Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 904 ggr
Tittut
0

Ur spår!

har ni sett att vi har fått ett nytt ställe att skriva allt som inte har med russ att göra, och som därför heter ur spår!

Använd det när inläggen inte passar under annan, mer seriös rubrik! Skrattande

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MrsM
0

Antagligen är jag inte helt seriös, men det här var en bra tråd!

Kan passa på att fråga om gotlandsdricku. Har hört en massa historier under åren om premieringsförrättare som blivit bjudna på sånt, men ännu har jag aldrig fått smaka vid mina besök på ön. Bara för män???

Tittut
0

# 1 Diskriminering, helt klart!

Varken varmvatten eller dricka…mobbing!

Du kommer väl ihåg att du blivit lovad trevligt sällskap och gott bemötande av sommargotlänningen. Hoppas han kan infria denna önskan också.

Smakar som flytande rökt fläsk sade någon, och det ligger nog nåt i det. vad säger ni, infödingar?

Norrveda
0

#2 Sommargotlänningen, var det inte han som skulle ha en Connemara i trädgården utbytt mot trädgårdsmöblerna vill jag minnas Cool

Tittut
0

# 3 Jovisst, men så vitt jag vet kom de aldrig överens om vem som skulle lämna pengar emellan….

[Croneld]
0

Jag kan berätta en annan sak om en Gotlandsresa. som också har lite med dricka att göra, nämligen mjölk. När jag skulle åka över på en hemvärningsövning och mjölka på 80-talet, så frågade jag en i personalen på båten om de hade telefon (innan mobiltelefonernas era).

Hon svarade förnärmat på härlig gotländska fast med ganska skrikig och arg röst: "Det är klart vi har telefon på gotland!"

Tänk så lätt det blir missförstånd.

RC71
0

#1 Jag blev bjuden gotlandsdricka vid mitt första besök om jag minns rätt. Men jag ser väl maskulin ut då eller? Förvånad

Angående mina trädgårdsmöbler så väntar jag än. Nu är ju bytesoblektet lite större ,så jag borde kunna få bordet också,inte bara stolarna! Glad

StuteriQveiar
0

Gotlandsdrickan smakar faktiskt lite olika beroende på var på Gotland den är gjord, och vem som gjort den…

Den kan vara god, men den kan också vara gräslig! När den är gräslig smakar den som ett mellanting mellan asfalt (som asfalt luktar) och mjöd! Fundersam

RC71
0

#7 Den jag fick smakade öl och bacon . Jag tycker om både öl och bacon så det var helt ok. Skrattande eftersom jag inte kan hålla reda på vad som är upp och vad som är ner på Gotland så kan jag inte säga var den var gjord.Generad

MagganS-B
0

Det är som Qveiar-Anna säger att en del "dricke" smakar gräsligt och en del jättegott! Jag har faktiskt bryggt till julen vissa år, men det tar en hel dag, så det blir bara ibland. Min mormor lärde mig…..så det går riktigt till! "Brygghäusgröite" har vi i alla fall (stor gryta som man eldar utomhus, eller i bryggstugan, "bryggarhäuse"). Dricker man för mycket dricke "bleir man svämnu", blir sömning, det är nämligen humle i den, så passa er! Dricker man den innan den är riktig färdigjäst så "far man site pa häuse ein hail dag", man får alltså diarré……Skrattande

Slut på dagens lektion i gotländska språket!

StuteriQveiar
0

#9 Prexis! Vilken gotlänning har inte råkat fått smaka på sådan (ej färdigjäst) dricku nångång? Tvi vale så man känner sig i kistan efteråt!

Appropå något annat…Är det någon fler som har tänkt på att man då man går bakåt i tiden på trådarna trycker på länken Framåt  ? Hur i hela friden går det till? Snacka om "Tillbaka till farmtiden"!

Tittut
0

# 10 Det har jag också reflekterat över, jättebakvänt tycker jag med.