Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2976 ggr
NovaRoll
0

Dags att ge upp??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ger vi snart upp. Ni som har läst mina tidigare trådar vet att vi här hemma har varit utsatta för diverse tråkigheter på våra hästar…. och nu har det hänt igen trots kameror, avlyssningar och lås.

Troligtvis någon gång under måndagsdygnet blev vår 4 åring stucken, skuren (troligen bunden) i dom yttre genitalierna och benen på sådant sätt att vi blev tvugna att uppsöka ATG klinik för att faställa att det är en mänsklig hand är/har varit inblandad vilket det inte råder någon tvekan om, detta har inträffat på lösdriftsgång och troligtsvis ute i hagen, direkt i anslutning till lösdriften. 

Naturligtvis kommer övergreppet polisanmälas så fort Vet. intyget och fotona på skadorna har kommit, vilket inte kommer att medföra någon förändring eller uppklarning av vad som pågått under 10 år. Vill på detta sätt uppmärksamma er så att ni tittar till era ponnier lite extra och på oväntade tider när man minst anar, så kanske ni slipper hamna i samma situation av maktlöshet och uppgivenhet som oss. Kram på er.

Tittut
0

Ytterst obehagligt! Hoppas de kan få den galningen innanför lås och bom någon gång.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

NovaRoll
0

Endast om den blir tagen på bar gärning, men…då gäller det att bevisa uppsåt och lidandets grad hoss hästen.

Som vi känner så finns det inget mer vi kan göra för att skydda djuren, förutom att avyttra hela hästeriet, vilket samtidigt inte är ett alternativ då vi lever och är upphängda på dom, samtidigt skulle vi knäcka ungarna om vi avyttrade ponnierna då det är det ända dom har i intresse och är uppväxta med

alpros
0

#0 Stackars er - både hästar och människor! Vad fruktansvärt hemskt. Och inte är det väl så enkelt att ta reda på vem monstret är. Hoppas ändå att ni orkar fortsätta.

NovaRoll
0

#3 Vi tar en dag i taget, men gränsen är mycket nära

Teja-Bea
0

Vill bara visa vårt stöd, från hela familjen i Eskilstuna…

*stooor varm kram*

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

NovaRoll
0

Tack Bea!!

Christina-Lundberg
0

Jag lider med Er….

De som djävlas med djur (som är oskyldiga) ska definitivt inte ha något gott liv….
Man får verkligen hoppas, för Er skull, att man hittar de som utför sådana hemskheter.

Åtminstone vi tänker på Er… så om Ni orkar håll ut - allt brukar reda upp sig, men det kan ta tid.

//Team Karsk

MagganS-B
0

Känner verkligen med er…..att det finns så sjuka människor! Om sånt drabbade mig skulle jag inte tveka att köpa ett par stora hundar…..

NovaRoll
0

Tack Christina!! vi försöker kämpa på, lite eller mycket oroligt med tanke på att det inte är så länge tills våran "super nova" anländer och det senaste övergreppet går även ut över träningar mm. då vi inte kan lämna gården obevakad och skjuter Alvas kval längre på framtiden då hon inte kan tränas i dagsläget… vilket inte betyder något, bara vi slapp DETTA!!!! 

Någon tycker tydligen att vi behöver hjälp med att springa in i väggen med huvudet före………..

NovaRoll
0

#8 När det började för 10 år sen, skaffade vi en STOR hund, men han vaktade inte bara mej och gården mot utomståenden utan han klippte katter, ungar, karl och häst om dom närmade sej mej, vilket gjorde att det vart ohållbart och slutade med avlivning på hunden, den vi har nu också stor en Grand Danios, en hane som vaktar jätte bra, men ändast barnen så dom inte råkar illa ut…han släpper häller inte in främanden på gården utan vårt godkännande, men är en frysskit…

Hopas att detta inte avskräcker dej att komma när du får inbjudan i sommar??

NovaRoll
0

Lämnar er nu för en stund då det är dags för ronden och det är ljust.

Fiffilura
0

Men gud så hemskt!! Har det hållit på i 10 år sa du??? Men vad är det för galning??? Och som lyckas om och om igen??? Och att inte polisen tar detta mer på allvar???

*blir lite upprörd*

[Tjiwi]
0

Känner med er-verkligen. Blir så otroligt upprörd när jag hör sådant, nära till tårarna nu. Ja, vad ska man göra? Kan ju inte vakta djuren 24 timmar/dygn även om man skulle vilja, hoppas verkligen de skyldiga åker fast och får sitt straff.

MagganS-B
0

# 10 Pitbull…..eller långhårig schäfer, dom tål lite kyla! Stängsel med starkström, björnsaxar, fallgropar, fångstnät, laserlarm, vad som helst! Det finns larm med laserstråle, min bror har det runt sina kräftdammar…..nackdelen är att det larmar även för katter och rävar bl.a.

Fiffilura
0

Men det fins ju speciella hundar som är avlade för att vakta djur och de är även "gjorda" för att vara ute. Har stått mycket om detta i samband med både alpackor och får som varit angripna av rovdjur…. Dessa hundar lever med flocken hela tiden och ska präglas på sina djur och inte på människor… men funkar ändå bra med människor. Finns flera olika raser….

StuteriQveiar
0

Fy så vidrigt! Om det ändå var något man kunde göra för att hjälpa dig/er! Man har svårt att få in det i skallen att någon/några kan vara så sjuka!!!!

Vi tänker på dig…

fladde
0

Den bäste vakthund man kan ha och som tåler att vara ute är en Sankt bernad den släpper in främmanden men den släpper inte ut dem utan familjens medgivande. vi har haft sådana hundar i många år  och det har funkat mycket bra med att de vaktar hela ägorna. Tikar är bäst att ha för de kan gå lösa och sticker inte fast man inte är hemma, kom där någon som inte hundarna kände fick de bli där tills vi kom hem HE HE HE.

Russtoka
0

Vill visa vårt stöd också. Stackars lilla. Gråter

Ni behöver verkligen en stor hund som bor hos hästarna. Sankt Bernhard eller Grand Danois kanske.

När Lennart var liten hade de en Grand D. "King". Han fick svenska armén ute på övning att vända om en gång.

Hoppas ni orkar fortsätta.

Chirak-96
0

Åh jag blir så ledsen när jag läser om hur ni har det. Man funderar ju på hur en människa kan vara funtad som ger sig på djur. Hur ofta har det hänt under dessa 10 år? Tror ni att det är samma person/personer?

Vad har ni för staket idag? Behöver ni hjälp med ett starkare aggregat eller typ järntråd är jag mer än villig att bidra med en slant eller två. Sen kan vi steka den idioten, men då hamnar väl vi i finkan istället.

Kram på er // Åsa.

GAJarhult
0

Här i vår kommun hade vi för ca 10-15 år sen någon som åkte runt på sommaren till hästar i hagarna och skar i/på dem. Vi hjälptes åt hela byn och åka runt till varandra på nätterna för att se till djuren. Vad det var för människa vet jag inte men rätt var det var slutade det. Det gick rykten om att det var sexuellt utnyttjande (tidelag) och att polisen fick tag på personen i fråga.

Belindaa
0

Lider verkligen med er.. Gråter 
Känner verkligen hur obehagligt det skulle vara om det var just mej som det drabbade..

Jag skulle nog sätta upp en massa kameror, larm osv. sen att skaffa en hund tycker inte jag låter så dumt! alltså typ en sån där som #15 pratar om tex.

kraam! /Lovisa

SigneK
0

Det låter ju helt galet alltså….hemskt. Jag tänker på Pyreneerhundar, var det sådana du menade Fiffilura? De är jätteduktiga på att vakta tex. grisar om man gör ett dubbelstängsel och så har man hunden ytterst.

Tusen
0

Lider med er. Ja, vad kan man göra när man tycker att man redan har gjort allt som står i ens makt. Gråter

Hur är det med den lilla? Hur pass illa är det? Kommer hon få men i framtiden?

Att kvalet försenas är säkert tråkigt för barnen men det viktigaste just nu är väl ändå att pållen blir bra. Sen gjorde det ju inget om man kunde få tag i dessa sjuka personer som tycker att sån´t här är roligt. Synd att hästarna är så snälla. De skulle sparka skiten ut dem tycker jag. Fy bubblan för alla dessa groteska djurplågare.Skrikandes

Fiffilura
0

#22 Kanske är det en av raserna jag läst om. Men dessa hundar gick MED flocken hela tiden, levde med dem liksom… Fast de liknar ju pyreehundar.

Fiffilura
0

Fast sen är ju frågan… säg att man har en sån hund med hästarna som går till attack och skadar en människa… Då åker man nog dit på det tror jag - tyvärr!!! Oavsett vad människan gjorde där!

NovaRoll
0

Alla som undrar eller inte vet så har vi en STOR Grand danios en hane som vacktar, ett anta kameror väl strategiskt utplacerade, lås med GROV kätting + att jag stiger upp mellan 5,00-5,45, går och lägger mej ca 01,00, gubben stiger upp 3,00 när han jobbar förmidag och kommer hem efter nattskiftet mellan 4,00-6,00, mao stallet/lösdriften är obevakad 3-4 tim/dygnet i dagsläget, därpå har vi tre fantastiska ungar mellan 11,5- 13 år som behöver sitt på egen gård där huset ligger 47 m. från stallet där vi även har häst som skall ridas om vi orkar när situationen ser ut som den gör.

#23 det verkar som det kommer att gå bra… Alva har endast fått såren vid vulvan infekterade och dom övriga har lagt till sej med en sårskorpa… i dagsläget så är hon misstänksam när vi undersöker henne och kvalet får bli när det blir, det är bara synd med den stammen så vill vi att hon skall få visa vad hon kan, men det viktigaste är att HON i dagsläget kommer om än stukad så ialla fall något sånär helskinnad ur skiten.

Till alla ni goa fina människor här vill jag säga att en dag begår personen ett misstag….och VI är beredda, tuvärr kan jag inte uttrycka det på annat sätt pga att det då skulle kunna uppfattas som olaga hot…och DET vill vi ju inte, men man kan avlägga ett löfte att VI kommer inte att gråta och det är fritt fram att tolka det skrivna som man vill.

Cara-Mia
0

Ush så hemskt. Fattar inte hur människor kan göra så mot djuren. Det är bara att beklaga det inträffade och hoppas på att de sjuka idioterna åker fast. Man blir så arg och ledsen.

Hade faktiskt ämnet uppe med min veterinär för några år sedan. Det är väldigt vanligt att sjuka människor utsätter djur för såå sjuka saker. Veterinärerna skulle på nåt särskilt möte då för att uppmärksamma detta.

NovaRoll
0

Forts… dokumenterade skador på ATG klinik med foton som bilaga, polisanmält (igen), klassas och sitat "bedöms troligen som djurplågeri" och "olaga intrång" ???

[Josefine-Appollo]
0

Jag kan bara säga en sak, vilka idioter! Kan man inte få ha sina hästar ifred.Skrikandes 

Jag lider med er, hoppas att dom får tag i dom som gjort det!

alpros
0

Jag sitter och tänker så det knakar på hur ni skulle kunna lösa era problem, men det förstår jag ju att ni har gjort i 10 år. Men så här kan ni ju inte ha det!

Vad jag förstår är det endast under några timmar på natten som hästarna inte är under direkt uppsikt och ni har en hund. Skulle ni inte kunna ha hästarna inne varje natt och hunden i stallet, så den börjar skälla när monstret kommer och rycker i dörrar och fönster?

Om hunden sedan skulle bita fanskapet så må väl det vara hänt. Om ni kan dokumentera skadorna som hästarna utsatts för och polisen har anmälningar sedan 10 år tillbaka + att ni har en "Varning för hunden-skylt" på dörren, väl synlig, gärna upplyst, så måste ni ligga bra till om ni får en anmälning på er från vederbörande. Jag vet att det i sådana situationer oftast går att - så att säga - kompromissa bort en anmälning. Polisen talar helt enkelt med förövaren.

Och kommer han undan så kanske han inte går dit igen (och då går han till en annan antar jag…).

Vad har polisen för förslag på lösning till er? Har andra drabbats i grannskapet? Har polisen kunnat hitta spår av förövaren någon gång (sädesvätska, blod eller liknande)?

juliapettersson
0

Kramar till er ifrån Alunda, kämpa på Ingrid & co!!

NovaRoll
0

#30 det är fullt i stallet och det senaste gäller lösdrifthäst, tuvärr gäller inga kompromisser ang det som har hänt och enl. polisen så finns det inte mycket mer att göra än det vi gör…för utom avyttring vilket skulle kännas tungt.

#31 Jag gör så gott jag kan och kramen värmer ska du veta Julia

Lisa-trollet
0

De stod ju i ridsport dom detta. Tror dom skrev att ankor kunde hjälp till, dom låter tyligen vid minsta lilla ljud.

Hoppas de löser sig för er så dom slutar

MagganS-B
0

Gäss är helt perfekta! Dom bits dessutom alldeles utomordentligt!

JuliaS
0

Jag håller med Maggan. Med gäss på gården får man inte oönskat besök. Min mamma hade det ett tag och dem vaktade bättre än hundarna. Problemet är väl om man tycker att dem är otäcka själv,(som jag gjorde).

Anna-Uppsala
0

Jag tänkte också på gäss! De är suveränt uppmärksamma och bra på att vakta och de LÅTER! Dessutom är de flockdjur, så de kommer att hålla sig till och kring hästarna. Det gjorde i a f min mammas två gäss som hon hade en sommar!

Ankor tror jag är ett sämre alternativ. Ankor är inte alls lika katiga, och de kan få för sig att ge sig av och bli vildankor. Blir de rädda händer det dessutom att de bara ligger stilla och trycker. De är dessutom mycket känsligare än gäss.

Hoppas att det ordnar sig på något sätt - det låter ju helt vidrigt att någon ens kan tänka tanken att ge sig på försvarslösa djur!

NovaRoll
0

Tack!! Får ta upp det här med gäss med gubben, kanske inte en så dum ide, har själlv inte tänkt på att det skulle kunna vara ett alternativ…är det någon som vet hur känsliga gässen är för elstaket ? mao dör dom om dom får tillräklig kraftig stöt ? vårat aggr. ger så mycket att man får röda märken om man lägger tråden emot huden och man vill ju inte ta livet av ev. gäss det första man gör……..

Anna-Uppsala
0

Kan du inte minska elen i aggregatet? Om hästarna vet att det är mycket el på, så brukar de låta staketen vara i fred. DE vet ju inte att du dragit ner effekten.

Sedan tror jag inte at gäss dör av elstaket. De har ju inga järnskor på fötterna, så de borde känna av stötarna men inte få dem så kraftigt. Har man inte elstaket runt gäss på stora gåserier (eller vad et heter?), förresten?

GAJarhult
0

Gäss är mycket lätt att stängsla för, de går inte över en vattenslang som ligger över vägen t ex.

Fiffilura
0

Har ni tidningen Land? I lantbruksdelen står det om en kvinna som har en lama och en hund som vaktar hennes fårflock. Laman är visst fantastisk med får, det ska var en ensam lama som kan vakta upp emot 2000 får på områden upp till 120 ha.

Hundrasen hon har heter Maremmano-abruzzese och är gammal italiensk fårvaktarras.

Såhär står det om laman:

"Laman har lång hals och kan snabbt upptäcka innkräktare. Den är även känd för att spotta vid behov. Dessutom kan laman sparkas och den springer rätt¨på ställer bröst mot bröst med inkräktaren och knuffar denne. --- Agneta kom på idén att köpa en lama när hon läste på internet att de används mycket i USA för att vakta får, både mot tjuvar och mot prärievargar."

Jag skriver telefonnumret på artikelförfattaren som heter Maja Blom 08-588 365 20 eller lantbruk@lrf.se

NovaRoll
0

Tuvärr ser jag inte varken lamor eller ny hund som något realistiskt….

MagganS-B
0

#41 Men gäss är väl inte dumt, man får både ägg och gåsstek på köpet!

[Croneld]
0

Lider med er!

NovaRoll
0

Om någon ev. är intresserad så finns det ett kallblod (16 år), ett varmblod (10 år), och en shettland (4 år), shettisen är efter lite konditionsträning, färdig för kval och är efter Maxmer, u. Hanna. Både varm och kallblodet är ridna, dock är inte varmblodet trafiksäkert medans kallblodet alltid gör sitt bästa och alla kan rida honom om man är mjuk i handen, finns det intresse (seriöst) så ring mej på mobil 070 - 751 56 41 …..och detta pga. personliga och familjära skäl.

SigneK
0

Jamen kära nån, att jag inte tänkte på att föreslå gäss. Det har ju min mamma hemma, det borde jag inte kunna glömma.

Jag kan lova att de är bra på att alarmera. Jag hatar dem, blir helt knäpp i huvudet av att höra deras eviga skrik. Jag tror inte att de dör av någon elstött heller. Huvudet måste nog kapas innan de dör, de stora djävlarna.

Sedan om du vill ha dem aggressiva så ta moderna korsningar typ vita - inte lantras alltså, för de är snällare och har lite mer vett i huvudet än hybriderna. Och köp daggamla och hantera dem mycket, kela med dem som små osv. då blir de av något skäl mer aggressiva. Vi gjorde det felet i början. Nackdelen är att de säkert kommer att gå efter er och barnen också, inte bara skurken. De kan vara fruktansvärt bitska.

Nu har min mamma Toulousergäss, de är inte aggressiva. Men skrika kan de lika förbannat.

Enligt mig är gäss bäst som stek i ugnen, men är det alarmen man vill ha, så är de verkligen effektiva!

PernillaJ
0

#45 Men Signe, fy då - man får inte svära på det här forumet…Hemlis

Du är alltså inte med i gässens fanclub?

SigneK
0

Nej jag har verkligen fått antipati mot gäss efter många plågsamma år… Skrikandes