Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 2993 ggr
ciklidtrixan
0

Hingst utan travstam?

Hej!

Jag söker efter en hingst utan travstam att betäcka mitt sto med till våren. Någon som har några förslag. Vill inte ha travstam eftersom jag inte har något intresse för trav, kan tänka mej en hingst som används i bruks-skogskörning. Läs gärna om gotlandsrusset på skogshästen.com under moderna hästkrafter

http://www.skogshasten.com/

MVH ciklidtrixan

StuteriSolo
0

Menar du då en hingst som inte aktivt tävlar i trav eller en hingst som i flera generationer inte har några i stammen som tävlat själva?

Det finns nog inte så många som inte har individer i stammen som inte tävlat.

[Croneld]
0

Jag hoppas att vi inte här på sajten har diskuterat travstam och skrämt dig för detta. Alla russ kan trava mer eller mindre fort, en del tränas och blir supersnabba. Precis som bland oss människor, alla blir inte elitidrottsmän. 

Russet är en suverän allroundhäst och kan användas till de flesta grenar! Jag tycker du ska välja en hingst som du gillar och passar ihop med ditt sto. Du kan ta avelsrådgivning av någon i din avelsförening eller av någon russuppfödare.

Lycka till med din brukskörning och val av hingst!

StuteriQveiar
0

#2 Ja, bara för att den skulle vara sk "travstammad" betyder det inte att den lika gärna används till dressyr, hoppning, annan körning osv. Det är du som gör din häst till vad den är/blir, dvs det är du som lär den det du vill att den ska kunna!

Asagard
0

#0 Om jag var du skulle jag inte tänka så mycket på om hingsten gått på travet eller ej. Försök istället hitta en hingst som kompliterar ditt stos exteriöra brister och som du själv gillar, oavsett travmeriter eller ej.

MagganS-B
0

Det har absolut ingenting med användbarheten som skogshäst att göra om det är "travstam" eller inte. Huvudsaken är att det är en häst som är väl inkörd och har bra psyke!

ciklidtrixan
0

#1. Ja, jag vill ha en hingst som inte har tävlat i trav, och helst inte några bakåt i hans led. Vet att det kan vara svårt, men det måste ju finnas fler här i landet som inte är intresserad av trav.#2 Nej, jag har inte blivit "skrämd" av allt trav här på sajten men tycker nog att det är lite för lite om dom andra grenarna.

PernillaJ
0

#6 Specifiera geografiskt område (t ex län) hingsten får finnas inom så kan du få några förslag på ostartade hingstar med ostartade föräldrar.

#3, 4 & 5: instämmer!

Denna kommentar har tagits bort.
ciklidtrixan
0

#6 Gärna västra götaland men har inga problem med södra sverige.

Jag vet att en häst blir vad man gör den till, men jag tror ju att om en häst är ty "travare" med många generationer bakom sig som också är "travare" så påverkar det hästen.

Russtoka
0

Det var mycket bra sagt av alla svar. Håller med om att du ska välja en hingst som du tycker om, till exteriör, lynne, brukbarhet och som matchar ditt sto's stam. Om sen föräldrar, syskon eller avkommor travtävlar är egentligen av mindre betydelse.

Min hingst (som inte är godkänd än) används till bruks- och nöjeskörning + lite ridning i skog. Han kommer att få tävla om han eventuellt kommer till någon avelsstation (om han blivit godkänd förstås) som dessutom vill prova att starta honom. Själv har jag ingen möjlighet, ingen kusk, ingen transport eller intresse för trav.

Asagard
0

För att återgå till frågan:

Vilka hingstar finns det som inte har travstam? Oavsett län? Finns det många?

MagganS-B
0

Dom flesta har någon i stammen som startat, det går faktiskt inte att komma ifrån eftersom det inte funnits så många individer från början……men det finns säkert någon, Pernilla vaskar fram dem!

Asagard
0

#16 Låter bra. Är själv väldigt nyfiken för jag vet typ ingenting om stammar på russ. Men man lär sig något nytt varje dag.

juliapettersson
0

Ling 547 kanske? Allgunnens Opal G (fast där kommer Granit som morfar och "sabbar" ;) ? Lon 483?

PernillaJ
0

Jag har PM:at ciklidtrixan namnen på de hingstar jag hittade i Västra Götaland som själva är ostartade och har ostartad pappa, mamma och morfar: det var rätt många, faktiskt!

#18 Ja, Ling 547 var med på den listan (trots att både pappa Juventus och morfar Hubertus faktiskt startat nu när jag tänker efter!! Oops - men rekord 2.47,9 resp 2.35 kanske kan få slinka igenom?). Allgunnens Opal G 428 däremot har faktiskt startat en del själv, rekord 2.34,0, (Granit 368 är farfar, inte morfar), och står dessutom inte i Västra Götaland vad jag vet - så han kom inte med.

ciklidtrixan
0

Vill bara tacka alla för inläggen som ni har gjort, jag är ny russägare så jag har inte så bra koll på rasen ännu, blev jätte glad när jag hittade denna sajt för bara russ och hoppas på att jag kan lära mej av er som har haft russ länge genom att läsa och ställa frågor.

MVH ciklidtrixan

Asagard
0

#20 Du är så välkommen och jag hoppas du ska få glädje av forumet!

Själv är jag också ganska ny inom russvärlden. Har bara haft russ i 3½ år lite drygt och bara avlat i två. Men man lär sig något nytt varje dag och det är jätteroligt att ha russ! :-)

PernillaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på ovan nämnde Ling 547 - en Lojsta-född hingst med alldeles lagom långa framben Flört Intressant och litet udda stam också, med Hubertus 299 som morfar och ett möderne som bara på några få generationer är "väldigt gammalt". T ex mormorsfar är Raketen 102, född 1946. Ling är en trevlig hingst som är alldeles för litet använd i aveln…

ciklidtrixan
0

Jag ska kolla lite mer på han. Tack

SigneK
0

Äh hum…Pernilla, alltså, är det inte Allgunens Ulex på bilden? Jag tyckte inte det såg ut som Ling…..Fundersam Men jag kan ha fel…..

Länkar till Lings hemsida här http://www.spangakvarn.se

Han är fin faktisk, fick 42 poäng också på generalmönstringen.

PernillaJ
0

Hihihi… OJ så pinsamt, jag lade ut fel bild…Generad Ledsen allihop, slarvigt och klantigt av mig - sorry!

Här kommer Ling 547; den äkte denna gång (hoppas jag)!

Hannna
0

Allgunnens Opal G har ju även lämnat Remington som hade det svenska rekordet för 3-åriga hingstar och valacker ända fram till till förra året, vann även kriteriet. Jag vet inte riktigt om man kom fram till hur "travstam" definierades, men Allgunnens Opal G hör nog dit i alla fall:) Även om han inte är någon "poppis" hingst på trav sidan.

juliapettersson
0

Opals avkommor kan verkligen förflytta sig! Speciellt Topas tycker jag är riktigt läcker att se på.

Tittut
0

Bara därför ska ni få se en bild på honom….

Topas, ytterligare ett jätteduktigt allroundruss som kan det mesta!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

StuteriQveiar
0

Våra Opal ston (3st) fick alla diplom i år! Alla fick dessutom en 9:a på traven! Det är inte många hingstar som kan slå det!

hannibal-roll
0

#27 Jag fick Topas på min lott i kusk Sm 2004. Har aldrig kört en så lyhörd och ärligt framåt häst! Vi vann med mycket sparat på 2.08 tror jag, utan att ens vika fram spöt…. Helt klart en av de trevligaste jag kört!

Tittut
0

Topas var jättetrevlig redan som föl. När vi var ute med unghingstarna skulle han alltid ligga i täten och gillade verkligen när det hände saker.

Hans mamma var likadan, en mycket arbetsvillig och bussig häst, som älskade att jobba. Jag har lagt en del av den äran på morfar Herman som jag tycker gav hästar med mycket drag. Även om jag har hört av hans husse att han själv var ganska bekväm av sig…

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Jenni-Bess
0

Jag såg den här tråden och spinner väl vidare…

Jag skulle också vilja ha lite tips på hingstar utan trav stam..

Mina ston är e. Intrig 378 och manus G 419.

amandahandersson
0

Varför måste man ha en hingst utan en så kallad "travstam" bara för att man inte är intresserad av trav?

Som travmänniska får man ofta höra att man inte ska stirra sig blind på stammen, och att det inte är viktigt om hästens pappa travat fort eller inte. Man får höra att man ska våga satsa på hingstar som inte startat, eller startat med "sämre" rekord, eller som inte lämnat nån 2.00:are.

Visst, jag håller med. Det är inte kul om alla hästar har samma pappa eller liknande stammar (tex. att alla har Vagabond som farfar), därför köpte jag själv en unghäst efter en snabbtravande hingst som inte har lika många avkommor som många av de andra.

Så varför ska man inte ha en hingst med travstam för att man inte är intresserad av trav!? Travmänniskor har hingstar som inte travar, varför ska man inte kunna ha hingstar som travar till bruksruss??

På samma sätt som travmänniskor uppmuntras att ta ovanligare hingstar till sina ston, för en framtida ponnytravare, uppmuntrar jag att ni trav travhingstar till era ston, för en framtida bruksruss (som ändå kanske slutar på travbanan, vad vet jag??).

PernillaJ
0

#32 Jag föreslår att du kollar i travstatistiken, (se ponnytravet.com), och när du bildat dig en egen uppfattning om vilka russhingstar vars avkommor är gångbara på travet… så har du valet att undvika dem.

Betänk dock att de hingstar som tävlat framgångsrikt i trav (eller andra grenar) på toppnivå är testade på ett sätt som russens ganska enkla bruksprov aldrig kommer i närheten av. Med det menar jag att det är bara fysiskt och psykiskt sunda individer som klarar av träning och tävling på elitnivå med allt det innebär av påfrestningar i form av resor och miljöbyten, m m.

Egenskaper som är positiva även om man inte har som avelsmål att föda upp tävlingshästar.

StuteriSolo
0

och ta t.ex Ripadals Benni, som själv tälvat, lämnat bra travare och på sin ålders höst användes att plöja med??

thilda-
0

Citrus

Jenni-Bess
0

Jag hade som tanke att  andvända en hingst som är lite grövre i typen,som min Jenni.(kan inte äns tänka mej henne på en travbana! Haha!)

Men såklart finns det ju fina och bra hingstar att tillgå som har "travstam" i sej…men,jag skulle vilja hitta någon som ser ut som min Jenni i typen.

#34..Tack,jag ska kolla travstatistiken.

Teja-Bea
0

Silverboy 552 flyttar Eskilstuna i höst. Han har själv aldrig startat i trav och inte många i hans stamtavla har så heller. Han har goda allroundmeriter i stamtavlan och hans avkommor kan nog användas till det mesta!

Hästen blir vad man gör den till! =)

www.teja.se   --> Avelshingstar

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Reko
0

ciklidtrixan, Satellit kanske är en hingst för dig? Jag vet att han har körts en del i skogen. Han är lite grövre typ och inte använts speciellt mycket.

#37 Jag hade en bild av att ponnytravare var av lättare typ men jag har fått revidera den bilden. Världsrekordhållaren Gumino är av grövre typ. Namnlöse och Stig-Helmer såg jag på Wången i augusti och den grövre av dem var den som gått fortast.

Jenni-Bess
0

Silverboy var en riktig snygging….Kyss Matte vart iaf kär..hihi.

Kanske kan vara nåt åt en av damerna..

#39.Tack för hingst förslagen,jag ska kolla upp dom.

Resa
0

Hei.

Se på stutteri KL, hos Kurt og Lisbeth Larsson. De har fler fine hingster.

Tyfon
0

#38 han har visst travstam både Oidipus å Effekt e startade å tror Comina åsså startat e inte helt säker men Fridhems Jonatan har någ startat med

Teja-Bea
0

#42 visst är de startade några gånger, men har inte gjort någon direkt karriär på travbanan (inget ont om det!!)

Men det är inga i stammen som man direkt förknippar med travet. Fridhems Jonatan är väl den som är närmast i såfall!

Men ingen vagabond, ingen signal, Bond, med många fler som man annars direkt förknippar med travet! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

[Tjiwi]
0

Effekt startade med Katarina Paulsson i sulkyn och gick jättebra för henne. Tror han tog en massa segrar det året så nog är det "trav" i honom i alla fall!!

MagganS-B
0

En av fördelarna med rasen RUSS är att dom kan röra sig på ett bra och snabbt sätt, sen till VAD dom använder rörelserna kvittar väl…..Om vi går tillbaks 30 år i tiden så hade alla hingstar lämnat nån som travade…..Dom russ som kanske har sämre rörelser är inte rastypiska russ!

dullen
0

Stuves Monopol Är visserligen en "travhingst " men han är modell grövre

[Tjiwi]
0

#46# Det var en kraftig herre, läcker.

MagganS-B
0

# 46 Lite kallblodstyp över honom…..