Bra eller dålig rockard?
Är det någon som vet om denna rockard är bra eller dålig?
Går inte att klicka på länken…..
Nu går det!

Tycker den ser väldigt smal ut….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Det beror på vad man vill använda den till. Jag tror att det är en utmärkt kärra till enklare körning på landsväg. Kanske lite klen och smal att köra i terrängen med. Som inkörningsvagn och som alternativ till de vanliga "travrockarderna" är den utmärkt, då den är högre och har svängel. Den används på flera travskolor.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Jag har kört shettis i en sån och tycker den är fruktansvärt obekväm.. Stötdämparna är inte alls bra och dom utåtsvända skacklarna är jättekrånglga att få på! Men alla tycker olika, jag skulle dock aldrig köpa en =)
//Mickan
Om du ska ha en vagn som du så småningom ska tävla med, måste den vara minst 125 cm bred. Den där ser smalare ut.
Personligen skulle jag inte köpa en så klent byggd vagn. 30 kilo är ju ingenting och det innebär ju att godset den är byggd av troligen är väldigt tunt. Det är stora krafter som kommer igång när en häst drar, och även en enkel rockard måste vara rejält byggd.

Tror faktiskt inte att den håller. Svängeln sitter på tok för högt, vilket frestar vagnen fel och eftersom den ser klen ut…..
Har i stort sett bara hört negativa saker om den, för klen och veka hjul. Har aldrig sett den själv.
Jag äger en sån! och den är till salu med =)
Den är faktist riktigt skön! har kört med den lite max ½km för ponnyn var lite rädd för den ^^
vagnen är då väldigt smal passar bäst till Nöjes körning och hobbykörning tycker jag.. och skulle då inte passa för unghäst körning iaf då skacklarna är ngt veka…
Va kul, nu hittade jag min gamla granne Therese som jag tappat kontakten med
internet e bra.
Vagnen är det en sån som Globus säljer? Nån som vet?
Den ser väldigt klen ut, passar nog bara som "finåkningsvagn"…..

Jag har använt en sådan som inkörningsvagn, den är inte en höjdare direkt, men lätt och bekväm att åka. Den går inte att använda utan en riktig körsele, alt. travsele och bakläder. Stabilare vagnar finns ju… Man kan väl säga att den är prisvärd, kostar inte så mycket om jag inte minns fel.
Om jag skull köpa en rockard igen, då skulle jag köpa en från Börjes i Tingsryd. Den gamla vagnen jag har som de har gjort, den är enkel, hyfsat lätt, stabil och den bara rullar och rullar. Nu är den ofjädrad, och deras nyare vagnar är fjädrade, så jag tror de är bekvämare nu och de är inte särskilt dyra heller.
Annars är en Roslagsvagn ett bra alternativ. Dyr, men har högt andrahandsvärde.
åj där fick man lite tips :) Vart kan man hitta något om storlek på passande ponny mina är ju 2 tjockisar 128 i mankh jag har bara kört hästar som redan har en vagn allså har aldrig behövt tänka på måtten men kan ju vara bra å veta vad dom ska ha även då stora hästar.
Vi har haft en sån - kort sagt - inte bra ! bj

#13 Å vi som bor i Roslagen väljer att köpa en importerad rockard från Polen istället 

Man får det man betalar för.
Om en bra rockard kostar 15000:- ny, vilken kvalité kan man förvänta sig för endast 3000:-? Använd eget omdöme.

Ja, Roslagsvagn skulle nog inte vara första valet. Hellre då en sån här. Det kallar jag riktig rockard. (grannen som gör den)
Börjesrockarden är väl samma som den Persèn säljer? Rekommenderar inte att köra i terräng med den heller, om man inte förser sig med ett lager stötdämpare. Den har inte någon lämplig körställning, man sitter med knäna under hakan, men passar utmärkt till "körskolevagn".
www.vikingponnycenter.se
den som jag köpte gick på 3.500kr (själva rockarden) och hjul 1000kr och medar 500kr tror jag att de va
Man tjänar på att lägga ordentligt med pengar på en bra vagn!
Tänk på att du ska åka många mil i den och kunna sitta bekvämt i en bra ställning.
Tidaholmsvagnar gör också en rockard för cirka 15 000 kr: http://www.tidaholmsvagnar.se
Deras rockards har också bra andrahandsvärde.
Den Agge rekommenderade såg också trevlig ut! :)

Men varför i hela friden kallar de vagnen för sulky? En sulky är ju en vagn med plats för en person…
#18# Ja, Agge, NHS sulkyn är kanon, skulle köpa en sådan om jag behövde en ny, det är VM kusken Birgitta Nilssons far och sambo som tillverkar den. Här är det flera som har den till sina stora hästar och tävlar med den, då med järnhjul-större, det går även att få opumpade till små vagnar om man vill. Har även sett den på mindre ponny-KANON. 

#21. Nej, sulky är den internationella benämningen på en liten enkel enaxlad kärra, som inte är en gigg. Den kan vara ensitsig eller tvåsitsig. D.v.s både rockarder och tävlingssulkyer går under samma benämning.
Ja, Lasse Nilsson har utvecklat och byggt vagnar så länge jag kan minnas, och den här är verkligen väl genomtänkt och väl utprövad. Skulle också gärna köpa en sån, men tyvärr har jag inga pengar att "låta rulla".
www.vikingponnycenter.se

#17… Håller med dig!
Man får vad man betalar för… det går inte att jämföra en billig rockard med en dyr.
Vi kör med Royal´s ponny rockard… kanonbra:)) kan verkligen rekommendera den. Om man jämför den och den i Börjes så går är det stor skillnad. Vi har kört bägge… och jag tycke faktiskt att Royal´s var bättre och framför allt ur säkerhetssynpunkt bättre.
Låt säga att din ponny skenar.. och du skall hoppa ut ur vagnen. Med den från börjes måste du slänga över benen över ett stag som går från sätet och framåt… med Royal är det bara att hoppa ut… du behöver inte krångla dig över något stag…
Om du tittar på länken nedan så ser du hur våran Royal Rockard ser ut:
http://www.royalsulky.se/show_product.php?id=40
Nästa länk ser du hur Börjes vagn ser ut (detta från ett annat ställe)
http://www.anderssoderlund.se/index.asp?PAGE=8&ARTICLE=1&saID=184
Det som givetvis mer skiljer är priset… men som sagt var man får vad man betalar för…

I brist på tillgång på vagn jag egentligen vill ha så kör jag med det här hemmabygget som jag blev pålurad av en f.d. arbetskamrat för 500:- Jag köper inte en rockard/jigg för 15000:- om jag vill ha en fyrhjulig vagn…
Men den håller och är säker att köra med. Sätet har vi byggt om nu med en högre bänk i trä. I det på bilden fick man sitta med benen i kors med avsomnade ben som följd när man klev av…
Den rockarden som på bilden i trådens start skulle jag inte titta åt ens. Den duger kanske att köra minishettis på slät väg - i skritt.
Jag köpte också en rockard av en arbetskamrat för 500kr och den ska väl slipas och målas till sommaren. Ingen bild ännu.
Stor och rejäl med fjädring för gamla tanter!(dvs jag)

Håller med om att man oftast får det man betalar för, men det är inte alltid det dyraste är det bästa. Vad jag har emot många rockarder är att körställningen blir så fel. Man sitter för lågt, och benställningen blir fel för de flesta kuskar. Jag kan lova att man blir en bättre kusk om man sitter bekvämt, och om man ser något annat än bara en "hästrumpa" framför sig.
www.vikingponnycenter.se
"Gammaldags" rockarder byggda på exempelvis en saabaxel är inte alls ett dumt alternativ för hemma körning! Tunga, men stabila och med bra fjädring så är de ofta jätteskönt - även om man får bygga upp sitsen lite grann och så vidare.

#28 Helt rätt, det var en pina innan vi byggde om den lite provisoriskt. Nu är sitsen ca 40cm hög och har dessutom skuff under för grejor. Vilken skillnad!
Gör inte Sindarve rockarder längre? Deras är ju rejäla med fjädring och vanliga bildäck, lite tunga kanske.

Själv är jag inte så förtjust i att sitta så högt… tycker man sitter perfa i persenvagnarn :D
//Mickan

Men i de låga vagnarna måste du ju ha tömmen liggande på hästens rumpa och förlorar den direkta kontakten med hästens mun, vilket gör din hand mer okänslig. Om du inte lyfter upp handen över hästrumpan förståss, men det måste bli väldigt obekvämt.
www.vikingponnycenter.se

#33 Så har jag faktiskt aldrig tänkt.. Se, varje dag lär man sig något nytt ;)
//Mickan
#31 tror inte att dom gör rockarder längre, dom var tunga och bra! Hade en med Saabhjul som Adman i Roma gjorde, den var superbra, med bra balans, tyvärr sålde jag den. Utmärkt som "terrängvagn"!
#33 Kan hålla med Agge lite, det gäller ju att inte sitta med händerna i knät när man kör en sån vagn! Man får ju anpassa körstilen efter VAD man kör! Men så farligt är det faktiskt inte, hur mycket kontakt har man när man plöjer med hästar och har tömmarna bakom ryggen?????

Nä, det är sant att när man kör på åkern eller i skogen behöver man inte den kontakten med hästens mun på samma sätt som när man kör i högre tempo i en vagn. I skogen och på åkern sker kontakten med hästen i större utsträckning med rösten, och endast i skritt.
www.vikingponnycenter.se
Man vill väl även kunna se vart man kör eller..? kan inte vara kul att bara se pållens rumpa?!
#37 Det är vad du gör när du kör i travspeecart eller sulky, du ser inte över hästen! Kolla V75 e. dyl. får du se…..

Jo, men när man kör tävlingssulky, finns det ett annat skäl till att den är låg, nämligen att minska luftmotståndet som kusken ugtör. Historiskt sett var även travsulkyn hög. Visst borde man väl kunna ha en något högre rockard när det gäller annan träning av sin travare, eftersom det är lättare att arbeta hästen på ett allsidigt sätt om man har en bättre körställning?
www.vikingponnycenter.se

Så här ser det ut när vi är ute med min gamla rockard som är uppbyggd så man ser och sitter bra. Vi var ute i dag en sväng på ca 8 km, blandat underlag. Jättehärlig bit på en gammal järnvägsvall ca 2km. Han travar lugnt och fint långt och länge. Nu har vi fått på dojor också. Easyboot epic med brodd.
Sen mötte vi snösvängen och han var jätteduktig som stod nästan still bredvid vägen (det fanns inte plats), fast den var rätt läskig med allt skrammel.
#40 Vilken härlig bild - och vad fint med snön!!! Åh, jag vill också ha snö … åtminstone LITE! =)
Här är det bara stenhårt, stenhårt och stenhårt - törs knappt trava mer än korta sträckor just nu Tur ändå att vägarna där vi kör är grusvägar, så de är åtminstone platta - inte hårda och knöliga.
Det här var en trådkapning, helt OT. ;)
Jag har varit ägare till en Globus-rockard en gång i tiden,men det ångrade jag bittert..var den sämsta o klenaste vagn jag råkat ut för…Som tur var fick jag sälja den illa kvickt!
Har nu en Persen-rockard som jag körtävlar med i alla grenar,men den är egentligen ingen höjdare den heller..man får ha i åtanke det där med stötdämparna och även skaklarna är klena.Har varit med om att de brustit, men i dom nyare är dom förstärkta iaf.På min har jag tagit av främre delen på skaklarna då de är så himla långa där och även skärt av den brädbit som sticker ut bak så det går att ställa den upp.
NHS-vagnen är verkeligen att rekommendera..skulle gärna själv vilja ha en..
Vår Tidaholmsvagn är ganska så hög och när man sen lägger på pölen då hamnar man nästan uppe i stjärnorna 
Min gamla rockard är inte lika hög men man ser över rumpan iallafall ! Den är tillverkad av någon Bromer´s svets & plåt eller Bromer´s bil & plåt eller nåt sånt. köpte den 1993, är det någon som vet vem det är och om han fortfarande gör vagnar?

#25 Börjes har också en såndär rockard så man bara kan hoppa ut, utan att slänga benet över en stång :) Alltså så som det är på Royalen ;)
På Gotland säljer Sören Persén också fina rockarder som det är lätt att ta sig i och ur, visserligen inte riktigt så höga, men demonteringsbara, vilket är jättebra om man skall ha dom med sig!