglan där bak. Han försökte aldrig slita sig eller gå ur när han stod där! Funkar kanonbra!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#4 Åh, tack! Hon kan ju såklart backa för hand, men det är väl skillnad på att backa in i en transport… Men jag ska absolut testa det! Men då hade du bom eller kedja för?
En fånig fråga bara… Öppnar ni bara bak och sen knäpper ni loss hästen och tar bort bommen?

Vi hade den kedja som tillhör. I andra transporter var det bom. Allt funkade. Jag fixade till och med så man kunde hänga upp ett hönät där bak! =)
Jag tränade honom att backa rakt, och att kunna svänga så man kan styra dem på luckan. De måste ju lita på den som backar och trampar de utanför luckan är det risk att de blir rädda!
När vi skulle lasta ur var det bara att öppna. Sen går man ju upp till hästen =)
Kör hårt!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Ett annat tips är att du monterar in dörrar i stället för kedja eller bom, bakom hästarna i ditt befintliga släp. Det gjorde jag i mitt gamla Umeå-släp och det har varit guld värt genom åren. Hästarna står lugnt när man tar ner baklämmen eftersom de ser att det fortfarande är stängt bakom dem. Jag skulle tippa att man kan fixa dörrar av plyfa själv om man är litet händig - spana in konstruktionen i ett släp med dörrar när du är ute på tävling eller träning nästa gång.

#7 Ja, det har jag oxå tänkt! Du har ingen bild på ditt släp? Eller vet var man kan köpa såna? Eller har nån länk med bilder på släp med dörrar? Det finns en sak som skulle göra att jag skulle våga transportera mitt sto som vanligt coh det är just såna dörrar….

Jag skickade efter dörrarna från transporttillverkaren, och sedan gick jag till en mekanisk verkstad här på orten som monterade på dem. De sitter med två kraftiga gångjärn i ytterväggen, och sedan mot mellanväggssidan med en sprint i mellanväggen och en lång ten ner i transportens golv. Jag tror som sagt det är ganska enkelt och skulle gå precis lika bra med "hemgjorda" dörrar av plyfa. Gå runt på transportparkeringen nästa gång du är på tävling/träning, kolla in och fotografera olika dörr-lösningar och fråga ägarna till släpen om hur de tycker det fungerar. Sedan - hem och snickra!