Östgöte?
Vet att det finns många russfolk i östergötland. Jag tycker att det vore kul med en egen lokalförening.
Finns det något intresse?

Jaha. Mitt svar har du på tråden Medlem i Svenska Russavelsföreningen…

Nybliven medlem här på gotlandsruss, då vi skaffat en 1-åring efter Skotte. Bor utanför Motala och funderar på var man bör bli medlem om man vill ställa ut. Funderar på Mälarruss, kan ni råda mig?
Det spelar egentligen ingen roll var du är medlem på det viset. Du kan vara med i en lokalförening och ställa ut hos en annan. Däremot kan det skilja på andra aktiviteter, men jag tror säkert du är välkommen till de andra lokalföreninagrnas evenemang, även om du tillhör en annan. Det är väl mest vid årsmöten det krävs medlemskap för att få rösta.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Jag kan vara med och hjälpa till lite men vill inte dra igång det hela med allt vad det innebär….håller nu på att avsäga mig andra styrelseuppdrag i div föreningar för det har blivit för mycket för länge nu för min del men som sagt-jag är med på ett hörn…..
Eftersom det verkar finnas intresse så kan jag väll försöka ordna en lokal och försöka få ihop folket. Kan inte riktigt säga när….

#5 Låter intressant, vore kul med en förening mer lokalt.
Östruss finns ju i Småland, inte allt för långt från Östergötland, eller hur? Ju fler medlemmar, desto starkare förening!

#7 Nja, östruss har de flesta utställningar en bit från oss, jag har iaf närmare till E-tuna än moheda, (samt bättre väg).
#8 Men om ni blir många medlemmar från Östergötland så alternerar man ju utställningsplatserna…..man brukar inte ha på samma ställe varje år.
Min förhoppning är att i framtiden kunna anordna någon utställning. Men till en början vore det roligt att vara en lokal förening.

jag bor oxå i östergötland..

2007 hade Östruss sin utställning på Elmia.

Vilken lokalförening som arrangerar den utställning man ska åka till med sitt/sina russ har inte någon som helst betydelse för någon, tror jag. Vad bildandet av ytterligare en lokalförening handlar om, är den lokala anknytningen till föreningen. Föreningen kan hålla utbildningar och andra aktiviteter och utbytet mellan russägare lokalt, kan bli givande för alla inblandade.
Öst-Russ på Elmia var undantaget som bekräftar regeln att vi i norra Småland/Östergötland får åka långt till utställningar. det var väl på tapeten att Elmia inte är aktuellt framöver och annars håller Öst-Russ utställningar vanligtvis till i Tingsryd och där i kring. Dit är det väldigt långt. Väst-Russ brukar hålla till i Håska, Varberg eller som förra året var det väl i Torestorp(?). Till Håska har jag 3 timmar enkel väg. Mälar-Russ hade sin utställning i Sundbyholm 2007 - långt bort.
Jag vet inte. Den som har en lokalförening, hyfsat nära till utställningar, årsmöten och andra aktiviteter som ex något så bra som allroundtävlingar, får försöka tänka sig hur tråkigt det hade varit att ha flera timmars resa till allting som händer och sker.
Det är synd, tycker jag, om man inte kan se andras behov av en förening för att man är rädd att den egna föreningen ska drabbas negativt på något sätt. Man ska inte konkurrera med andra lokalföreningar för att öka medlemssiffrorna, utan skapa en förening som många vill betala medlemsavgift för att vara med i.
#13 Häller helt me. Det är mycket av det som är tanken.
# 13 Kan ni inte erbjuda er att arrangera något i norra Småland åt Östruss exempelvis? Ungefär som Dalagänget arrangerar Dala-Russ varannat år i Dalarna fast i Mälar-Russ regi. Det kanske inte har varit på tapeten, att någon varit villig att göra det, utan bara tänkt att det alltid är i södra Småland?
Därmed inte sagt att jag är det minsta emot att det blir en lokalförening till, tvärtom!
Men lite ligger det i vad Maggan säger. Bättre att ha en stor och stark lokalförening där många kan vara med och dela på jobbet, än två små, där folk går på knäna. Men är ni taggade till max, kör hårt!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#13 Hoppas inte mitt inlägg uppfattades som om ni inte ska göra en egen lokalförening. Jag har bara tyckt att jag aldrig skriver något på denna sidan och försökte vara spontan med något jag visste. Skriver jag inte dirket skriver jag inte alls. Skulle kanske läst hela tråden ordentligt. Kör hårt!
När det gäller avstånd blir man luttrad, iallafall när det gäller körtävlingar. Småland är lite av ett svart hål på kartan i den sporten, tyvärr.

Jag är ganska luttrad gällande mil i bil då min son kör ponnytrav och han har tävlat både i Östersund och på Jägersro samt mängder med banor där emellan, men är man på resande fot nästan varje helg ändå så skulle det vara skönt att slippa åka 30 mil för att bara ställa en liten krake.

Det med att lägga utställningar på olika platser är inte alltid så lätt för styrelser. Jag tycker nog att vi i väst har försökt att byta platser men får inte mer anmälningar för det. Ja vi har varit i Skövde, Tranemo, Varberg,Håcksvik och lilla Torestorp en ganska stor spridning inom vårt område. Det blir lättast för dem som anordnar om någon av dem bor i närheten. I de flesta fall är det ju så att det är styrelserna i alla föreningar som ska göra "allt". Jag skulle kunna lova att är det någon i väst som har lust att ordna utställning så ställer styrelsen det gärna till förfogande.
#13 Om man åker till en utställning en, kanske två gånger per år, så gör det väl inget om det är några timmars bilresa. Man åker ju och tävlar i trav, hoppning, m.m. hur många mil som helst. Ni som bor på fastlandet har ju ändå relativt nära, ni behöver i alla fall inte åka båt!
Tanken på en lokalförening är mycket god, men jag kan berätta att det inte är nån dans på rosor att komma igång! Lycka till!