Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 3082 ggr
Cattis
0

Avelskurs den 9 mars 2008

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 9 mars går kursen av stapeln, i Stavsjö, Norrköping. Denna kurs riktar sig främst till dem som håller egna avelshingstar och till andra som bara vill lära sig mer om avel. Kursledare är veterinär Helena Kättström och Sanna Soleskog.

Denna kurs kostar 600:- per deltagare. I detta ingår kursen, kurskompendie samt fika/smörgåsar.  
Lunch kan man ta med själv, eller äta på en restaurang som ligger en liten bit ifrån kurslokalen (fem minuters bilväg).
Anmälan sker via MAIL (begär svarskvitto) eller telefon till mig, inte per PM eller i denna tråd. Mail cattis@monkeytoys.com eller telefon 08-51050115, mobil 0736-931713.

Shetland Öst (som är arrangör) bjuder på halva kursavgiften för sina medlemmar (huvudmedlem - ange medlemsnummer).
Det är alltså öppet även för er som inte håller på med shetland, då kursen riktar sig till alla oavsett ras :-)

Anmälan samt kursavgift skall vara oss tillhanda senast 20 februari. Begränsat antal platser, så först till kvarn…

För långväga gäster finns möjlighet till övernattning på vandrarhemmet, till priset av 220:-. Kontakta mig för info om telefonnummer för bokning av rum.

Kursavgiften sättes in på Shetland Östs plusgirokonto 479 84 61-2. Ange vad det gäller (Avelskurs) samt namn på den som skall deltaga.

Preliminärt program:

9.00-9.15: Välkomna, presentation.

9.15-10.30: Brunst och betäckning, normalt och vid problem Hur visar stoet brunst? Hur fungerar en betäckning, stoets och hingstens beteende? Vad sker under brunsten? När har stoet ägglossning? Varför brunstar stoet inte? ? Varför kommer hon inte i brunst trots att hon inte är dräktig? Kan stoet brunsta fast hon är dräktig? Vad göra? Helena Kättström
  10.30.30-11.00: fika
  11.00-12.00: Dräktighet, dräktighetsundersökning. Kastning, resorbering, mm. Normala ston och "problemston". Varför resorberar stoet? Helena Kättström  12.00-12.30: Sjukdomar och skador i samband med betäckning samt förebyggande åtgärder. Betäckningsskador, smittor, parasiter. Smittskyddsbestämmelser. Helena Kättström  12.30-13.00: Hingsthållning i praktiken, säkerhet, hästhantering mm. Helena Kättström
  13.00-14.00: lunch
  14.00-16.00: Grundläggande avelslära. Kan man betäcka trots att stoet och hingsten är släkt - linjeavel eller inavel? Släktskap. Arvbarhet för olika egenskaper - vad betyder det i avelsarbetet? Hur kan helsyskon bli så olika? Hingstlinjernas betydelse. Sanna Soleskog
  16.00-16.30: fika
  16.30-17.00: Semin, fri betäckning eller betäckning vid hand? För- och nackdelar med olika metoder. Helena Kättström  17.00-17.30: Formella skyldigheter för hingsthållare - pappershanteringen. Helena Kättström
  17.30-18.00: frågor, kursvärdering, avslutning

Av: Cattis

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Cattis'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Cattis', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2008-01-05

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Croneld]
0

Kul att de gör en kurs till, en del av medlemmarna ska till Gränna redan nästa lördag. Jag tror att det finns ett stort intresse för den här kursen.

Angel
0

Hm, jag ville gärna gå, men precis den dagen ska jag åka till fjällen. Typiskt…

ryttarn
0

Efterssom jag inte hade möjlighet att åka till Gränna är det kul att man får "en andra chans"…. Nu gäller det bara att allt i kalendern klaffar….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cattis
0

*putt*

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.