Föl vaka
Inte på russen…..dom klarar sig själva i 99,9 % av fallen!

När Itzi fick sitt föl i våras, första gången för oss men andra för henne, gick vi och tittade till henne varannan timme. Men givetvis fölade hon mitt emellan. Mickis hade varit där vid 4a då stod Itzi och tuggade hö, när jag kom ner kl 6 stod ett föl där och diade….
När wella skulle föla hade vi inte ens koll på att det var dax. Trodde det var ungefär en vecka kvar. När ungarna skulle morgonfodra så stod det ett litet föl brevid Wella i stallet.
Till våren när det är dax för Jubla att få sitt föl blir det säkert samma sak, oavsett hur vi bär oss åt kommer vi nog inte att få vara med…. Funderar på att montera en webkamera i boxxen och spela in kontinuerligt…..
Enligt alla jag talat med klarar russen fölningen alldeles utmärkt själva. Men visst har det hänt trasligheter även med Russ, även om det inte är vanligt.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#2 Två dödfödda föl på 45 år är inte mycket, men visst kan man ha otur…..
När bekanta har väntat föl har man ställt upp som nattvakt :) alla raser och alla får hjälp om det har behövs men ofta klarar dom det helt själva. Dock har flera ston vart så öma så man fått mjölkat ur lite så fölet får tutta på henne utan att stoet blir arg på fölet.

Jag är lite hönsmamma och vill alltid vara med.. Brukar ha ganska bra koll på när de e dax och går då ut och kikar med jämna mellanrum..

#5 Samma här, så vi har kameraövervakning på natten då de står i box, i övrigt regelbundna kontroller. Har förvisso inte varit med om 45 fölningar utan endast ett trettiotal och har väl missat en handfull av dessa då vi inte bodde så att vi hade stallet hemma. Annars har jag nog varit med vid de flesta av dem.
Har lite dålig erfarenhet från varmblodsfölen där vi har varit med om flertalet sådana saker som drabbar 1/1000 och vågar därför inte missa fölnngarna.
Jag gick ner sent på kvällen och kollade mina ston. Pepsi hade rymt på natten och fölat mitt i stallet så det hjälpte inte att vaka. Wirka fölade efter morgonfodringen, så jag missade Waldemar med nån timme. Däremot fick jag vara med på sista fölningen. Willa visade tydliga tecken med att vara orolig i hagen och så läckte hon "mjölk". Jag stod och tittade vid boxen. Det var som att hon ville det. Hade planer på att köpa övervakningskamera men så har det inte blivit…
#7 såg ut att vara rätt stor fölunge :) kul att vara med o dessutom ta kort jag missar kamran varje gång.
Har en övervakningskamera i boxen men vid bra väder fölar de utomhus. Då är det solstol i hagen och varma kläder nattetid som gäller