Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 2195 ggr
bubbe
0

Aktiviteter i sommar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått en idé! Jag tänker ordna en riktigt kul helg i sommar. Vad sägs om visningskurs en eftermiddag/kväll, "russjunta" med tillhörande middag (typ grillning) och sedan körkurs dagen efter. Man är med på allt eller bara en del, beroende på vad man vill lära sig eller bara ha trevligt. Kostnaden ska försöka hållas låg, men självklart blir det en viss kostnad för körinstruktör, boxplats och mat.
Vi har stort hus och mycket golvyta, så tar man med sig en sovplats kan man sova kvar. Några stallplatser för körkurshästar går också att ordna den tiden på året, då våra går ute. Visningskursen har vi hästar till.

Vad sägs om förslaget? Finns det intresse?

StuteriQveiar
0

Låter kul!!

Tittut
0

Låter lattjolajbans!

När?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

bubbe
0

Jo, det var just det med att hitta en ledig helg… Tänkte mig någon gång i juni, när hästarna gått ut och innan höskörden. Du kommer väl, Tittut, och kan "leka domare"? Kanske bra med en riktig sådan, och inte bara en aspirant… (ooops, syrran kanske läser detta) Oskyldig

Tittut
0

Den 8 juni har vi utställning här hos mig.

Lis.

bubbe
0

Jag vet, men det kanske finns fler helger? Ska kolla almanackan och med syrran, och sen gäller det att det ska finnas någon körinstruktör ledig också.

MagganS-B
0

Jättekul för oss gotlänningar…..Gråter

karisma
0

Det låter roligt äntligen något NÄRA.Hemlis Kommer fast om jag har någon körhäst vet jag inte, får leta i hagarna om någon vill bli körd

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Teja-Bea
0

Bubbe! Kolla med Jajja när hon ska vara uppe från Kalmar. Hon är ju kanon som instruktör!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Kaxa
0

Självklart hänger jag på, då kan jag köra med min nya vagn.Skrattande

Norrveda
0

#0 har du informerat din sambo? Cool

#6 Inga problem för er Gotlänningar, havet går ända hit och vi har stor brygga! Gotlandsfärjan i Vätösund borde bli förstasidesnyhet i NT! Oskyldig

MagganS-B
0

Lite dyrare än att åka några mil med bil……

Tittut
0

Ni får väl göra nåt liknande på er ö? ni som har världens finaste körvägar, tänk ett körläger med övernattning. Det har vi landkrabbor trånat efter i flera decennier!!

Mixie
0

Jag vill också.. Måste lära mig visa häst ordentligt innan min ska premieras…

//Mickan

JuliaS
0

Det är faktiskt lite på G även här på ön! En liten grupp(4 pers) bestämde sig under höstens styrelsestaffet, för att arrangera lite gemensamma aktiviteter för medlemmarna i avelsföreningen, russtravklubben och shettisföreningen. Det kommer att bli horsemanshipkurs, löshoppning, visningskurs samt en dag på travbanan, under detta år. Då kommer vi kunna träffas för att knyta nya kontakter, fika och prata häst. Tanken är väl att vi lika gärna kan ha gemensamma aktiviteter som att varje klubb sköter sitt. Då kan kostnaderna också delas och fler människor som dyker upp. Hoppas jag i alla fall…

#11 Kom gärna med förslag till mig/oss om vad just du skulle vilja göra. Mer info kommer på årsmötet.

bubbe
0

#9 Du skulle bara våga låta bli en kurs på hemmaplan…Skrattande`

#10 Ääähummm! Jag frågade en gång om han hade något emot nattgäster, men han är så snäll så det går nog bra -  bara han får ha sin säng ifred och slipper snacka häst.

Ska försöka hitta en lämplig helg mellan ridterminer, ridläger, tävlingar och hököra.Cool

[Grabbarna-A]
0

Låter jättekul, jag anmäler mig Skrattande Får man ta med sig icke russ, fast russlik?!

[Tjiwi]
0

Låter skitkul, får Östgötar oxå va mää????

Tittut
0

# 17 Skulle jag tro!

Chirak-96
0

Om jag kan den helgen det blir så kommer gärna jag också.

Kaxa
0

#15 Nej, man kan ju inte missa en körs på hemmaplan det vore ju konstigt.Oskyldig

Hi Hi.

Anna-Uppsala
0

Hjördan och jag är på - som vanligt! :)
Möjligen kommer nog också Gerdan med familj, det beror på NÄR det hela är. Medryttar-mammothen lämnar jag nog hemma. Hon går inte in i transporten … ;)

Vad gäller antal dagar så brukar vi som skriver hästdagbok på Mulen ses och ha hästaktiviteter för oss varje sommar - något som kallas för Mule-läger. Men där brukar det inte räcka med lördag söndag - utan vi brukar ta fyra dagar på oss, för att hinna prata klart … !!!

Mitt förslag är alltså att det hela börjar redan på fredagen med en rejäl grillfest - så vi hinner bli avpratade innan det är dags för lördagens aktiviteter. Då hinner vi nämligen både köra och ha uppvisningsträning, och kanske också hinna med exempelvis körteori, åka och bada i havet eller köra en runda på era vägar på Vätö.
Tar vi till för lite tid är risken stor att vi babblar bort större delen av lördagen, och då hinner vi med mycket mindre.

Jag kan för övrigt tänka mig att ingå i planeringsgruppen om det blir någon sådan! :)

Oh ni gotlänningar - kan inte ni ordna en långtur runt Hovleden som alla som vill får vara med på? Jag skulle gärna vilja köra där med Hjördis, men det blir liksom ine av när man ska göra det på egen hov. :)

[Croneld]
0

Låter hel kul, jag kommer om datumet passar.

[Tjiwi]
0

Tänk vad kul vi kan ha, alla som gillar russ och körning på ett och samma ställe. Kan det bli roligare tror ni….risken är väl att vi pratar bort tiden, eller??

NovaRoll
0

Var finns du???

bubbe
0

#16 och #17 Självklart får både östgötar och ickeruss vara med, men jag tycker vi ska hålla oss till "de kortbenta", d v s a- och b-ponnyer.

#24 Eftersom du inte angett vem du frågar, så antar jag att du menar mig, som skrev tråden. Jag och alltså aktiviteterna finns på Vätö, längst österut i Stockholms län, 2 mil från Norrtälje och 9 mil norr om Stockholm.

Jag har kollat almanackan, och det finns inga dubbeldagar lediga för alla som måste vara inblandade i rätt tid. Jag tror därför att vi har en visningskurs och russjunta en dag, och en kördag längre fram i sommar. Visningskursen bör ju vara innan alla utställningar, och körkursen kan vi inte ha för tidigt, då markerna riskerar att vara för blöta. Jag återkommer med datum och mer information.

bubbe
0

Nu är det bestämt att det blir visningskurs söndagen den 11 maj. Det blir visningskurs på förmiddagen, och "russjunta" med snack och mat på eftermiddagen. Inga hästar ska medtagas, utan vi använder gårdens hästar. På så vis kan vi koncentrera oss på visningen och sen släppa ut hästarna i hagarna, och slipper oroa oss för hästar i stall och transporter under "juntan". Mer information kommer angående tider och kostnad (ska hållas låg).