Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 577 ggr
Merete-h
0

Å arrangere utstilling

Jeg er imponert over deres interesse og glede over utstillinger. Jeg synes personlig at det er stort, men føler meg ganske alene om interessen i midt nærområde.

Når det arrangeres utstilling blir det som regel både langdrygt og kjedelig, særlig for tilskuerne.

Har dere noen gode forslag for å gjøre dette mer publikumsvennlig og interessant for eventuelle utstillere? Hva gjør dere for å skape en sånn interesse???  Takknemlig for svar :0)

SigneK
0

Noget som er sjovt at kigge på for tilskuerne er i hvert fald agility og "rytterlege", noget med fart og spænding :)

ryttarn
0

Vi är några som börjat planera för Värmlandsruss 2009. En av de viktigaste som vi ser det är en utställningsplats där vanligt folk bara hamnar.

För några år sedan hade man en ponnyutställning i en park mitt inne i Björneborg (mellan Kristinehamn och Degerfors). JAg träffade i stort sätt alla som jag känner i Björneborg under den dagen, för dom hade bara vägarna förbi….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Norrveda
0

Måste väl kalla mig rutinerad på det här med att arrangera utställningar, det har ju blivit ett antal genom åren Skrattande!
Det absolut viktigaste är att det finns folk på plats som ansvarar för utställningen. Det är lätt att hyra en bra anläggning men finns det ingen som är "hemma" blir det oftast problem med tex. el, högtalare osv som ingen vet hur det fungerar.
Mycket jobb ligger före utställningen men minst lika mycket efter, man får också vara beredd på att ta lite smällar som att en del deltagare tyckte att domaren gav låga poäng, vädret var dåligt har ni inget ridhus?, katalogen är inte klar dagen efter anmälningstiden och resultaten ut på nätet direkt efter BIS Förvånad
Det är trots detta superkul att vara arrangör.

Anna-Uppsala
0

För att locka folk kan man ha olika sorters klasser - som exempelvis enklare ridklasser, uppvisningsklass för barn med ponny, kanske en maskeradklass eller varför inte lite hundagility eller hästagility på banan medan domarna äter lunch?

Kaffe,korvförsäljning och PONNYRIDNING är också säkra kort!

Om det inte finns så många russ just där du bor, så kan en utställning för flera raser vara en idé. Inom en del raser finns inga utställningar alls, och många är nyfikna på vad deras hästar skulle kunna få för poäng! Då gäller det att ha en bra domare med bed erfarenhet, som kan döma många raser.
Man kan också ha en utställning för gotlandsruss, och så ha "öppet hus" i en ring för andra raser.

ryttarn
0

Ja, egentligen är det ju två aspekter. Dels hur man lockar utställare, sedan hur man lockar publik.

#4 Detta med olika klasser förutom dom direkta utställningsklasserna, har jag lite olika erfarenhet av. Tycker oftast dessa "specialklasser" som first ridden, osv lockar extremt lite deltagare,
För att locka utställare tror jag det då är viktigare att man ligger rätt i tid, dvs inte krockar med andra arrangemang, givetvis att man har en kompetent dommare och är på en plats dit det är lätt att hitta. Inga utställare gillar en vägbeskrivning som ser ut som noterna till svenska rallyt….

Sedan är det viktigt att vara ute i god tid, både med planeringen och marknadsföringen. Inga arrangemang säljer sig "gratis" nu för tiden…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Merete-h
0

Takk for mange gode råd!:0)

Er mottagelig for fler!