Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavelsvärdering
Läst 1743 ggr
Reko
0

Långa härstamningar

När jag ändå rör i frågor om stamboken kan jag ta upp en annan fråga som jag funderar på. I stamboken presenteras stona med en lång harang med hästar, far - mor - hennes far och mor o s v ner på mödernesidan till man kommer till allra första kända hästen i stammen. Jag tycker visserligen att det är roligt att veta vilken stostam varje enskilt sto tillhör men på sikt kommer det bara bli längre och längre.

Vore det inte vettigare med en matris med alla hästar i tre generationer istället? Kanske med en notis bara om vilken stostam hon kommer ur? Det är ju ändå de hästarna närmast i antavlan som har störst påverkan jämför med kuriositeter många generationer tillbaka.

SigneK
0

Absolut nej! Jag tycker det är roligt och inte minst viktigt att få se hela raden, inte bara 3 generationer.

Hagelberg
0

#1 Håller helt med, det är den del av nyttan när man läser stamboken, iallafall för mig.

Reko
0

Men om hundra år då? Det blir rejält tjocka stamböcker med ett sto på var sida. Är det inte enklare att ha de gamla stamböckerna och gå tillbaka till om man vill det?

Hagelberg
0

Tar problemet när det kommer Glad

entill
0

För att krångla till det hela, skulle jag vilja ha båda delarna. Alltså en matris med de tre närmaste leden och hela stostammen, gärna också bild på stoet. Det gör väl inget om stamboken blir tjock, man får väl ge ut den oftare. Om hundra år ken de nog leta i ordentligt uppdaterade databaser eller nåt, men man kan ju hoppas att det fortfarande finns tryckta böcker då.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

Stamböckerna för travarna då? Dom innehåller verkligen det mesta! Håller med Agge, lite fler uppgifter skulle inte skada och helst foton också! Det är nog så att Svenska Russavelsföreningen följer den praxis som har gällt i stamböckerna, jag tycker inte att det finns nån anledning att hålla på att "peta" i petitesser!

StuteriQveiar
0

Jag tycker det är kanonbra, och det är något vi har använt som en förlaga till vår kaspiska stambok. Ju fler uppgifter man kan få in, desto bättre blir det för dem som skall avla vidare, eftersom att många uppgifter lätt försvinner annars med tiden. Det kan vara lit knöligt att få till ett system när man gör stamböckerna, och det blir mkt uppgifter att komma ihåg, men som tur var på det planet finns det ju datorer som kan sköta sådant åt oss. Glad

Reko
0

Jag tänkte mest att man kunde ha nytta av det för att kolla släktskapet mellan tänkta partner. När det står endast namn är det inte alla som har det minnet och kommer ihåg vad som döljer sig där. Den hjälpen kan man ju faktiskt få i passet!

Jag hakar på Maggan S-B och entill för att få med mer information. Maggan S-B nämner travarna och jag vet att på den tiden det bara fanns en nordsvensk ras så fanns det med statistik om vilka stamboksförda hästar som dragit in mest pengar och vilka tider de hade gått på.

Wruss
0

När jag skötte stamboken började vi i alla fall ta med mer uppgifter på både ston o hingstar, men framförallt kanske på hingstarna. De presenteras ju numera med både poäng och utlåtande samt bruksprovspoäng och mankhöjd och skenbensmått från både 3-års (2½-års) o 4-årsprem. Jag tycker det är kanon ju mer uppgifter som kommer med. Måste också trycka på vikten av BRA fotografier i stamboken. En dålig bild gör ingen nytta - varken nu eller sen.

ryttarn
0

Nu kastar jag väll sten i glashus……

Stamböckerna i trykt form är kul kuriosa men praktiskt är dom på gränsen till oanvändbara. Givetvis håller vi på och skramla ihop till dom för dom gör sig ju bra i bokhyllan på "Russkontoret".

Nej, vad jag efterlyser är en RIKTIG webstambok där inte bara stamen går att få fram i så många led man vill utan där det även är integrerat med SH för utställningsmeriter, Grenorganisationerna för tävlingsmeriter osv…. Samt givetvis aktuella ägaruppgifter.

Allt detta är egentligen väldigt enkelt att ordna om bara viljan från inblandade organisationer finns…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ssannna
0

10# precis vad jag har drömt om också… :)

entill
0

Jo, alla drömmer vi väl om en väl fungerande webstambok, med så mycket uppgifter som möjligt, men en tryckt stambok hoppas jag att det alltid skall finnas, inte bara som kuriosa och bokhylleprydnad utan som ett bestående dokument över vår ras.

Sedan tror jag att det skulle bli svårt att ha uppdaterade ägaruppgifter på nätet, då jag inte tror att alla vill få sitt namn publicerat.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

MagganS-B
0

Då kan jag berätta nåt som gjorde mig mycket impopulär hos vissa på 80-talet…..När russen skulle in i stora travets datasystem 1985 så hade undertecknad ett s.k. hedersuppdrag att sitta dagar och nätter och lägga in stamhästar, hästar, uppfödare, ägare och gud vet allt i STC:s databas. Jag började, sen tog Helén Lindskog och Katarina Paulsson över. Då fick vi frågan från STC om möjligen Svenska Russavelsföreningen var intresserade av att få ut stambok på russen precis som dom fick på stora travarna, men som sagt, det är mer än 20 år sen, datorer var som att kasta eld på vissa, så naturligtvis blev det blankt nej även om jag försökte att tjata! Vad jag förstod så var det även kostnadsfritt, eller nästintill i alla fall. Tänk vilken service vi hade haft OM det gått igenom, då kanske vi t.o.m. hade haft en vettig sökmotor på ALLA russ oavsett travare eller ej!

ryttarn
0

#12 Visst kan den tryckta stamboken finnas kvar, men den känns tyvärr lika användbar i det "dagliga" russarbetet som min farfars gamla familjebibel som endast används för att läsa julevangeliet ur en gång om året.

#13 Ja, denna dataskräck har ställ till med mycket…. Shetland har ju haft en bra fungerande webstambok i många år och, om jag förstått saken rätt, är det på gång att få in mer meriter även där.

Jag säger här som jag sagt i några andra trådar. Applikationen för att hantera detta kan jag sponsra med, däremot får andra se till att data hålls uppdaterad…. Vad gäller ägaruppgifter finns det ett problem med PUL, men inte värre än att det är lösbart.

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
0

#14 Du kanske kan hjälpa SH att få bort buggen i Blå Basen, den som gör att russ som inte är stambokförda blir "hästen saknas i vårt register"?

ryttarn
0

#15 Skulle jag säkert kunna göra om jag bara fick tillgång till kod och databas. Problemet är väll att dom inte släpper in utomstående hur som helst…..

Vad gäller icke stamboksförda russ i blåbasen, är dom inlagda från  SRAF, eller är det redan där det falerar?

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

# 16 De arbetar på att rätta till felet, men det var något som klickade när vi läste över de drygt 10 000 russen  från Rulle till det nya.

Nu ändrar jag dem som jag dyker på och ser till att de har ett idnr i nya registret, då kommer de också att gå att finna i Blå Basen vad det lider. Det skulle naturligtvis gå att söka fram alla som felar, men "någon" måste sedan rätta upp alltsammans, vilket måste göras på varje enskild individ. Just nu hittar jag inte den tiden, men som jag fattar det fr SH så är det lätt avhjälpt, bara de blir rättade här i min burk. Ngn frivillig som vill komma hit och jobba ett par dagar?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

#17 Har lite svårt att åka över, men jag PMar dig sedan….

Jerker Klang,

www.isil.se