Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 3917 ggr
[Croneld]
0

Kompetensbevis för transportering av hästar

På ponnytrav i fokus kan du läsa om den nya EG-förordning som trädde i kraft  2008-01-05.

MagganS-B
0

Jag får säga att jag tycker det är lite tramsigt när ALLA skall ha kompetensbevis här har man transporterat hästar i 45 år, först med traktor och vagn, sen med både egen lastbil och hästtransport……Undrar om man får ha julgran utan att vara skogvaktare???????

englan
0

Pratade med "min" djurskyddsombudskvinna" samt kristina Odin på Jordbruksverket igår.
Jisses vilket krångelland vi lever i. Här skapas ju jobb o kostnader "till ingen nytta" på löpande band.
Alla som har någon ekonomisk inkomst på sina hästar måste först reg,sig som djurtransportör till en kostnad av 800:- sen måste man gå en endagarskurs till en kostnad av 2000:- Längre fram skall det komma en webbkurs man kan gå istället o den blir billigare ca 800:-.
Dessutom skall transporten besiktigas/godkännas av en djurskyddsombudsman. Kommer säkert en kostnad även här.

alpros
0

Ja huga, detta känns ju "uppåt väggarna"!

Men om man, som vi, åker på utställning kanske en gång om året och i snitt åker till hingsten 1 på två år och utgifterna överstiger den lilla inkomst man får vid försäljning av fölungen, slipper man allt detta tramseri då?

Någon ekonomisk vinning är det ju i alla fall inte tal om.

MagganS-B
0

Alltsammans kommer till syvende och sist att gå ut över russaveln. Vem "orkar" hålla på i detta krångel-Sverige?

ryttarn
0

Tanken är väll god men man saknar verklighetsförankring. Trodde denna typ av skrivbordsprodukter skulle vara ett avslutat kapitel när dom la ner djurskyddsmyndigheten. Men tydligen har samma skrivbordsnissar följt med över till Jordbruksverket….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
1

Det är en EU-förordning som gäller om man har ekonomisk verksamhet med hästarna. Problemet är väl helt enkelt att ingen vet vad som gäller för "ekonomisk verksamhet"

ryttarn
0

#6 Precis, skulle tro att de flesta av oss här ligger i den berömda gråsonen. EU-Direktiv är en sak, sedan är det svenska byråkrater som skall tolka och göra någon form av lokal lagstiftning i varje land. Hade svenska byråkrater varit någorlunda smarta skulle man satt vilkoret vid yrkesmässig verksamhet, ett vedertaget begrepp som då enbart "drabbar" de som verkligen lever på sin hästverksamhet. Alla vi glada(iallafall tidigare glada…)trotoarbönder skall inte behöva tramsa med dessa saker.

Gjorde en snabbkalkyl här, troligtvis hamnar vi på en kostnad av minst 10.000:- för detta efterssom jag och bägge dötrarna med körkort(den ene har den andre tar) måste gå kurs annars får vi inte köra var för sig. Sedan skall tillstånd sökas, där var det osäkert om det räckte med att jag sökte på jordbruket eller om vi alla tre måste söka var för sig. Sedan skall släpet besiktigas och så även lastbilen….

Ganska horibelt måste man ju säga….. Kan kanske vara värt, rent ekonomiskt, att ta risken att bli priudicat, för det lär ju ta minst 5 år innan man överklagat igenom hela instanskedjan….

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

Det gäller ju även att man ska ekonomisk verksamhet om man ska ha färdskrivare i sin hästbil/buss, men enligt vägverket är det ekonomisk verksamhet om man kör yrkesmässigt….

smurfina
0

Det kostar definitivt att få transport/ hästbil kontrollerad. Någon från kommunen kommer ut och gör det (och sedan när gör de något gratis) Pratade med en kompis som tävlar stor häst i hoppning! Hon hade hämtat ut ny transport en månad tillbaka när det gjordes stickprov på tävlingsplatsen av kommunen. Hon påvisade att transporten var spritt ny och bad dem kolla någon annan, men de vägrade och dessutom fick hon betala för kontrollen och det var inte billigt(mellan 1500-2000)

Jag säger som flera av er andra, hur ska man ha råd? Dessutom är det löjligt när man kört så många år. Man har ju körkort, där det ingår att kunna släpvikter och säker körning och transport och bil besiktigas ju!!!! Vad är problemet?? Jäkla EU och deras idéer, de måste ha arbetsbrist eller tråkigt!

Kan de aldrig komma på något som man kan få dra av iställetCool

ryttarn
0

#8 Det är en av anledningarna som jag menar gör att de flesta av oss hamnar i en gråson. Det som säkerligen kommer att behöva prövas hela vägen upp högsta instans är deffinitionen "ekonomisk verksamhet". Är det skatteverkets deffinition? Vägverkets deffinition? eller någon annan deffinition?

#9 På vilken grund baserade kommunen då rätten att göra flygande besiktning på en hästtransport? Vad jag vet har dom inget mandat till det.

Jerker Klang,

www.isil.se

karisma
0

Javisst är Sverige ett pappersland men när et här låg ute som remiss så var det inte så många som svarade något vettigt Själv läste jag allt just innan avelskoferansen på grund av slöhet och ändå brukar jag ha sådan litratur som kvällsläsning. Har prratat med berörda myndigheter och fått dessa svar

Kommunen visst besiktar vi ditt släp men vi vet inte riktigt vad vi ska besikta De har inte fått någon information ännu Om kompetenskurserna hadde de ingen anning

Skattemyndighetens förklaring var åker du tex. på utställning eller tävling för placering höjer du värdet på din häst = vinning dvs du behöver inte ha ekonomisk vinning

Mera pappersjobb för Rikspolisstyrelsen eftersom de befarar att att många är dömda för djurskyddslagen så måste vi ju ha utdrag från belastningsregistret  Fast det är ju den lätta biten för oss bara faxa ett papper så kommer svaret i brevlådan och kostar innget

Till sist alla fel som finns med i nya lagen våra russföl eller minishettisar föl behöver större transportplats än föräldrarna  De har glömt bort de minre ponny och att de kan ha föl  Jag har pratat med jordbruksverket om de fel jag hittat så de skulle lösas på något sätt För när du står på vägen och blir kollad så läser ju polisen lagen Släpet har en storlek som rymmer tre föl shireföl men du har fyra i det fast det är mini shettis dvs du bryter mot lagen

# 9 För en månad sedan hade inte lagen trätt i kraft så det måste vara något annat

Så småningom ska Bilbesiktningen ha hand om besiktningen på transporter  när deras personal är utbildade om djurskyddlagen

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Fiffilura
0

Jag blir galen på alla dessa regler hit och dit. Vi driver ett litet jordbruk och får bidrag för det, därtill har vi gutefår som vi oxå får bidrag för. Det är ett drygt jobb med alla dessa papper… och så detta!! Har ju hästarna med i jordbruket, men om jag lyfter ur dem så de endast blir min hobby slipper jag detta med kompetensbevis då? Jag tjänar ju ingenting på hästarna egentligen, de kostar ju mest. Men de betar ju marken vi får bidrag för…..

Jag har inte ens orkat sätta mig in i detta med transporter, åker på träning en gång varannan vecka….

Nån som vet?

karisma
0

Rättelse

Har varit i kontakt med jordbruksverket igen i dag och bett om förtydligande av detta med vinst och fick då svaret att

Att vanlig hobby med några travande ponnyn eller utställningar som inte bär sig inte behöver något bevis

4 Avelsdjur eller fler måste ha bevis (hingst räknas) ovasset ekonomisk vinning enligt telefonsamtal den 10-01 kl 800

MagganS-B
0

# 13 Tack för det! Då får man alltså lov att ha julgran också!Skrattande

karisma
0

#14 Julgran ok men nästa gång är det dasspapprets tur eller?Cool

Christina-Lundberg
0

Hej!
Det här tycker jag är helt dj…a sjukt… och detta står jag för.
Tänk de som har kört sin transport i flertalet år… och helt plötsligt skulle behöva ett kompetensbevis för detta… som sagt och var helt dj….a sjukt.

men å andra sidan har jag sett det som inte alls kan köra hästtransport… framåt går väl an… men backa:(((  det var som ett skämt… hon tycket att vi som stod och såg på skulle hjälpa henne att koppla lös finkan och dra den på rätt ställe….

Det är tydligen att det finns många gubbar/gummor på arbetsplatser som har lite att göra… att de måste hitta på något för att inte bli av med jobbet….

Jag ringde till vår lokala tiding och upplyste om denna nya regle… jag kunde riktigt se hur de stod och gapade:)) det kommer att göra ett reportage om detta.. och tur är väl det….

StuteriSolo
0

syftet med detta är ju att stoppa de långa slakttransporterna, men de kommer säkert att förtsätta ändå

VeronicaP
0

#17 Ja inte har de kommit åt dem förr och de kommer inte att göra det nu heller utan det är vi vanliga som ska drabbas som vanligt .

jag är allvarligt trött på EU och deras regler.

ryttarn
0

Funderar på om man skall söka politisk asyl i Norge, dom har ju haft förstånd nog att inte gå med i dårarnas förening…..

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

#19 haha håller med dig helt och som när jag gnäller på Eu så kan jag i allfall säga att jag röstade i allfall Nej ;-)

Hagelberg
0

#10 Kommunen har rätt att gör insp/kontroll av transporter i "sin" kommun. Står fordonet still på en tävlingsplats är man skyldig att visa upp sitt fordon enligt djurskyddslagen om inspektören vill det. Flygande inp/kontroller ut med vägar kan bara göras tillsammans med polis då det endast är de som får stanna fordon. Reglerna var inte glasklar innan djurskyddsmyndigheten om vilka transporter som skulle inpekteras men många kommuner prioterarde ner frågan då och gör det säkert nu.

2000 (tror jag) var det ett nationellt projekt om transporter. Då jobbade jag i Alvesta kommun. Först inspekterade jag tranporter på Östanåkra travbana och sen stod jag med polisen ut med riksväg 25 en fredagseftermiddag. Då hade vi ingen taxa så det var skattepengar.

ryttarn
0

Var kan man hitta ett regelverk för hur en transport skall vara för att godkännas? Jag planerar att bygga om inredningen i vår lastbil för att bättre passa ponyer. Jag vet hur jag skall göra för att JAG skall anse den vara bra, men skall det nu inspekteras måste det ju finnas ett regelverk att gå efter?

Jerker Klang,

www.isil.se

alpros
0

Är det inte sååå typiskt att reglerna kommer först och instruktioner för hur reglerna efterlevs, för vem dem gäller och hur dem ska kontrolleras kommer långt senare?

Hagelberg
0

#23 Visst är det. Innan jag sa upp mig 2007 så visste inte djurskyddsmyndigheten hur vi skulle tolka deras blankett som kommunen ska skicka in till verket så att transporten kan godkännas. Det är ju verket som godkänner transporterna. Ja, då står man där, lite lätt förvirrad tillsammans med djurägaren som måste ha ett intyg!! Tack för den!

Själv tar jag inte så allvarligt på detta än. Det brukar ta lite tid innan det blir klart om hur det ksa vara.

#22 Det bör finnas på jordbruksverkets hemsida om mått för transport och djursklag, vad som gäller för transport efter vissa timmar mm. Ur huvudet tror jag att den heter L 5 jordbruksverkets författning) men ta det lite löst.

MagganS-B
0

Har en kompis som har en jättefin nästan ny specialbyggd hästlastbil, där frågade inspektören var det rinnande vattnet fanns……helt horribelt, kompisen svarade att han inte hittat nån vattenslang som räckte till SolvallaCool. Hon, för det var en hon som inspekterade, var RÄDD för hästar! EU utfärdar regler, men felet är att här i Sverige tolkas reglerna av folk som inte har en aning om verkligheten. Det närmaste djur dom kommer är när det sätter sig en gråsparv på fönsterblecket…..Tydligen behövs ingen som helst praktisk erfarenhet för att få bestämma vad och hur folk skall göra…..

GranoStall
0

Har precis fått vår lastbil inspekterad och de tar ut en kostand på 400 kr, i alla fall i Norrtälje kommun.

karisma
0

#24 Den heter L5 och är precis omarbetad

# 22 På  www.jsv.se finns blanket som heter Besiktning av transportmedel inför registrering  där kan du kolla vad de besiktar men läs L5 först för du kan besikta för 8 timmars resa eller mer än 8 timmar

# 25 Du ska ha med dig 1,5% vatten av lastvikten vid långresa så det var väl det hon letade efter lastar man 1000 kg häst ska man ha med sig minst 15l vatten

# Tack Granö då vet jag vad det kommer att kosta väntar på miljö de skulle komma i jan

ostsiv
0

Eftersom vi har kallblodstravare så kontaktade vi STC och enligt dem är det  här är inget vi behöver bry oss om i nuläget.Gäller bara större transportörer än så länge.

karisma
0

# 28  Då har inte STC läst på ordentligt gå in på  www.sjv.se och läs själv så får du se om det gäller dig  Mej gäller det för jag har fyra avelsdjur eller fler

Herkules
0

Intressant fenomen detta med kompetensbevis. Vi ska nog passa oss för att skylla på dom svenska myndigheterna. Detta är ett EU-beslut. Och jag tror inte det är så bra att emigrera till Norge. Är det inte så att även norska medborgare måste ha ett kompetensbevis när dom ska transportera häst i EU-land?

En sak till, varför är det inte lika viktigt i Sverige att ha en reflexväst i bilen? I andra EU-länder är det krav på detta. Och visst syns man mkt bättre med en reflexväst när det är mörkt och man har fått stopp på bilen.

MagganS-B
0

#27 Klart att man har vatten med sig, brukar ha minst 50 liter….

karisma
0

# 30 Det har du rätt i och stannar du upp i ett land då gäller deras specifika lagar så et är bara att kolla upp vad som gäller för de länder du reser igen  Och vi i Sverige har en endagars kurs ute i Dammark och England får man kursa 3-5 dagar men vill du köra flera arter så är kursen 2 dagar här

ryttarn
0

har suttit och läst publikationen Djurtransport, Genomförande av ny EU-förordning och fortsatt nordiskt samarbete från Nordiska rådet. Detta är ju råd om hur reglerna skall tillämpas i de nordiska länderna. En punkt jag fastnade för är i kapitlet för undantag från förordningen:

Följande exempel kan, enligt projektgruppen, vanligtvis betraktas som transporter som inte bedöms leda till direkt eller indirekt vinst:

• Transport av djur till utställningar och tävlingar utan stora prispengar eller totalisatorverksamhet

Mao skall vi inte behöva några tillstånd, besiktningar av transporter eller utbildningar. För inte sjutton kan man bedömma det som "Stora prispengar" det man får innom ponnytrav, ridning eller russutställning?

Ni som gått kursen och/eller undersökt reglerna kanske har en mer tillfylles kommentar runt detta för utan tveckan är det väldigt luddigt altihopa….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#33 Har fått samma svar som du då jag ringde och pratade med Jordbruksverket.