Tippa färg
En rolig sak som jag och flera andra uppfödare brukar göra är att tippa färg och kön på sina kommande föl. Vore kul att ha en sådan tråd här tyckte jag. Så vad tror ni om era kommande föl?
Wirka är fux med vit man och svans betäckt med Ursus som är brun med tecken. Jag tror att det blir ett brunt sto föl. (Men det viktigaste är att allt går bra)

Oj ska jag tippa färg på Skottes avkommer blir de nog svårt.. Han brukar chocka med alla möjliga färger som man inte tänkt sig
Men visst jag ska pröva..
Linéa är brun och betäckt med Vidar som är ljusbrun. Jag hoppas på brunt stoföl (det gör jag alltid :) hehe) men skulle inte förvånas om det blir ett ljusfuxigt eller svart föl heller, eftersom dessa färger finns nära i familjen.

hmm, alla mina är dräktiga med Allgunnens Opal G som är brun med stjärn.
övarps krussidul är fux tigrerad och jag tror hon får ett fux tigrerat sto föl, hoppas iaf..
hults grumita är brun utan tecken tror att hon får ett brunt stoföl.
hults spurrita är brun utan tecken jag tror att hon får ett brunt hingstföl.
får se om några månader hur rätt man har då…
Welinda får ett svart stoföl, fäörgen är jag bergis på, då det inte kan bli något annat.
Umbra får ett ljusfuxigt hingstföl, det har jag på känn!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Nå va tror ni om denna blandning till nästa år? jag kan då själv inte gissa;D
Mawe brun med delad bred bläs, 3 vita ben, vit fläck på magen
Blandat med Tina som är gulbrun???????????????
# 6 Brun utan tecken.

Myria är brunskäck, betäckt med Allgunnens Yes som är rödskäck, ett skäckigt stoföl blir det, men vilken färg…
Sigrid är tveksamt om hon ens är dräktig, veterinären kommer ut och kollar idag.

Jag ska väl försöka…
Bläcku får säkerligen en fux, hoppas på samma färgnyans som hon själv har isåfall. Könet är säkerligen hingst för att man vill ha ett sto, och så tar hon säkert efter mammas gener med att lämna 14 hingstföl och bara 2 ston…
Meiram tror jag blir en brun utan något eller några tecken. Ett sto känns det som att det är.
Andromeda får ett ljusbrunt hingstföl med stjärn.
Blir det hingstar så får dem flytta! Efter några månader vill säga… 
# 9 Du vet väl att det är hingstana som bestämmer fölets kön?

#7 ja kanske, spännadnde iaf eftersom att Maweriks pappa Manfred var fux

Secret Sunrise, ljfux m ljus man & svans, stj _(pappa brun, mamma fux, båda lämnat svart)
_är betäckt med
Karsk, brun (pappa brun, mamma fux, båda lämnat svart)
Jag vill, jag vill jag VILL ha en svart hingst!!!

Martisse är Brun med stjärna och betäckt med Skotte, jag tror den blir rödfux med vit kronrand på bakhoven och de blir säkert en hingst till.
Gnista brun utan tecken betäckt med Skotte. Jag tror den blir gulbrun för de e Gnistas mamma Tequila. Jag tror inte den får några tecken alls.
Kvarts-Gull är fux med vita hår i pannan och betäckt med Junisorken. Jag tror den blir brun med vita hår i pannan.
Baileys Är svart med en stor vit stjärna och betäckt med Skotte. Här hoppas jag på en svart sto med stjärna. Men tror de blir en gulsvart hingst.

#10 Vad är det för pappa på Welindas fölunge? När ska hon föla? Hör av dig, eller PMa 
Hon är dräktig med Micklas och bör föla runt midsommar. Kanske ngt innan, då hon brukar kapa en vecka eller två på dräktigheten.

#13 Om det bruna stoet Gnista lämnar ett föl med gulanlaget har det inget att göra med den gulbruna mormodern Tequila, utan i så fall kommer gulanlaget från fölets gulsvarta pappa Skotte.
#4 Varför kan det inte bli något annat än svart? Pappa är väl ändå brun?
#12 Jag skulle gissa på fux, 50% chans att det blir det.

VARFÖR kan inte någon uppfinna en ultraljuds apparat där man även kan se färgen 

Weildan är betäckt med Micklas.. svart + svart kan bara ge svart och fux och Welinda saknar väl fux anlag?

Pappa Tor är svart och mamma Okina också svart så det blir väl störst chans för ett svart föl (en mindre chans för ett fuxigt). Det intressanta är att Okina och Tor båda står som svarta i sina pass men de har inte samma svarta färg. Okina är "vanlig" svart som bleks lite på sommaren, medan Tor har en speciell svart färg - mera viltfärgat skulle jag kalla den - med ljusare flankar. Intressant att se vilken svart färg fölet får - hoppas det blir Tors.
#19 Micklas står som svartbrun, därav min fråga. Borde det inte finnas en chans att det blir en svartbrun avkomma?
Ripadals Fjonkan ( fux) och Drömprinsen (ljusfux) kommer ju garanterat få en avkomma som är fux..
Har två helsyskon. En fux stickelhårig med stjärn och en ljusfux med stjärn.. Kul ändå att helsyskon kan bli så pass olika..

#16 okej då vet man de, man blir ju aldrig fulllärd.

#22 ja visst ä det :D Mitt sto som är ljusfux m vit man o svans o stjärn har en helbror som är svart utan tecken :D
# 21 Det kan i vilket fall som helst inte bli en brun, och jag är lite osäker på hur det svartbruna nedärvs. Det bör vara dominant. Ngn som vet eller har Furugrens bok till hands?
Den förra avkomman är svart.

Furugren skriver inget direkt om nedärvningen, jag har också undrat hur svartbrun nedärvs: är det ett enkelt dominant anlag, eller vad? I så fall borde man ju kunna följa det bakåt genom generationerna på samma sätt som t ex gulanlaget.
Det finns åtminstone tre teorier om svartbrun färg i Hästens färger:
- Black-and-tan-hypotesen
- Mealy-hypotesen
- Variant-av-brun-hypotesen
Jag gillar mealy-hypotesen, som går ut på att svartbrun orsakas av pangaré-anlaget (Pa). Anlaget Pa modifierar brun till brun med ljus buk, fux till fux med ljus buk, och svart till svartbrun. Det skulle väl innebära att ljusbrune Nepturn 308 (den svartbrune Niklas 467s pappa) hade pangaré-anlaget? Fast, var fick Nepturn det från… hm.
Har du inte boken Hästens färger, slå till och köp den på årets bokrea till kanonpris (se länken ovan)! Jag har den första upplagan av boken, så jag tänker handla den nyare utgåvan på rean och kolla om det gjorts några tillägg eller ändringar.
# 26 Min gamla Divina (brun) fick föl med Chaplin som hade en gulbrun mamma och Rollo till pappa, Delila var svartbrun och mycket apelkastad. Deli som är e. Munter u. Delila har precis samma färg…..undrar vad det blir för färg med Bond????????? Jag kan inte räkna ut det……
Dom andra två ( Dulilla och Lova) som är betäckta med Brådis lär få bruna, kanske med nån liten vit blipp i pannan eller nåt litet vitt på ett bakben…..ston är väl för mycket att hoppas på!

Min Lill Nina är e Effekt och brun, betäckt med Tokajer ML så jag tror det blir en brun fölis. Chans på fux men jag tror på brun.
Fina är mörkbrun e:Lorion och även hon betäckt med Tokajer ML. Tror på brun men jag har chans på svart och skulle bli glad för en svart fölis. Fast jag är glad för vilken färg som på levande fölis jag får!
Månskära 4489 är betäckt med Micklas 571 båda år ju mörkbruna så jag hoppas att det blir en mörkbrun. Jag vill helst ha en hingst så jag kan döpa den till det namnet som jag egentligen ville att Månsaga skulle få för 3 år sedan. Men jag har en känsla att det blir ett sto ändå.
Jag har haft rätt på båda mina uppfödningar hittills. Den första ville jag ha en hingst, gärna mörk, min vet. Göran Ström sa att det skulle bli en svart hingst med stjärn, blev en mörkbrun hingst med stjärn. Den andra hade jag bestämmt 2 år tidigare att det skulle bli ett ljusbrunt sto, och de blev det!!! så än så läng har de funkat bra!!