Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettuppfödare
Läst 1540 ggr
Erja
2008-01-28 11:06
0

Uppfödarepris?

Hej,

vi i Finlands "RAF" planerar att  ha eget uppfödarepris, varje år. Har ni någon liknande? Det skulle vara enklare att ta poängsystem från er om ni har någon giltig…

Erja

Jarhultdenyngre
2008-01-29 11:36
0

Jag tror inte att vi har något uppfödarepris.. Men det hade helt klart varit intressant..

Men hur ser era funderingar ut på hur Det skulle fungera?

Cara-Mia
2008-01-29 22:57
0

Låter intressant. Det finns liknade på hundar. Jag har ju även uppfödning av engelsk springer spaniel. Där utses varje år årets uppfödare,  utställningsspringer,  jaktspringer, avelsspringer. Uppgifterna får skickas in av ägarna. Vore kanske något att ta delar ifrån? (Dock körning, hoppning, dressyr, fälttävlan, utställning?)

Wruss
2008-01-30 11:29
0

Föreningen Gotlandsruss utser varje året "årets russ" i de olika grenarna, men ngt speciellt pris till "årets uppfödare" finns inte där heller.

entill
2008-01-30 11:43
0

Jag tror det är svårare att ha ett uppfödarpris inom russaveln än inom hundavel. Förutsättningarna för uppfödarna skiljer sig så mycket. Det skulle nog bli en "giganternas kamp" mellan våra stora och framgångsrika uppfödare, där uppfödare med ett sto i avel inte göre sig besvär. Tror att det förekommer inom shetland. Däremot "årets russ" inom de olika grenarna, som Gotlandsruss har, är en god idè. Liksom Mälar-Russ allroundchampionat. Men där är det ju russet som belönas och inte uppfödaren.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Wruss
2008-01-30 21:19
0

På Gotland är det russet som uppmärksammas… MEN uppfödaren får också ett diplom och kan vara stolt över sin fina uppfödning :)

Erja
2008-01-31 00:23
0

Det har tänkts att uppfödaren får poäng av sina uppfödningar som har:

• deltog utställningar och belönad (mer poäng; BIR, BIS osv)

• hingstpremiering

• körningresultater ger poäng

• jag tänker att också ridning och trav måste ge poäng

Det är ju svårt - vi har i Finland bara några uppfödrarna som har mer än ett russ. Borde man dividera alla poänger med mängd av uppfödningarna? Vet inte. Vi måste tänka och jag kan berätta senare vad har vi beslutat =)

MagganS-B
2008-01-31 14:01
0

Jättebra idé Erja. Uppfödarpris/premier är det inte för gott om…..

Tittut
2008-01-31 18:24
0

# 6 Då kan man ha någon typ av koefficient beroende på antalet uppfödningar, så att den som har fler uppfödningar som renderar poäng, får tillgodräkna sig det?

Den som lyckas föda upp många bra hästar bör ha en fördel mot den som lyckas med en enda, tänkte jag.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
2008-01-31 20:04
0

# 8 Bra tänkt!

Jarhultdenyngre
2008-02-06 11:54
0

#8 låter som en igenomförbar idé.

ryttarn
2008-02-06 12:31
0

Skall man ha ett sådant pris är det nog viktigt att, som #8 skriver, ha någon form av koficient som gynnar kvalité framför kvantitet. Enligt mig visar det på högre kvalité om man har 10 avkommor av 20 som ger poäng än om man har 20 avkommor av 100….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se