Vad håller dom på med ??!!!
Kopierar mitt eget inlägg i en tråd från ponnytrav, och skapar en tråd här då jag tror att okunskapen är stor om vad "trav" igentligen är/går ut på bland övrigt hästfolk, tycker att det börjar likna smutskastning då detta drabbar våra ungdommar som har denna underbara sport som huvudintresse.
Satt och "surfade" runt här på fokus andra siter och landade inne på Ridsport, läser man där så verkar det vara en allmän syn på travet att hästarna far illa och människorna (vi ?) utsätter våra hästar och ponnier för misshandel, vanvård och tillfogar dom medvetet benrelaterade skador och div. lungblödningar och hjärtstillestånd och sen skall vi inte glömma att vi SPÖAR våra hästar runt ovalen och över mållinjen….
Skulle vilja att alla, var och en som sysslar med trav oavsätt nivå och klass, (ponny/stortrav) inte låter dylika påståenden vara oemotsagda då personerna förutom att dom svärtar ner denna underbara sport, även försöker dra skam och ge ett löjjes skimmer över sporten som sådan.
Jag tror dock inte att personerna ifråga själva har bevittnat eller deltagit på eller vid ringside eller bevistat en stallbacke en tränings eller tävlingdag.
Kände att jag hade ett stort behov av att göra er om ni vill, uppmärksamma på uppfattningen (ang. andras syn) på hantering och hästar innom travet som sådan oavsätt om det är som hobby eller mer företagsinriktat, hoppas att ni förstår vad jag menar och att vi alla försöker "upplysa" vad vi igentligen håller på med. MVH Ingrid
Ska det vara sådan stämning och dålig tolerans mellan dom olika grenarna innom hästsporten ?
Läste också både i Ridsport och NT, dom som skrivit detta skulle verkligen behöva göra ett studiebesök på en travbana, för att inte tala om alla kommentarerna som var helt huvudlösa vissa av dom…..Och hur kan en banveterinär uttala sig som han på Mantorp…..frågan är om han överhuvudtaget är intresserad av sin uppgift!
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3090025
Här är Classe Svenssons svar på "skandalartikeln", såg också att det fanns ett par jättebra kommentarer, TACK! Hade annars tänkt skriva en själv, men det var obehövligt!
#2 Håller med dej till fullo!!!!, för mina egna barn har det gått så långt att dom undviker att prata om att dom kör/håller på med montè pga. skit som läggs dom tillags, vilket naturligtvis är ogrundat, sorgligt men sant, bor väll i fel bygd!!

Asså, Jag är ju intresserad av alla sporter och rider en ponny med allt, Hoppning, uterirr, dressyr och trav!
Jag tycker ju allt e Jätte kul och förstår inte vad dom menar med att man spöar fram hästen, man hejar ju bara på!! Jag ÄÄLSKAR att köra, det är lika roligt som att rida!! 

Jag tycker inte att man skall smutskasta någon sport, för att det finns saker som inte är bra. Dock tycker jag inte att man skall blunda för problemen oavsett om det gäller travsport eller ridsport. Tycker att både veterinärens och Classes artikel var ganska onyanserade, med felaktigheter i båda. Efter snart 20 år i måldomartornet, vet jag hur snacket går. Tror aldrig jag hört att måldomaren satt sig emot veterinärens önskemål. Allt är inte rosenrött inom travet heller. Ofta hör man på TV att den eller den hästen gick dåligt i sin förra start för att den var sjuk då. Varför kör man då hela loppet och försöker få en så bra placering som möjligt, men en sjuk häst? Jo, för spelarnas skull. Om man lämnar loppet med en häst som inte har galopperat, får man förklara sig för domaren, och det kan ju vara svårt att säga att man tyckte att hästen inte känder fräsch, för då borde man ju inte ha startat den?!?
Nä, jag tycker nog att det är bra att diskutera oegentligheter inom alla sporter där djur är inblandade. Det är ju meningen att det skall leda till förbättringar och stärkande av djurskyddet.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
# 7 Vad förekommer inte inom elithoppningen bl.a. både i Sverige och utomlands…..

Om förutsättningarna är så dåliga för kontroll av hästars hälsa på våra travbanor, som banveterinären påstår, tycker jag det är mycket allvarligt. Trodde den var stenhård när det är så mycket pengar inblandade.
Om det stämmer, det som banveterinären påstår, har travsporten stora problem. Återstår att bevisa att han har fel i sina påstående, för jag tycker det vore fel och ett svek mot hästarna att slå detta ifrån sig som en lögn. Frågan är vad han skulle tjäna på att ljuga.
Vad jag förstår är det varmblodstravet veterinären menar. Ponnytravet omfattas väl inte av detta, eller?
Att barn skäms över sitt engagemang i ponnytravet och sitt stora intresse pga detta är ju så tragiskt. Inte bra alls.

#8 Problemet med artikeln är att den är full av felaktighetr. Har svårt att tänka mig att den aktuella banvetrinären har utryckt sig riktigt på ett så klumpigt, onyanserat och okunnigt sätt som artikeln gör gällande. Förhoppningsvis är det en klantig och okunnig journalist som vridit till uttalandena. Om det inte är så borde sagda veterinär sätta sig på skolbänken och läsa på vilka rättigheter och skyldighaeter han som veterinär har.
Eller vad sägs om påståenden som detta, citerat ur sagda artikel i NT:
"När betslet skär in i munnen startar smärtan en kedjereaktion. Hästarna tar betslet med tungan och drar ihop halsen. Då får de inte tillräckligt med luft och kan störta. Tränarna har löst problemet genom att binda fast tungan och låsa huvudet ännu mer."
Snacka om intelektuellt ras, betvivlar att en banvetrinär uttalat sig så här okunigt….
#6 visst är diskusioner viktiga, men dom måste vara sakliga. Att gå ut med påståenden och grova anklagelser som en initierad bara garvar åt är knappast en seriös debatt.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag anser mig vara ganska initierad, men garvar inte åt påståendena. Det finns alltid en gnutta sanning i vad som sagts, ingen rök utan eld. Att både travhästar och ridhästar får skador i munnen av bettet är faktiskt vetenskapligt bevisat. Claes Svensson säger bl.a: Betslet som vi använder är samma som används inom all ridsport. Det visar ju också på okunnighet. Man skulle aldrig få starta i en ridtävling med ett creschendobett, lika lite som man får starta i en travtävling med ett postkandar eller ett bettlöst alternativ. Jag lägger ingen värdering i detta, men skillnader finns. Vad gäller tungband, kan jag inte förstå varför bara travhästar, och galoppörer kan svälja tungan om man inte har tungband, det finns väl inga andra hästar som behöver detta?
Jag är inte emot travet, men det går inte att försvara allt som händer inom sporten. Man skall heller inte tro att alla som tagit proffs-eller amatörlicens är experter på häst. Det finns lika mycket okunnskap där som inom andra discipliner. På samma sätt som det finns verkliga proffs inom alla discipliner. Människor med både hjärta och hjärna. Det är oftast de som är framgångsrika år efter år.
Vad gäller våra ponnytravungdomar, tror jag att många av dem har mer hästvett än en del proffs och amatörer. Det bådar ju gott inför framtiden, för jag hoppas och tror att de inte ändrar inställning när de kommer upp på stor häst.
www.vikingponnycenter.se

Har nu läst artikeln! Vad kan man säga? Jag mår rent ut sagt illa när jag läser den. Kioskromaner är mer seriösa än artikeln! Hur någon ansvarig kan låta något dyligt tryckas går över mitt förstånd.
Man kan bara hoppas på att läsarnas kunskaper sträcker sig så långt att de känner igen "skit" när de läser det!
ALLA hästsporter har sina baksidor och man kan bara hoppas att ökad kunskap och lärdom av varandra kan få dessa baksidor att minska. Smutskastning och grova anklagelser är knappast rätt väg att gå! USCH!!
#8 Mina barn skäms inte, utan är mycket stolta över vad dom och hästarna presterar TILLSAMMANS oavsett om det sker i sulky eller under sadeln…men när vuxna ger på dom så att dom MÅSTE inta försvarställning och försöka förklara varför mindre okunniga/seriösa personer handlar som dom gör och blir utsädda att bära någon form av skampåle, väljer dom tuvärr att bli deffensiva och håller tyst och då efter att personerna i fråga blivit tillfrågade att följa med på träning och AVBÖJT med orden "vi vet hur det går till", då är det dags att säga ifrån då det även nu pågår i ett öppt forum som detta, och okunskapen även sprids genom den samma.
Självklart finns det rötägg innom alla sporter, men som i den här debatten försöka omedvetet eller medvetet sprida rykten, falska påståenden och rena lögner över en hel gren oavsätt om det rör barn eller proffs, kan och får inte stå oemotsagt, för vad ger man sej på nästa gång?? Ska väll tillägga att jag många gånger bjudit hem folk som är avogt inställd men ingen har nappat på inbjudan då vi som familj velat försöka visa att det finns fina sidor inom kör/travsporten. Får be om ursäkt om jag är rörig, men ibland blir jag upprörd… Kram.
Jag tycker att det är rent förjävligt att det ska vara såhär!
Jag tycker verkligen inte att travfolket har samma attityd mot ridfolket. Jag tror ridfolket är rent avundsjuka - travet är ju en större sport än dressyr för sjutton!
När jag hamnar i diskutioner med ridmänniskor står jag alltid upp för att jag är travmänniska och talar emot dom på exakt allt, bara för att jävlas, haha ;)

#13. _När jag hamnar i diskutioner med ridmänniskor står jag alltid upp för att jag är travmänniska och talar emot dom på exakt allt, bara för att jävlas, haha ;)
_Men det är ju precis det allt handlar om, att alltid alla vill tala emot, oftast mot bättre vetande. Det är så vi behåller de höga murarna mellan olika discipliner. Borde vi inte riva murarna istället? En "ridmänniska", som vill lära sig om trav och hamnar i travstall får snabbt veta att han/hon inte begriper något om hästar, och att travhästar är bättre på alla sätt. Det samma gäller om en "travnisse" hamnar i ett ridstall, samma argument fast tvärtom. Det tycker jag är "rent förjävligt". Varför kan vi inte sammarbeta? Såvitt jag kan se har inte de tidningsartiklar som den här tråden handlar om, uttryckt någon jämförelse med ridsporten. Det finns säkert olämpliga beteenden inom ridsporetn också, och det skall naturligtvis också kritiseras, men det var inte det artiklarna handlade om.
www.vikingponnycenter.se
#14, När jag menar att jag säjer emot menar jag nog mer att jag säjer emot de ridfolk som klankar ner på travet och påpekar väldigt gärna ridsportens brister för dom då.
Tex. om en ridmänniska säjer åt mig "Men travet är ju så och så…." då säjer jag "Nej du, så är det inte, det är så och så, och bara så du vet gör ni ju så och så i ridningen, är det så jävla mycket bättre!?"
Jag har gått på ridskola i 6 år, så nog känner jag till ridvärlden också! Ridskolan jag gick på var bokstavligen hemsk och jag har varit där en enda gång efter jag slutade i juni 2005.
Som jag skrev tidigare…
Jag tycker ridfolket är betydligt bättre än travfolket på att kasta ur sig en massa osanningar och sjuka saker om travsporten än vad travmänniskorna är.
Jag själv yttrar mig inte om ridning om ingen frågar, och jag har aldrig hört någon annan göra det.
Jag undrar om ridfolket verkligen har en så pass dålig attityd som jag mötte på ridskolan där jag gick!? Har dom det bör de omgåande skickas till ett travstall och träna upp den lite… För jag tycker då att travmänniskor (majoriteten) är de härligaste som finns - glada, skämtsamma och hjälpsamma.
Men hur förändra attityder och åsikter om folk hoss folk som inte vill förändra/s utan sitta kvar i snedvridna inställningar och åsikter?? istället för att lära av varandra, åt båda håll…för mej är en häst en häst, "liten hjärna, fyra ben och en jävla massa muskler där i mellan " som skall kontrolleras, med samma behov av omvårdnad och sysselsättning oavsätt inriktning, men om ambitionerna och viljan att förändra inte är större en vad man får uppfattning om i vissa inlägg på dom olika siterna, kanske man inte ska ha för stora förhoppningar om ökad förståelse, vilket drabbar sporten, hästarna och barnen som utgör allas vår framtid, kanske har jag fel…vilket vi får hoppas på, då jag aldrig blir mätt på kunskap och lärande, eller vad tror ni, går det att förändra???

och det spelar ju egentligeningen roll vad man håller på med, djuret hästen har ju samma grundbehov även om den tränas på olika vis, det vettigaste är ju att lära av varandra! En travhäst kan må väl av att tränas i dressyr, precis som en westernhäst kan tycka det är kul att köras, och en skogshäst kan få dra en repa med en sulky för det är kul.
#18 Precis…men är drömmen om ökad förståelse ouppnålig? Är den egna inriktningen så inskränkt att allt utanför sin egen inriktning och kompitens kommer till korta att många inte kan/vill vidga sina vyer? När egot och plånboken styr hästhållning och hantering, när prislappen avgör värdet på livet som djuret lever, dyrare häst, mindre utevistelse, mer skydd och täcken, tänker på här ikring där det inte är ovanligt att barnponnyssar kan ligga i prisklass 200 000, och få vistas ENSAM i hage 1 tim. dygn, aldrig gå otäckad och leva sitt liv på box förutom 1,5 tim./dag ridning i ridhus pga. inköpsvärde och sen framstå DET som den ända rätta hästhållning…vart tog hästen som jag känner som ett stäppdjur med stort rörelsebehov vägen?
I vår komun anordnades det en hästgala för något år sen, där det skulle visas upp olika hästraser och inriktningar med möljighet att få visa upp sej, alla och allt var sepreseterade UTOM travet (ponny och stor), vi erbjöd oss att komma med full utrustning (trav & monté) men blev avböjda med orden "vi vill bara ha seriösa", motfrågan blev naturligtvis "vad menar du?" och fick svaret "travet som sådant klassas inte som en seriös gren av hästnäringen" ??!! Suck, mao komuner/landsting, ridklubbar har en genomgående åsikt att travet (vi) är oseriöst och vill inte se det som en tillgång för våra barn och ungdommar, och det medför att det var sista gången som jag/vi försökte ställa upp med hästar och utrustning till förmån för ridsporten. Blir bara så trött.

Tur man bor i en del av landet där travet inte klassas som osertöst! Jag upplever inte att det klankas ner på travet här i Piteå iallafall, det som står i tidnignarna(förutom speltips) är oftast seriösa artiklar, speciellt nä någon lokal förmåga har fått goda framgångar, liksom det skrivs om ridgrenar när dessa har framgångar, enstaka fall av artiklar om olika hästar/personer utan "anledning" förekommer också.
Det bästa är nog att själv ha på fötterna och hålla ryggen fri…nej nu ska jag ut i den bästa av världar och skotta skit!! har suttit här för länge och inte fått något gjort…Kram på er alla så hörs vi senare, carpi dium

#19 Du är lite för snabb med att döma hela landets kommuner, landstig mm. Tingsryd har byggt en bana där alla grenar är välkomna. Mkt ideela krafter ligger bakom, företag och kommunen. Det har utförts ett hästjobb.
Mkt tråkigt att ni blev bemötta så, helt fel och deras förlust. Själv upplever jag inte att ridsporten hackar på trav eller tvärt om. Båda inriktningarna har bra saker och mindra bra saker. Det beror oftast på människorna och inte vilken gren man utövar.
#22 Jag har inte dömt hela landets komuner utan endast min egen. Var glad för att du bor i en framsynt komun som värdesätter HELA hästnäringen, känner glädje med dej och alla andra som har det så.
I vår komun finns det ändast 3 ponnytravfamiljer och oss veterligen är det inget fel på några av oss, tuvärr är det spridning geografiskt och närmsta banan ligger 10 mil bort, så vi nöter vidare ihop med amatörerna på stortravet. Kram
Jag tror travbanan ger "min" kommun, Boden, större uppmärksamhet än vad ridsporten gör här. Ridningen drar då inte i närheten lika mycket folk som V75.

#24 Ne, ridsporten är verkligen i skuggan av travet i Boden. Att dom inte har så mycket publik på deras största tävling kan bero på att deras Ryttarspel är samma helg som V75. Folk går nog heller på trav än att gå och se på dressyr ;)
I stallet där jag står så drar ridmänniskorna travfolket under samma kam och säger att travfolket aldrig gör si eller alltid så. Dåligt tycker jag.