Hur mycket ensilag/hösilage?
Hej. Jag undrar hur mycket man bör ge sitt russ då ensillage/hösilage ger bägge sorterna. Jag är dålig på att känna av vikten då jag ska ta ut en våg till stallet för att titta hur mycket jag ska ge dom. Det är allså 2 st äldre russ 20 o 17 nu lagom i hull något runda men det tycker jag är bra allså inte överfeta… Jag ger 3 gg per dag ensilage/hösilage och morgon o kväll får dom en pellets som är bra för fång o ponnys som är lätta att få feta, kommer inte på vad det heter Kraft foder är det iaf. Inehåller alla vitaminer o minneraler och dom får en näve betfor oxå. Men frågan är hur mycket i vikt ungefär man ska ge av vanligt ensilage o hösilage. Ensilaget är inte för blött men har så svårt att veta vad det är i vikt=hö. Hösilaget hör är torrare mera som hö än hösilage (skulle blivit hö men regnet gjorde det att dom inte kunde göra det till hö) Jag tittar in i kväll o ser vad ni sagt för tips om kg :) ska iväg idag…. Tacksam för era råd //Mvh Ledin

Hur mycket de ska ha neror ju hlet på vad dte är för vattenhalt och innehållet av energi och protein, samt vad de behöver, det generella rådet är ju att hästar ska ha ca. 1 kg torrsubstans per 100 kg häst. Är det 50% vattenhalt behöver hästen alltså 6 kg om den väger 300 kg. Resten är bara matematik :)
jo jag har läst det i kraft hur mycket man ska räkna på foder :) Men det känns ju lite svårt på hösilage eftersom det är rätt så tort. Det kan inte vara mycket vatten i det, men jag kan ju räkna det som typ vanlit hö + 1/2kg extra. Men då får jag ta å räkna ut vad det blir :) tack för svaret tösen.