Fodertilläg till ettåringarna...
Våra ettåringar har mer eller mindre avvant sig själva, eller så är det så att stona mer eller mindre har sinat nu då dom har börjat tränas. 1 åringarna har, mer eller mindre, fri hötillgång men jag är inte riktigt nöjd med deras hull. Framförallt Tinúviel, som växer tokmycket (110 över maken o 117 över korset) tycker jag skulle behöva mera hull. Vad är smartast att ge dessa unga. Fungerar det att ge dom kornkross med matolja som vi med framgång brukar ge vuxna djur som vi vill öka på hullet på? Eller finns det något bra fullfoder som är bättre? Vet ju att unghästar inte har samma nedbrytningsförmåga som vuxna hästar….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

det unghästar behöver mer av än de vuxna är generellt protein, det får du inte av olja som innehåller iprincip 100% energi..
Vad har du för värden på grovfodret?
Unghästarna behöver bara bra hö + mineraler! Lagom proteinhalt så dom inte blir sköra, en dödssynd på russ! Inga drivhusprodukter alltså! Ettåringar ser alltid bedrövliga ut eftersom dom växer olika…..

Hej!
Eftersom jag är en Eggersmann fanstast tycker jag att du skall ge din åring Eggersmann Jährling Pellets.
Så här står det om Årings Pelletsen:
I den typiska „åringsåldern", från och med den 6:e / 7:e levnadsmånaden till ca. 2 års ålder, stärks grunden för ett långt, vitalt hästliv.
I denna viktiga tid försörjer Åringspellets den växande unghästen med viktiga proteiner och essentiella aminosyror. Vitaminer, mineraler och spårelement understödjer en stabil, parallell utveckling av skelett och muskulatur och sörjer för vitalitet och hälsa.
125,0 g/kg smältbart protein
10,9 smältbar energi MJ/kg foder
Du kan läsa mer om fodret på Eggersmann´s hemsida:

fortsättning tryckete fel:)
http://se.eggersmann.info/index.php?pageID=330
Eggersmann har även en svensk hemsida där du kan läsa om bla var du kan få tag på fodret
http://www.eggersmann.se/
(denna sida kommer att uppdateras inom kort….)
//Christina

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder
Hej här har du en sida där du kan räkna ut foderstat och läsa vad som är bäst att ge unghästar för det bästa är ju att ha ett bra grovfoder för deras magar och i foderstaten uträkningen kan du ju byta och räkna efter alla goda råd du får och se vad som blir bäst för dig Slu är ju oberoende av foderlevratörer så de bryr sig bara om analysen i sig tjiling
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vi har gett våra ettåringar krafft groov 125 om de behövt extra protein. Har funkat utmärkt.

Ettåringar är ju erkänt svåra att hålla i hull, och det bästa de kan få är ett bra bete när den tiden kommer. De använder ju det mesta man stoppar i dem till att växa med… Min ettåring har fri tillgång till hösilage och diar än och är i bra hull, men får litet krafft groov (eftersom jag inte orkat beställa från Eggersman som är ett utmärkt ponnyfoder har jag märkt)

För broileruppfödning finns många bra fodermedel, men om man vill föda upp hållbara russ skall man nog hellre föjla Maggans råd.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Eftersträvar deffenitivt inte broilers, men det känns inte som att höt räcker till just nu om det blir kallt…. Det är lixom därför jag frågar….
Köper deffinitivt Maggans resonemang. Har tyvär inte annalyserat vårt hö i år men är troligen ganska magert då vi tog in det tämligen sent. Sommaren var inte direkt optimal för höproduktion…..
Jerker Klang,

#9 om du bara vill komplitera llite så är ju Kraft grov 95 eller 125 efter behov

Hur mycket hö får dom ungefär i sig på en dag?
Det är väl inte meningen att man skall förstöra russens hållbarhet genom att peta i dom en massa konstiga saker som köps för dyra pengar. En primitiv ras som russen är, räcker det gott och väl med fri tillgång på hö och mineraler. Jag tror faktiskt att många sjukdomar och allergier som hästarna får härrör sig från en massa konstiga saker som vi stoppar i dom. T.o.m. älskarna av naturläkemedel har börjat dra öronen åt sig, eftersom vissa av de s.k. medicinerna som säljs, innehåller saker som kan framkalla både det ena och det andra, dessutom vet vi inte hur olika medel reagerar mot varandra……Nej, så naturlig uppfödning på baggarna som möjligt skall vi ha, med det inte sagt att dom skall svälta!

#11 Ligger nog på mellan 5 och 7 kg, just nu står dom inne på natten pga lervällingen, så då har vi lite mer exakt koll på hömängden som går åt.
#12 Jag är extremt försiktig med att "stoppa i" russen någonting annat än hö. Hårt tränande och tävlande hästar får dessutom korn och havre. Vid pälssättning brukar vi även ge dom bakgäst då det är bland de bästa b-vitamin tillskott man kan använda enligt både vår vetrinär och "gammalt hästfolk". I övrigt skall det i stort sett vara recept från vetrinär innan russen får smaka på det….
Jerker Klang,
Mina unghästar har fri tillgång på höensilage och får även lita Hippo Breed. Det kör jag på både unghästar och avelston. Har fungerat bra hittills. Jag räknar inte foderstater utan kollar på hästen istället.

Inte ska man ha broiler uppfödning Men det är lika tokigt om de får för lite för då går de oxå sönder därför är analys bra så man kan se om höet räcker till eller Det är ju inte bara hullet det hänger på finns ju ett skellet under som behöver sitt och det ser man inte utanpå

kallblodsåringen får lusern, mineraler och krafft groov 125.
Min "lilla" exmoor fick förra året när han var åring i stort sett fri tillgång på hö och några dl kraft groov, sen efter nyår började han falla ur lite och då gav jag honom även lusern och det gjorde susen + majsolja och massor av morötter. I år som 2-åring har han klarat sig på hö och några dl kraft.
Jag är uppväxt i den gamla skolan och mina hästar hållt men jag vet att det finns en orsak till att räkna foderstater. Jag tar analys på höensilaget så att jag vet.

En sak som är bra att ha i tankarna är att föl, i alla fall upp till 10 mån, inte har en utvecklad grovtarm och kan därför inte tillgodogöra sig grovfodret. Därför kan de behöva tillskott av protetin foder och då inte lusern då även det inte kan tas upp ordentligt.

#19. Det stämmer nog bra. Det är därför man inte skall avvänja fölen, utan låta mamman göra det. Det brukar ju då ske vid ca 10 månaders ålder.
www.vikingponnycenter.se
# 20 Helt perfekt, vi brukar göra så också om dom inte är sålda!

Ja, våra är 8 månader nu men det är nog snarast så att mammorna håller på att avvänja dom. Kan bero på att mammorna så smått har börjat sin travträning inför kommande säsong. Vist snuttar dom lite då och då, men det tycks inte finnas så mycket att dra i sig för dom.
#19 Det var detta som ringde någonstans i bakhuvudet, men jag var osäker på vid vilken ålder den ungefärliga gränsen gick. Vad rekomenderar du för proteintillskott om som inte är grovfoder baserat? Såg att du skrev om kraft grov i ett tidigare inlägg, är det bra? Hur mycket, ungefär, brukar ni behöva ge?
Jerker Klang,

Jag ger mina fri tillgång till ensilage och mineraler och jag tycker faktiskt också att våra åringar är lite tunnare i år än vanligt även shettisarna (hingstarna då) stoet är fin i sitt hull. men jag ger dem lucern, havre och betfor . inte i super stora mängder men tillräckligt och jag tycker faktiskt att de börja rätta till sig nu.

# 22
Krafft Plus Grön med 200 g smb.rp (nästan 300 :-) per kg eller Krafft Groov 125 (189 :-) som har bra och högvärdigt protein, dessutom bra mineralvärden. Krafft Groov 90 har inte lika högvärdigt protein. Finns såklart också andra märken som Hippo vet dock inte vad som utgör proteindelen i det fodret. Generellt kan man säga att potatisprotein som Krafft grundar sitt foder på är bättre än t ex soja.
Ett misstag som vi gjorde för några år sedan var att ge lusernpellets till fölungar under 8-10 månader. Så häri efterhand skulle man ha gett Krafft Grov eller Krafft Plus Grön. Självklart överlevde dem men dem var betydligt senare i sin utveckling och fick ett glapp i sin växtkurva som inte är eftersträvansvärt.
Vill man läsa mer kan man gå in på
där kan man även göra foderstatsberäkningar om man har analys på sitt grovfoder.
läsa mer om grovfoderanalys, titta in på
http://www.analycen.se/grovfoder.asp
Cecilia
Som jag sagt förut så är russet en naturras, ingen amerikansk travare eller engelskt fullblod som skall vara klara för tävling vid 2 års ålder. Jag anser fortfarande att vi petar i dom alldeles för mycket konstiga saker……det naturliga fodret är det bästa! OM man skall ge dom extra så vet jag att Krafft Groov är bra, dessuton svensktillverkat!
Självklart är russet en naturras men skillnaden mellan olika hästars matsmältning är inte så stor. Fullblod brukar man ge ett energitillägg på ungefär 5-10 %, alltså MJ, men och det tror jag man många gånger glömmer bort de har samma behov av protein. Det jag eftersträvar med mina fölungar är en jämn tillväxt utan svackor som förhoppningsvis leder fram till en stark och sund individ. För detta behövs protein eller aminosyror och bäst och eftersträvansvärt är ju att få detta från gräs eller grovfoder eftersom hästen är anpassad till detta.
Men i en del fall måste man ju tyvärr komplettera, som t ex när det inte finns tillräckligt med protein i grovfodret, hästen inte förmår äta tillräckligt med grovfoder (vanligare hos fullblod, synnerligen ovanligt för ponnysar) och när man av olika anledningar måste skilja fölet från mamman innan 8-10 månader.
Vi har 9 hästar i år varav 4 st 2-åringar som går på enbart grovfoder eftersom analysen visat att det finns tillräckligt med protein i just det hösilaget, dem växer och ser väldigt fina ut. Men för två år sedan hade vi hösilage som inte täckte deras behov och då kompletterade vi med krafftfoder och det ser jag inget fel i.
Att näringsinnehållet i höet kan skilja sig från år till år så pass mycket gör att jag inte skulle våga chansa och skippa analysen.
Vet många som har tävlingshästar (varmblod) på enbart hösilage, men då är det ett välanpassat grovfoder som passar till just dem och som inte matchar kraven som en unghäst har.
Cecilia
#22 Jag tror inte jag läste ordentligt innan jag svarade…Tänkte att dom var äldre än vad dom var. Det var alltså den vintern när min var 1-åring och skulle fylla 2 som jag gav honom lusern.( jag var alltså ett år före i tiden eller vad man ska säga!)

Som jag skrev tidigare, så tycker jag Eggersmann fodret som heter Årings Pellets.
#25 Att dettta foder kommer från tyskland och inte från sverige - tycker jag inte spelar någon roll….
Vi äter ju apelsiner från andra länder… så varför kan inte hästarna äta foder från andra länder???
eller är det så att du har fått tag på svenska apelsiner:))
(jag vill inte kränka mig med dig… men som sagt var vars det kommer från tycker jag inte spelar någon roll. Huvudsaken är att det är ett bra foder)
Krafft som är svensk och marknadsledande i sverige. Men Eggersmann som är tyskt ligger väldigt högt i marknadsandelar i resten av världen.
Så det är din häst och ditt val som avgör… vi andra kan bara skriva/prata för vad vi kan mest… vilket är olika.
#28 Tycker inte man kan jämföra apelsiner med hästfoder…..jag råkar vara bonddotter, därför slår jag ett slag för svenskt, helst gotländskt foder! Vad andra petar i sina russ struntar jag egentligen i, men eftersom jag hållit på i ca. 45 år och mig veterligen inte fött upp nån häst (har blivit några under de här åren….) som gått sönder, så fortsätter jag att ge mina russ det jag gjort i alla år! Inget av det här jag skrivit skall tas personligt, utan så här gör jag!

Nu måste ju jag säga min mening
utan att den för skull säga att nån har fel, alla får tycka som de vill!
Men jag vill verkligen slå ett slag för det svenska!! JAG tycker det är oerhört viktigt att gynna svenska bönder!! Den svenska bonden är idag utrotningshotad, så vi borde verkligen bry oss!!
Vill vi forttsätta ha öppna landskap och den kulturmiljö som faktiskt fortfarande finns kvar så ska vi köpa svenskt.
Jag försöker i möjligaste mån köpa svenskt, även frukt. Men just apelsiner är ju lite svårt att få från Sverige… Men där det finns ett val tycker jag man ska välja svenskt!!
Hoppas nu inte jag trampar nån på tårna, detta är ju min åsikt! Men jag tycker verkligen detta är viktigt!! Och inte svaret på ursprungsfrågan heller….

#31 Jag instämmer.
Den Svenska maten ska verkligen inhandlas i första hand. Då jag som verkar innom lantbruks näringen eller åtmistone är på väg ut på lantbruks marknaden som driftledare vill uppmuntar alla att köpa svenskt och helst ekologiskt. För ett hållbarare och bättre samhälle. Vad har vi för rätt att nyttja andra länders resurser…
# 32 Dessutom har vi europas "renaste" lantbruk!

#33 och krångligaste… då det är en mängd olika papper som ska vara ifyllda.. fast tack vet jag det då har man koll på allt =)

#32 Just det, tänkte faktiskt inte på miljön. Men det har du rätt i, närproducerat :-D Ännu större anledning att köpa svenskat då!!

#35 Precis det är jättebra..
Jag upptäckte häromdagen att Krafft Groven vi utfodrar med innehåller soja. Jag blev ganska paff, det hade jag nämligen inte alls räknat med. Så nu blir det till att kolla på alternativt foder medel utan sojainnehåll.. Några förslag..?

Ursäkta dum fråga; men varför inte soja?

Det odlas vanligast i brasileien och de brasiliska bönderna odlar då hellre soja och säljer ut till världs marknaden istället för att föda sin egna familj och befolkning, men de får inte tillräckligt betalt om de inte har tillräckligt stort sortiment att sälja så då hugger de ner speciella skogar som endast förekommer i tropiska klimat. + att det är jätte lång transportväg.. Tyvärr så förekommer soja och soja olja i de flesta mat produkter..
#38 Gick inte kraft ut med att det var svensk soja??? Jag vet att jag läst nåt om det där men kommer inte riktigt ihåg vad, hur och när…
Eller var det så att det var en sån liten mängd? Måste leta i mina tidningar!

Föl, växande unghästar och dräktiga/digivande ston behöver högvärdiga aminosyror. Soja är mycket lättsmält och har en bra proteinsammansättning med bl a jättemycket lysin. En fölunge som första levnadsåret fått lysinbrist kan aldrig hämta igen det, den första vintern är helt avgörande för hästens framtid. Stomjölk är rik på lysin.
Ett bra grovfoder är viktigt, kolla alltid förhållandet protein/energi: för avelsverksamhet bör grovfodret hålla 9 gr smp/MJ.
Behov russ, vid vuxen vikt ca 300 kg:
MJ
smp gr
Ca gr
P gr
Mg gr
Ca/P kvot
Föl 7 - 12 månader
36
252,0
18,0
10,8
3,6
1,7
Jag ger fri tillgång till grovfoder (hösilage ute, hö inne), 0,5 kg Krafft Groov 125, plus lite fodermorötter till min nyblivne ettårshingst. Han diar fortfarande lite på sin mamma i hagen dagtid.

#39 Jag tror inte att det går så jättebra att odla soja i sverige men däremot odlas det ganska mycket raps. Vilket är ett jätte bra alternativ till soja för som #40 säger så behövs lysinet. Då är sojan bra, men i nästan samma klass ligger rapsen…

Tänk ändå att rasen kunnat fortleva och utvecklas genom årtusenden utan dessa kunskaper. Märkligt
www.vikingponnycenter.se

det beror nog på att det inte fanns några djurskyddsbestämmelser förr :) Tänk när man tog ut korna och fick stötta dem för de inte skulle trilla omkull för vintern varit knapp, och alla utehästar som säkert dog under vintern när fodret var knappt, de som var starkast klarade sig och blev dagens ponnyer :) f.ö dog väl folk av svält också för flera hundra år sedan…

Fast folk dör ju utav svält idag oxå fast inte i sverige…
När hästarna förritiden var vilda (om vi drar så långt bak i tiden) kunde gå och beta som de ville, då betade de sådant de behövde. ex lysin rika grödor eller MJ rika…
Men inte att glömma att överutfodra på ett speciellt ämne kan vara farligare än att ha brist på det..

Nu menade jag ju inte att vi skall hålla våra djur på samma sätt som man gjort under svåra tider, utan att alltför mycket tillskott och tillsatser kanske frammanar "vällevnadssjukdomar" precis som hos människor. Både vi och hästarna är ju gjorda för att kunna lägga på hullet när tillgången på föda är god, för att kunna leva på det när tillgången blir dålig. Problemet är att tillgången aldrig blir dålig numera, utan vi måste på konstgjord väg hålla balansen. Jag tror att det är det som orsakar "vällevnadssjukdomar".
www.vikingponnycenter.se

#45 Visst är det så, därför krövs det mycket kunskap för att på att balanserat sätt få rätt foderstat, varken för lite eller för mycket. Tycker att du i #42 antyder ett visst förakt för den kunskapen….
Jerker Klang,

Ohnejdå! Jag hyser aldrig förakt för kunskap. Jag menar bara att för mycket "meckande" med naturen kan också få förödande konsekvenser.
www.vikingponnycenter.se
# 45 Då var faktiskt urgallringen naturlig, bara dom starkaste överlevde, nu överlever även dom svaga dåliga individerna p.g.a. att vi trattar i dom en massa konstiga saker…..ändå kunde russen förr bli både 30 och 35 år! Konstigt……

Dom kan faktiskt bli över 30 nu också om man bara sköter dem så taskigt som jag, våran är ju 31 nu och still going strong, men så får hon ju bara stråfoder också. Antagligen har jag väl ändå gjort något fel, eftersom hon inte var fertil så högt upp i ålder, och därför anses ganska värdelös i aveln (160 avkommepoäng). Hög ålder är ju ingen merit.
www.vikingponnycenter.se

ltet det jag menar, urvalet förr har gjort att våra hästar egentligen också skulle klara sig utmärkt på lingonris och granbarr, (fast inte om de arbetar förstås:)) Ger man dem ett foder anpassat för ponnyer håller de sig evigt unga(eller hur Agge?), det blir ju problem när de får fel foder i förhållande till vad de behöver/klarar av, och det är väl egentligen det ryttaren är ute efter, hur ska man hålla sina ettåringar i hull utan att ge dem fel foder?
Följdfrågan blir då från mig: om man nu ger dem ett bra grovfoder, de får dia tills mamma ger dem sparken och sedan släpps de på ett bra bete på sommaren - vad gör det då om de stundtals är litet tunna under vintern/våren? (det är ju oftast frampå vårkanten de börjar se rangliga ut, de växer så det knakar i takt med att ljuset återvänder) filura på kamrater!
# 49 + 50 Instämmer helt med föregående talare!
# 41 ha ha nä så klart… det var rapsen jag tänkte på.
Har iallafall hittat artikeln och det var förra nr av ridsport, den handlade om palmolja. Det står oxå i artikeln att kraft använder sojaolja i sitt kraftfoder för att det är en viktig näringsmässig ingrediens. Fibergi importerar sojaprodukter från Norge för det är där sojan samlas upp och hanteras och den är garanterat GMO-fri(vad det nu betyder?).

GMO betyder väl genmodifierad?

GMO är som #53 säger.. och det är nu våran käre jordbruksminister eskil erlandsson emot.. tackålov…
jag tyckte att den såg fin ut för att vara en åring. Dom ser ju lite taniga ut dom växer ju ogämt jag tycker du bara ska ge hö som du gör nu fritillgång då äter den när den behöver och minneraller till det sen tycker itne jag man ska dutta i en massa saker.