05-orna..

Våra är på bete i Eskilstuna. Lika små som när vi lämnade dem säkert, utom på bredden 
Min 05:a har just nu "vila". Han har jobbats 3-4 gånger i veckan sedan i vintras med inkörningen och i slutet på juni var vi på körläger där jag fick sitta i vagnen första gångerna :). Mycket duktig liten ponny som kommer bli (ÄR) en jätterolig körponny!
Han går på hingstbete här hemma, med 8 andra "grabbar" i olika åldrar. Där får han nu härja fritt i 1½ mån innan jag börjar jobba så smått med honom igen i mitten på augusti. Kommer kanske löshoppa honom ett par gånger under den här månaden, men i övrigt ska han få slippa mänsklig inblandning i hans liv ;)
Sedan i höst blir det skritturer i vagnen, kortare och längre. Lite handhästande, löshoppning, lösarbete och så eventuellt några ridhusbesök för miljöträningens skull. Eventuellt påbörjar jag så smått arbete vid hand också, och isåfall blir det nog något besök hos tränaren.
Detta är mitt första russ och jag måste medge att jag är SÅLD, han har superhärligt psyke och är väldigt älskvärd :)
Bilden är från lägret…länkar till lite fler bilder här nedanför…
Från betet; http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/11310000-11319999/640x480/11316099.jpg
Och när jag sitter i vagnen andra gången, lycklig :D ; http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/11960000-11969999/640x480/11961500.jpg

Jag har en 2åring e Tyson II som går på bete med unghingstar (fast han är valack..), han har gått där sen början av maj och ska vara där till sept-okt ngngång
De är väldigt fina alla! Men jag tycker då det är för tidigt att köra tvååringar. Min treåring är varken körd eller riden än och ska inte bli det heller förrän till nästa sommer. Jag tror verkligen det betalar sig i sista ändan att ge sig tid med unghästarna. Med tanke på att de växer fortfarande, både fysisk och psykisk…

Den "enda" -05:an vi har hvar är Tejas Pirana. e.Tejas Monljus u.Tejas Zorrina-Pi. Hon har faktiskt vuxit till sig ordentligt nu och ser inte lika valpig ut längre. Men det syns att Piarina är mormor!!
Pirana tömkördes både med och utan vagn i våras men nu under sommaren så är det att vara unghäst som gäller. Hon går på bete med 2 andra jämgamla tjejkompisar (bla #1's sto) och tant Monela (farmor) är dagismamma. Det blir ingen körträning nu under sommaren. Men de senaste veckorna har vi tränat lite utställning inför mälarruss i augusti
Fröken är inte direkt fotogenic och stå still och se söt ut är inte så skoj när man kan leka med bästisarna!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Jag har en 05:a som går på bete över sommaren och smälter vinterns kunskaper om körning. Han ska visas på premiering så det börjar bli dags att öva på det.

#10 Vad då för något? Jag är nyfiken i en strut

#11 säger när jag får hem henne och vet att allt blir som tänkt ;(
//Mickan

Jag fick hem min 05:a idag!!! ska ta bilder i morgon :D:D
//Mickan

Vi satte igår vagn på vår 05:a. Seist Juoni. Det var läskigt med något som åkte bakom sa han först, men på vägen tillbaka började han slappna av. Stoet som är 05:a ska börja om med tömkörningen sedan våren, en sk repetition, sedan åker vagnen på… Det är jättekul!
Vi är noga med att inte hålla på för länge, utan unghästarna måste få hinna med psykiskt. Man märker också om man är uppmärksam hur de mognar, och anpassar uppgifterna efter mognad…
Har ingen 05:a. Vi betäckte inget sto sommaren -04. -04 hade jag desto fler av, närmre bestämt 4 stycken. Två är sålda, en är död och den tredje går ska förhoppningsvis ut till trav nästa år.

05 ny kastread går på bete endas träns och selvan tömkör två ggr innan bete
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Min -05a håller på att köras in.

Jag fick ju hem min i söndags… men har fått ett problem.. hon är jättemobbad i hagen =( har tyvärr ingen möjlighet att ha henne med andra unghästar utan dom två hon går med (en nordis och ett varmblod) är jättedumma mot henne och rent ut sagt fryser ut henne… vet inte vad jag ska göra brukar det lösa sig eller har ni vart med om detta?!?
//Mickan

#22, Rosalie var superelak mot min shetland när vi fick hem henne! Vi delade av hagen på mitten, så de fick gå bredvid varandra ett tag. När vi sedan släppte ihop dem efter några veckor var de världens bästa kompisar.

Det brukar vara så med alla nya. De fryses ut, och får gå i utkanten av flocken, coch inte göra något utan att får tillåtelse av de andra i flocken. De måste sedan "förtjäna" sin plats i flocken, eftersom att foken är en fungerande enhet, som vid hot måste kunna lita på varandras funktioner, s a s.
Om man sitter mkt och betraktar dem lär man sig massor av samspelet dem emellan. I vår värld med staket överallt så blir det oftare rena konflikter än vad det blir i det vilda.
som #23 sa, så är ett sätt att få dem att lära känna varandra, och varandras kroppsspråk och lukter, utan att det kan bli dessa konflikter just det att ha dem i hagarna bredvid varandra, samt om man har möjlighet till det, i boxarna bredvid sina tilltänkta hagkamrater. Det brukar lösa sig, då hästar till sin natur är "lata", dvs de gör inte något utan anledning.
Min 2åring är på bete och kommer hem nästa vecka. Då ska ja fortsätta med inkörningen. (har ingen bild på henne nu)

#27 liiiite skillnad ;).
Va fin han är nu!

#30 var har manen tagit vägen på bild 27?

#31 Vet du vad? ingen aning. Han har väl busat så mycket med de andra unghingstarna..
För de är liksom som man ryckt bort en del ser de ut som.

#32 Min 2åring hade också mkt mindre man när han kom hem från betet, brukar bli så på unghingstbete, hehe.

min 2-åring är inkörd ska snart sättas igång lite :S men skor först annars kommer vi ingen stans. jätte öm fotad. Men går just nu på bete.

Min Golf hade mycket man innan han gick på hingstbete som 2-åring. När han kom hem var det mesta borta. De var väldigt hårdhänta när de lekte, såg flera gånger när "ungarna" kom med tagel i munnen!

Våran tränas lite då och då på töm. Hon gör det mesta rätt. Lydig och road av att jobba. Till våren ska hon nog både kunna löshoppa och kanske vara startklar, men det får hon själv bestämma.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Mina 2åringar George Scot och Ljungens Glimma hämtade vi från betet för en vecka sen. Har kört dom en gg sen dess och ska köra dom ungefär en gg i veckan nu =)

Hingsten har jag börjat tömköra igen efter betet, tänkte hinna med ett par gånger innan han ska kastreras nu ihöst. Stoet ska väl snart börja tömköras igen hon oxå.

Vad gör era 05:or nu? Har ni börjat rida in dom än?
Jag har hängt lite på båda

Jag tömkör fortfarande min, det går kanonbra. I dagarna har han lärt sig gallopera (hehe, alltså på kommande eller hur man ska säga). Barnen har fått åka lite häst kortare stunder, han har haft sadel och olika selar på. Vi tömkör både i skogen och på åkrar, i skogen är han enormt lyhörd och kan både backa och svänga på en 5-öring om det behövs när jag går krångliga vägar.
Har inte haft något bakom än, är lite feg där, måste se till att få hjälp av nån erfaren….
Jag har min utleasad till ponnytrav så nu ser jag honom sällan. Vi har pratat om att visa honom på treårstest också men platserna är väl inte riktigt spikade än så jag vet inte om det blir till våren eller hösten.

Våran 05a körs regelbundet nu och ska följa med in till banan idag för miljöträning, var några månader sen hon var med där :).

Min körs flera dagar i veckan, och ska in på banan så småningom å tittalite ;)
//Mickan
Vår 05a är utlånad till trav, vad jag har hört så tränar hon på bra och tycker det är roligt att jobba.
Mina 05:or är utleasade för ponnytrav. De är inkörda båda två och det har gått mycket bra. De körs ett par ggr i veckan och GerTi har varit på Bergsåker och de som tar hand om Tigerlilja har en egen rundbana.
Karismas GerTi bor i Sundsvall hos Jennifer, hon kommer nog skriva i den här tråden … Se så fint julkort jag fick av dem!
Tigerlilja bor här i Roslagen, lite närmare att hälsa på.
Min 05:a är ju inget russ men dock en 05:a
. Honom har vi hängt på några ggr och han har fått gå med liten ryttare ett varv på ridbanan annars tömkörs han väldigt mkt. Jag skyndar långsamt. Både russ och exmoor växer tills dom är runt 6 år och jag vill att dom ska hålla länge så vi har inte bråttom. Vi tar även sakerna i hans takt och den är lite långsam ibland, men hellre det.

#47, gud så fin GerTi är… älskar den där manen!

Fick igår ringa ner veterinär till Juni för hon hade ett sår i munnen på tandköttet ovanför framtänderna.. Så nu går hon på penicillin i en vecka till och såret (som för övrigt luktar äggmök) ska göras rent varje dag, det kan ta upp till 3 veckor.. Verkligen jättetråkigt, jag tycker så synd om henne när hon har ont :(
//Mickan
Min 05, Njord har varit i ridhuset idag och tömkörts. Han som inte visat någon hingstighet här hemma ännu visade idag att han faktiskt är hingst….så det var väldigt nyttigt för honom att åka iväg lite. Annars fantastisk snäll, bara klev rakt in i transporten-skönt!!

Conelia, vår enda russiga 05:a sedan Seist blev såld till Danmark är nu sutten på. Löshoppning för henne blir det imorgon i vår (då det körde ihop sig med transport) hemmagjorda löshoppningsbana. Idag provhoppade 5 st av våra ponnier den, och det gick bra, så jag är övertygd om att hon klarar det galant 

Våra 05:orna, tre små, eller nja nu är dem ju stora pojkar tränas för ponnytrav i vår. Dem körs 2-3 dagar i veckan. Var inne på Valla igår för andra gången och spanade, vi får nog jobba vidare med rakriktningen
. Dem är även suttna på några gånger och på Tisdag blir det löshoppning för första gången.
Mixie, är det inte bara första I1:orna som håller på att tappas, det brukar ju ske nu?
//Cecilia

Min 05:a Forin tränas 3ggr/veckan i lugnt tempo. Vi har tänkt att ta med honom på ett "studiebesök" på Kalmartravet under denna veckan. :)

#54 I1:orna?? Menar du tänder =P Nä hon har fått en rejäl spark det är liksom uppskuret så det hänger flikar över tänderna :( Känns fruktansvärt tråkigt nu när vi precis kommit igång med träningen.. Plockade av skorna idag å struntar i att klippa henne också om hon ändå ska stå i 3 veckor.. Fick inte stoppa bett i munnen på henne förrän d va helt läkt och det skulle tydligen ta runt 3 veckor, vågar inte köra henne på bettlöst…
//Mickan

Suck!! Nyss hemkommen från en penicillinchock som stackaren drabbades av efter dagens dos… Känns som om man bara går och väntar på vad som kommer näst…
//Mickan