Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2042 ggr
GAJarhult
0

spatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Brukar/kan russ ha spatt ? Vår New Forest valack hade det som två åring. Nu går man ju å tittar på sina unghingstar å är rädd att de ska få allting!Förvånad Vad brukar ni göra åt det? B-vitamin?

StuteriSolo
0

alla hästar kan väl drabbas av spatt, vet ej om russ brukar få det, ingen av mina har haft det iaf. En unghingst hade dock patellaupphakning som tvååring för han växte så mycket.

Jarhultdenyngre
0

#1 Vad gjorde du åt det, eller vänatde du bara ut det? För det är väl som växtvärk kan man väl säga..?

alpros
0

Alpros växte himla fort tom 2 år (när hon var 1 år var hon lika stor som sin mamma och såg ut som en traktor i kroppen) och hon hade upphakningar i bakbenen då och då, speciellt i nedförsbackar. Men inte så det fastnade helt och hållet, utan hon snubblade liksom till i steget och sedan var det borta. Detta resulterade i att hon fick stryk av hovslagaren en gång för han trodde att hon kickat mot honom. Det var nämligen så att när man tog upp ett bakben så hände det ganska ofta att hon fick sträcka ut det för att lossa upphakningen. Stackars Alpros "grät" och var alldeles uppriven över den händelsen.

Hur som helst försvann det på hennes tredje år.

Jarhultdenyngre
0

#3 Okej så det är alltså bara att vänta ut det..

alpros
0

#4 Ja, jag tror det.

MagganS-B
0

#3 Ursäkta men en sån hovslagare hade inte kommit in i mitt stall igen…..

Har aldrig hört talas om spatt på russ! Patellaupphakning kan dom ha som unghästar när dom växt fort, men lite träning brukar hjälpa och det försvinner av sig själv i de flesta fall. Har hört talas om ett par som blivit opererade, men det är nog bara ett par stycken…..

[Grabbarna-A]
0

Patellaupphakning är ganska vanlig på unghästar och oftast växer det bort med tiden, spatt är inte så vanligt men jag vet att Jardin 389 fick den diagnosen.

Emmma
0

Vår ponnytravklubb hade ett russ som hette Cisett, hon fick spatt och behandlades men efter många om och men blev det till sist avlivning eftersom de kom tillbaka och aldrig skulle bli bra :/

alpros
0

# 6 Den hovslagaren har inte varit i mitt stall igen.

Men synd var det, då den hovslagaren är en av de mest utbildade och dedikerade i landet. Jag ska tillägga att han nästan skämdes ihjäl efteråt.

hannibal-roll
0

#7, intressant. Jag hade ett sto e: Jardin en gång som fick spatt. Är det ärftligt?

[Grabbarna-A]
0

#10 Jag kan ingenting om spatt så jag vet faktiskt inte, tyvärr.