Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: färger
Läst 2596 ggr
[Tjiwi]
0

Häftig svans....(dålig rubrik va-Anna??)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…….men kom inte på något bättre. När min vän Maria hade köpt russ stoet Vallas Tosca 3359 från Valla i Linköping upptäckte vi snart att innuti den mörka svansen var den helt vit, se bild. Vidare hittade vi en vit fläck ca 15cm i diam under magen. Hon stod som svart!! Snarare var hon väl bleksvart med en ganska stor rund stjärn och vita bakfötter. Hon var efter Jupard 388. När jag var på ID kontrollant kurs i Tingsryd 2000 för Kurt Larsson så tog jag med kortet och undrade om hon möjligtvis kunde vara skäck? Han tyckte hon  borde stå som skäck. Lattjo tyckte vi i alla fall!!

Cara-Mia
0

Häftigt! Jag skulle nog oxå säga att den skulle stå som skäck. Skäckanlaget finns ju via Jupard.

StuteriSolo
0

Mitt russto Myria e. Jupard är skäck med vit svanstipp som denna ponny, fast hon har hela magen vit, så det är ingen tvekan om skäckfärgen. Som liten fölis sprang hon runt i hagen med sin vita svanstip, såg roligt ut.

Anna-Uppsala
0

Åhå, så Hjördan har skäckanlag? Skoj - jag som gillar konstiga färger! :)

Reko
0

#3 Kan ha men inte alldeles säkert. Eftersom Jupard inte var skäck själv, men hade anlaget efter sin mamma som var skäck, så är det bara hälften av hans avkommor som får anlaget. Har avkomman anlaget brukar det visa sig i tecken men det är inget tvång på det heller. Du får pröva dig fram!

Anna-Uppsala
0

ÄSCH! Jag får väl gå på henne med lite vit lackfärg på lämpliga ställen, helt enkelt! ;)

Tittut
0

# 4 Lite ot, men jag betäckte Welinda med Jupard två gånger i hopp om lite tecken. Juvelin fick i alla fall vita hår på nosryggen, men Hjördis blev svart punkt. Däremot blev de en vit baktass året efter när jag använde Micky.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Reko
0

Rent generellt har ju svarta hästar färre tecken än fuxar men visst finns det skäckanlagsbärare som inte har vita tecken?

Tittut
0

# 7 Det gör det säkert! Jag har inget exempel i huvudet, men jag hade önskat mig nåt litet vitt, men det blev nada… Juvelin har fått en del föl borta i USA, men inte mycket vitt där heller.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

[Tjiwi]
0

Hörru, Tittut, du skulle betäckt med Grus när han var fertil…jag har gjort statistik på hans avkommor och det är flera som har fått tecken än utan, dessutom så är han ju homozygot, du som gillar bruna (och svarta) russ.

Reko
0

Lon har ju inte mycket tecken, bara en stjärna, men har lämnat skäck.

Jag har hört att bruna och svarta hästar som lämnar fux har oftare vita tecken än de som inte har anlag för att lämna fux. Ligger det något i det?

karisma
0

#10 Timon är brun med liten stjärn och lämnar Fuxar

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

SigneK
0

#10 det tror jag inte….har inte hört det? Känner till hur många vanliga (utan tecken) bruna som helst som lämnat fuxar.

CarolaG
0

Stig-Helmer har lämnat flera föl utan tecken och flera med få tecken. De är ju alla anlagsbärare.

Allgunnens Yes avkommor har hittills haft mer tecken men även han har en dotter som bara har ett litet tecken; vita ballar höger bak.

ErikaAndersson
0

Jag har ett gulbrunt sto som har rätt häftig svans/teckning med

StuteriSolo
0

#14 ursäkta en närsynt människa, men har hon inte en vit fläck på magen också? Jag tycker hon ser ut som en skäck annars i teckningen, är det månne ännu en vit svnastipp som spökar här med?

karisma
0

# 14 vilken stam har hon

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Nitro
0

#16 Tror det är denna hästen:

Ängdalas Spirello , Sto f- 06 e. Skotte 492 u. Dontie 4039 Rek. Ostartad

Teja-Bea
0

Våran Tejas Pegasus (f.06 e.Tejas Monljus u.Hults Pirita) har också en vit rand i svansen! I övrligt är han halt vanlig brun med svarta ben och svart tagel, men i svansen går en vit sträng! jätteläckert!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Loullou
0

#18,     Väldigt sööt häst,

[cancan]
0

# 14 Jag tycker också att den skulle va skäck.. Såg den som föl och tyckte då också att den har en vit fläck på magen. Ska lägga in bild på henne som föl när jag sitter vid den andra datorn.

Skulle ju va kul o veta om Skotte kan lämna skäck

ErikaAndersson
0

#16 , #17 helt rätt ;) hon va gulare mitt på sommaren :P Bifogar bild:

Rajmon
0

här kommer en bild på henne som föl:P Ovanlig med ganska fräck färg tycker jag!!