Ur spår - drömmar
I natt jag drömde…
att jag och min familj var i Grekland och vi gick in för att äta god mat på en taverna, då hörde jag en välbekant röst. Där satt Tittut med sin tekanna och drack te med en vännina.
Ja, vad har ni drömt då?

Ja, jag drömmer varje natt, och oftast är det hästar inblandade, men nu när jag såg tråden har jag bara en känsla av vad jag drömde, så jag kan inte tala om vad jag drömde inatt. Jag dagdrömmer om att få slippa att drömma däremot, för jag drömmer så jag kan vara helt slut dagen efter…Ofta skrattar jag i sömnen, och kan vakna av att jag gör det. Ni som känner mig kan inte tänka er det vá?…
Mina tekannor spökar även i dörmmar hos andra, det var illa!
Jag har inte drömt något som jag kommer i håg i natt, men jag drömmer ofta att jag kör bil uppför en jättebrant backe, och är hela tiden rädd att bilen skall slå bakot pga lutningen. Det händer att den gör det också.
Ni som är duktiga på drömtydning, vad betyder det?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag drömde härom natten, jag har för mig att det var mellan söndag och måndag, att Jag visade 12 st olika gulbruna russ hingstar.. Lite sjukt, men det berode nog på den kluriga veckonnöten..

#2 Låter som ett stressrelaterat problem?
# 4 Jag har stressrelaterade drömmar av annat slag. Tänkte att det här kunde vara någon annan sort.

Oo, har en dröm som jag drömmer jätte ofta, men jag kan lixom inte förklara vad som händer, det är som att jag inte minns men ja..
Inatt drömmde jag då. Men drömmen är helt fö rlång för att ta här, men kan korta av den och säga att till en början stod jag i mål för a-flickornas mål i fotboll, och målet stod alldeles konstigt. Bollen for och vårat lag var helt hjälplöst typ. E¨n gång missade motståndarna rejält och jag fick springa och hämta bollen, när jag väl var tillbaka (*pust*) så var det paus. Jag gick in, och helt plötsligt kom H&M paketet och jag började öppna det och inget var som det skulle! ;P
Ja det här är inte klokt, men… Var på kursdagar med jobbet inkl övernattning i natt och då drömde jag att jag hade min hingst Packie med mej till kursen och stallade upp honom på K1(!). Sen glömde jag att han var med och kursen var en vecka. Så han fick inte mat och vatten på hela tiden och sen vaknade jag just när jag förstod att jag skulle få djurförbud av Länsveterinären….

#7 Tja, vad säger man om detta
Du kanske ska kolla att alla djuren är på sin plats när du kommer hem..
För ett par veckor sedan drömde jag att jag stod i stallet och såg en stor tromb komma över hagen. Den sög upp alla hästarna och sen kom de ner på marken, alla klarade sig utom Tigelilja som slängdes ned mot marken och låg död i hagen. Sedan kom tromben mot stallet och slet upp hela stallet i luften. Då sa jag till min stalltjej att nu hoppar vi. Vi hoppade ned och tromben försvann uppåt med hela stallet.
Kvällen innan varnade de för stormbyar på tv och när jag var liten bodde vi på Kuba, där var de orkanvarningar då och då…något undermedvetet kanske!

Jag drömmer mycket när jag sover, alltid i färg och med en salig blandning av gammalt och aktuellt.
Det jag kommer ihåg vad jag drömde var att jag skulle flytta till ett ställe på landet väst om Karlstad. Jag var inne i ett litet gammalt hus där det förut bott en gammal ensam tant. Jag var ute och såg mig omkring, träffade några unga tjejer och frågade dem om de visste någon som tog emot hästar på lösdrift.
Såg ut över landskapet och kände igen en gård på håll som min mamma i sin ungdom arbetat på. Hon var väldigt fattig då. Jag var ute på en liten grusväg och gick… Jag såg bönder i traktorer som körde omkring. Många hus och gårdar runtom.
Det hör ju till saken att jag nu är arbetslös igen och oroas ständigt av att kanske måste flytta och ännu värre att av ekonomiska skäl göra mig av med hästarna. Det är nog därför jag drömmer som jag gör.

Ja ni. Inatt var första gången jag drömde något som jag kommer ihåg på hur länge som helst!
Det var iallafall så att jag skulle springa ifrån något eller någon, vilket jag inte vet vad. Barfota var jag också mitt i sommaren.
Först sprang jag på en grusväg coh fick grymt ont i fötterna, sprang mest på tårna. När jag kom till en slagen åker andades jag ut och skulle äntligen få mjukt underlag under fötterna.
Men icke sa nicke.
Det var stickigt, jag sprang på jordgetingar som fanns överallt. Gjorde fruktansvärt ont och jag kände hur bedövad jag blev för varje steg och stick jag fick.
När jag tillslut kom fram till skogen var det mörkt och kusligt. Trots det var det ljust på något konsigt sätt. Längre in kom jag fram till en sjö som var full med tjocka isflak, det var bara det att det var sommar på alla andra ställen utom på sjön… Så när jag skulle ta mig över fastade mina fötter nästan i flaken, så det var ett jäkla tjå med smärta och lidande för att ta sig över.
Men dock vet jag inte om jag tog mig över eller ej…
Klart att den dröm jag får efter mycket länge ska vara smärtsamt 
# 9 Oj Kuba, jag har faktiskt varit där……fast vi råkade bara ut för skyfall!

Jag drömmer SJUKA saker, sist drömde jag dock att Johnny Takter asgarvade åt mig och jag missade att köra elitloppet för shettisar ;/
# 7 Snacka om mardröm! Haft en tuff vecka på jobbet? 

När en pressad dag närmar sig, ex jobbintervju, tävling m.m. så drömmer jag nästan alltid att jag är på trav, oftast på Sundbyholm. Jag ska vara med och tävla men av olika anledningar så missar jag starten!!
Jag glömmer utrustning, kommer för sent, hinner inte värma eller liknande!
Aldrig att jag skulle låta detta hända i verkligheten men man ser ju vad min hjärna har för syn på att tävla! ;) Kanske är hjärnans sätt att få mig att fokusera!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#14 Tja. Hört en massa historier i veckan om kollegornas värsta inspektionsupplevelser… Hittade även en pärm med gamla djurförbudsbeslut i vår hylla. Bl a om en tant som stängt in sina katter i kakburkar för att få död på dom…
Fördelen med jobbet kan kanske ändå vara att man känner sig så härligt normal själv vid en jämförelse…

Säger som Bea, drömmer jätteofta om att jag kommer fram till en tävling och har glömt sulkyn osv. Riktigt jobbigt!
Drömde en gång att en proffskusk skulle köra Rosalie i ett uppvisningslopp. Han balanserade om henne genom att slå på ett sånt där lock man får på läskmuggarna från McDonald's, på ena framhoven. Kanske ett tecken på att hon ska ha sulor? Haha!

haha!! Ja men inte från McDonalds va?! hehe. Drömmar ha de sjukaste vägar att informera oss…!
# 16 Jisses… En del är kreativa… 
#2 hmm ja, att du har för mycket att göra och har svårt att klara av det. Är det en backe gjort av nya russpass som ska utfyllas kanske

Appropå sjuka saker man kan drömma om…
Jag drömde för kanske något år sedan att jag fick ett erbjudande om att jag skulle köra Elitloppet istället för denna kusk som jag inte minns namnet på (proffskuskens namn som jag hört i verkligheten hade skadat handleden).
Jag påtalade då att jag inte hade licens, och inte kört något lopp mer än ett uppvisningsshettislopp på Skrubbs, men de stod på sig!! Jag skulle få köra på Dispens!
Jag satte mig således upp bakom Elitloppshästen, och kom naturligtvis sist, vilket jag redan på förhand hade räknat ut! Sedan vaknade jag.
Rubbad dröm, eller hur! 
Den är så knäpp att man näsan skäms över att man drömt den till och med.

I min dröm hade vi stort utbyggt stall och massor med hästar på inacordering. Många storhästar dessutom (har för vana att hålla oss till ponnyer).
Hästarna blev bara fler och fler och hagarna började ta slut! Regnet öste ner och en flicka kom och sa att ett av shettisfölen var borta i "översvämningen". Så i ena hagen ansluten till en mindre å. Där hade allt helt plötsligt svämmat över! (ca 200m uppförsbacke!)
Vi fick tag i fölungarna och fick in de andra hästarna från den hagen också. Det började åska och storma och en tromb var på väg så vi började ta in andra hästar också.
Jag vaknade med ett ryck strax efter att jag ropat in Jajjas (Entill-Agges barnbarn) Paulina från att springa rakt emot tromben!
Vaddå rörig dröm.. kanske tecken på en stressig vardag?! vad tror ni?!
# 22 Det låter också stressrelaterat tycker jag…