Krushåriga russ.
I stambok I hittar man stoet Tyra 36 br, 122 cm, f 1900 på Lojsta hed hos A. Smith, Skota i Lojsta. Hon hamnade tillslut på Skansen. Ingen känd härstamning.
Denna Tyra fick en dotter e Adam 6 som hette Filippa 86 och i stamboken står det fx krushårig, 120 cm, f 1907 hos E. Bonthron, Busarve, Othem.
Filippa fick en dotter vid namn Lea 144 och i stamboken står det br krushårig, 116 cm, f 1913 hos E. Bonthron, Busarve, Othem. Hon försvinner sedan bort som de flesta ston som såldes till Hästlotteriet Stockholm 1917. Det där hästlotteriet har inte varit bra för russrasen…
Men genom Skansen finns en överlevande länk till dessa krushåriga ston. Tyra fick en dotter vid namn Snoppan som i sin tur fick dottern Vanda (båda två ej stambokförda). Och Vanda fick dottern Freja 270 som är språngbrädan till nu levande russ.
Freja 270 var ju mor till Balder 140 - hingstlinje Nino.
Jag hade inte möjlighet att kolla ston i Tyra-linjen i de sista stamböckerna, men kollade bara för skoj skull i stambok XI och hittade dessa ston i direkt nedstigande led:
Serbina 2419, Balett 2475, Morina 2561, Raja 2609, Ripadals Fara Diba 2606, Lissie 2615, Rebecca 2621, Ballerina 2765, Bella Cikoria 2777, Beata Blåklint 2778 och Queen 2793.
Nu ÄNTLIGEN, till mitt egentliga ärende. Krushårigheten; är den borta, eller har någon sett det på något russ i modern tid? Är det någon som vet om anlaget kom från Tyra eller från Adam? Är det någon som vet hur vanligt det har varit hos russen?
Jag tycker detta är mycket intressant! Skulle vara intressant att läsa om någon vet mera om denna krushårighet.

Toker är väl krushårig..
Jag har aldrig lyckats hitta exempel på hur de krushåriga egentligen såg ut. Russ som är lockiga vintertid är ju inget ovanligt, men det skulle vara kul att se hur de såg ut, om det var som en american curly eller ngt sådant.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vad jag har föstått på de gamla russgubbarna på Gotland var det ett mer uttalat drag hos just Busarverussen. Om det så kom ifrån Denna Filippa vill jag låta vara osagt…Kul är det i alla fall met gamla myter och legender…
Kan det inte vara så att hästarna led av njursjukdomen Cushings syndrom, som har just lockig päls som ett av symptomen … ?

#4. Den tanken fick jag också, men är det inte bara äldre hästar som drabbas av den sjukdomen? Vet inte var jag fått det ifrån. Jupard drabbades i alla fall av Cushings syndrom, om jag förstod det rätt.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 5 Tror det är vanligast på de äldre. För mig låter det mer som att de hade hårrem som en rexkatt!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag tror aldrig jag sett någon krushårig vuxen bagge, däremot kan det finnas jättelockiga föl!
#1 hingsten Toker? Tror jag inte va?
på min ponnys rumpa så har hon lite lockar =) Speciellt där svanskappan är

#8 Nej en annan Toker ;) Läste de andra inläggen, kom på att han kanske inte är krushårig :)

Krusigt och lockigt är för mig två helt olika saker. Vad säger en gotlänning med dialekt/språkkunskaper?
Av någon anledning har ju Bonthron själv, eller den som lämnat in uppgifterna om dessa ston haft en anledning att nämna detta, som något som står ut från övriga russ, så att säga.
Har svårt att tro att man skriver att stoet är krushårigt när dem blir lite lockiga i blöt vinterpäls.
Detta med Cushings syndrom kände jag inte till. Någon som kan ta reda på mer om sjukdomen och förändringarna i pälsen?
Har vi någon här på forumet med russ ur Tyra-linjen?
Jag kommer också att tänka på American Curly. Någonstans bak i skallen sitter ett minne om "krusiga" finska hästar. Det kanske är mer än skäckanlaget vi har gemensamt? Anlaget kan mycket väl vara borta då ingen har uppmärksammat det.

Putt

putt

Jätteintressant detta med krusiga russ tycker jag eftersom jag själv har en American Curly. Båda är ju "urspungliga" raser så kanske det bland gotlandsrussen också finns/funnits detta håranlag. Det skulle vara jätteroligt att få veta mer om det.
Anledningen till att de ovanliga lockiga hästarna i nordamerika togs tillvara var att några ranchägare upptäckte att dessa hästar överlevde under riktigt kalla, tuffa vintrar i Klippiga bergen när deras egna hästar dukade under. Dessa vildhästar fångades då in och en mer systematisk avel började. Det upptäcktes därefter vilka många andra fina egenskaper dessa allroundhästar har. Påminner på så sätt om russen. De används framgångsrikt både inom körning, dressyr, hoppning och western men mest som trevliga allround familjehästar.
Hade dessa extremt kalla vintrar inträffat på gotland så kanske krushåriga russ gynnats här också. Nu kanske de helt enkelt valts bort för att de sett "avvikande" ut. Men även vanliga rakhåriga russ är ju riktiga överlevare förstås!
Wiviann
Krusigt och lockigt är inte ens samma sak på Gotländska…..lockigt är lockar, krusigt är mer oredigt, inga runda former, utan mer som av en krustång, om någon är så gammal att han/hon sett nån sån! Jag tror faktiskt att det kan vara en sjukdom eller konstig mutation…..
American curly är ju lockiga…..åtminstone står det så i rasbeskrivningen!
Kan inte krushårig betyda krusig man & svans bara? Det är ju ärftligt, se t ex i shetlandsrasen där det inte är rastypiskt men kan ses hos en del.

# 18 Oj, hon ser ut som en persianpäls, det kallar jag för lockig! Men manen ser faktiskt krusig ut…..

#18 Nejmen hallå! Nu fattar jag vem du är, haha, du har ju bott nära mig, hälsa Hellas och Tibbla

#19 Ja manen är liksom krusig men krusig på gotländska var visst något annat.
#20 Hejsan! Kul att det är någon jag känner igen!!!
Då känner du säkert igen Iris från GPTK som ska pensineras och snart flytta hem till mej i Åsbo.
Hälsa familjen!
Wiviann
# 21 Har aldrig hört talas om att det har nån annan betydelse, jag är född på Gotland och har bott här hela mitt liv, tror nog att jag vet att kruse är nåt helt annnat men inte krusig! Känner också Iris, i alla fall hennes uppfödare, min namne!