Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 849 ggr
SigneK
0

LÅNGTIDSutlån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite….mycket fundersam inför min framtid med hästar….ser inte riktigt någon möjlighet att ha hästar i de närmsta åren, då jag har allvarliga planer om att åka utomlands nu till hösten och färdigutbilda mig 2-3 år minst. Det känns bara väldigt tungt om jag skulle sälja mina ston, för det är liksom nu först inom de senaste åren som det verkligen har klappat och jag har mina tre drömston nu som har blivit vuxna och klara till att avlas på. Så att kasta bort det för alltid bara sådär? Gråter Men de passar bara inte in just nu! Det är så svårt!

Jag skulle kanske kunna låta dem stanna hemma hos mamma och pappa, fast dels tror jag knappast att de skulle bifalla det, och dels känns det bara dumt om hästarna skulle stå helt på standby och inte göra nånting alls i flera år.

Senare är ju drömmen att få et EGET ställe at ha hästarna. Men "senare" kan nog lätt betyda en hel del år i mitt fall. Först måste jag bli klar med utbildningen, sen hitta ett jobb osv……

Vad tror ni om långtidsutlån? Kan det vara någon som är intresserad? Det rör sig om tre ston på 4,5 och 6 år, som jag då skulle vilja låna ut från sommaren och fram, gärna LÄNGE (4-5 år kanske?). Alla är vackra diplomston med toppenstam - Elitstam och genomsnälla och trevliga i allt. Jag ska ta mig tid att rida in dem nu i vår.

Kan det vara en idé, eller är det för konstigt att tro att man kan göra så?

StuteriQveiar
0

Näe, det vore väl en idé?

Med så fina ston borde det ju inte vara något problem, eller hur?

Anna-Uppsala
0

Sälj dem. Även om det gör ont i hjärtat, så det kommer du att lära känna fler lika fina hästar i framtiden.
Dessutom - längre fram kanske du kan köpa tillbaka dem, eller köpa avkommor efter dem. Titta på Croneld som köpt tillbaka sin gamla älsklinghäst på ålderns höst! :)
Risken om du lånar ut dem är ju att de kommer tillbaka helt oväntat när du kanske inte kan ta hand om dem, och vad gör du då? Och tre så fina ston borde inte ha svårt att hitta nya, bra hem där de får stanna.

Alltså - hästar är underbara, fantastiska varelser - MEN man ska inte låta dem styra hela livet. Man måste ha en gnutta distans också, annars blir man ju helt låst av dem.

Tittut
0

# 2 Hmmm, jag har hört liknande resonemang från mina motorintresserade släktingar, att en häst är en häst, men jag har aldrig hållt med.

Om man som Signe, och även jag, har köpt in individer som är av en viss stam och har vissa egenskaper som man letat efter, är det inte bara att sälja dem och köpa nya. Varje häst är en individ, med en viss genuppsättning, och du kan aldrig hitta en häst som bär på samma. En bil är förvisso också en unik företeelse, och inte lik en annan av samma modell,  men det är inte riktigt att jämföra levande ting som döda, såsom min sambo brukar försöka med..

Även om jag hittar ston som har liknande stam, eller andra värdefulla egenskaper, är de inte desamma. Har man handplockat avelsdjuren för att komma över just deras arvsmassa och egenskaper, går de inte att ersätta hur som helst. 

Däremot håller jag med att man måste släppa taget och inte låta hästarna styra osv, en av anledningarna att jag sålde Gerda exempelvis. Även om jag fortfarande tycker att hennes stam är hyperintressant, passade hon inte in i mitt avelsarbete. Även andra har gått iväg av olika anledningar, för att de inte passade, trots en stam som jag vill ha. Sedan finns det andra som man håller hårt i, just för att man kanske vet att de inte bara är att köpa nya…

Hoppas ni förstår mitt försök till förklaring.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Anna-Uppsala
0

Jo, men då får man ju anpassa sitt liv efter det också - och till exempel inte åka utomlands att plugga … ;)
Sedan är det ju inte säkert att de individer man köper om 10 år, är sämre än de man har i stallet nu. De kanske till och med är bättre!

Tittut
0

# 4 Det handlar inte alltid om sämre eller bättre, utan att de är av just de blodslinjer man söker. Det kan vara svårt att hitta, det kanske bara finns just bara en av den kombinationen!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
0

Usch, vad svårt. Ja inte skulle jag bara kunna sälja mina. Det finns ju så mycket känslor också inblandat.

Om det går så skulle jag försöka att låna ut dom, Signe, men det kanske är svårt på lång tid, vad vet jag. Men gör ett försök, lägg ut en annons och berätta om dom och hur du tänkt dig det hela. Lycka TillGlad

SigneK
0

Tack för svaren! Det verkar som att det ska lösa sig med Linéa och Parky nu, så är det bara lilla gulleplutten Akleia kvar, men det är ett mindre problem. Hon kan gott få stanna kvar hemma tills vidare.

Ja Anna, du talar ju förnuft, jag vet, det är det som alla som inte själv har hästar säger till mig: Men du kan ju köpa nya ! Och det är så sant att det är ett sats att låna ut.

Men det är som Liselotte säger; jag har ju köpt dessa för att de är som jag vill ha dem. Dessutom har de alla gamla föräldrar så det är inte bara att köpa likadana. Och överhuvudtaget, alltså, jag vill nog inte HA några nya, utan jag vill ha de som jag har. Bara inte just nu Fundersam