Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 775 ggr
LouiseS
0

Köpa eller inte?

Har lite funderingar över ett russto som vi är eventuella spekulanter på… Hon är f 2004 e: Ysak och u:Yllet (ue: Inter). I första hand ska vi ha henne som hopp-/dressyrponny men är även sugen på avel i liten skala. Då med inriktning på hoppkapacitet men tycker det är minst lika viktigt att bibehålla den genetiska "bredden" bland russen. Är hon lämplig? Har fått för mig att stammen är ganska vanlig och då med tanke på Ysak och Inter… Finns det någon intressant stolinje bakom? Vad tycker ni som kan??

LouiseS
0

Ho ho, finns det ingen vänlig själ därute som skulle kunna ta sig tid att ha en åsikt och således hjälpa en som inte är så russkunnig. Gråter Vill ju så gärna att köpet skall bli bra…

GranoStall
0

Vi har en halvsyster, Strumpan, och en kusin, Lojstas Candlelight, till stoet du har funderingar på. Vi håller mest på med trav, men när vi har medryttare så rids de. Strumpan är ännu för ung för att ha startat men Candle har gjort bra i från sig på travet. Candle är även utställd och har som bäst fått 43 p. Det tycker vi gör att hon kvaliter att föra vidare och vi avlar på henne.

Stammarna finns det andra som är bättre på än mig, men tror att det är en bra individ du hittat och jag skulle absolut rekommendera ett köp.

Pernille-G
0

Jag tycker det verkar vara en mycket bra och gedigen russtam på stoet. Med en sådan stam i botten kan du experimentera med mera udda hingstar och få genetisk mångfald på det sättet. Lycka till!

Tittut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det är ett jättefint sto med kalasfina gångarter! Hennes mor är född på lojsta Hed och är typmnässigt ett riktigt bra sto tycker jag.

Jag skulle tro att det kan vara ett bra val, om man ser till hennes stam och exteriör. Så här såg hon ut i somras.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

SigneK
0

Jah och så väldigt många avkommer har Ysak väl inte heller? Men de som han har har ju blivit bra verkar det som!

LouiseS
0

Tack snälla ni!Glad Låter ju riktigt bra det här. Och tack "Tittut" för bilden, jag fick ju även den tidigare via mail. Nu längtar jag sååå till den 16 mars när vi ska åka över till Gotland.