Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 4214 ggr
Tittut
0

Minsta och största russet

Hittade en kul tråd på connemarasidan.

Vilket är det minsta resp största russet ni vet?

Minsta jag vet måste vara Norrvedas Kanon, som fortfarande tävlar i kat A.

Störst vete 17, men jag gjorde pass till en kusin till min Dorotea, som var 138 cm

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Reko
0

Khediven 1? Fast så mycket russ kanske han inte var trots första platsen i russtamboken…Med tanke på att han var 144 cm är det inte så konstigt om vi får övervuxna russ.

StuteriSolo
0

Hedentös vi hade (e. Grane - Stemma/Ponte) blev bara 111 cm över havet, ganska litet det med :)

#1 Vore intressant att veta om Khdvien finns bakom de övervuxna russen :)

alpros
0

# Sitter på jobbet och kan inte "glutta" i stamböckerna. Mankhöjden på Stemma och hennes mamma Stella?

Mig veterligen finns inget russ som inte någonstans har Khediven i stamtavlan. Eller, kan någon komma med ett exempel?

Reko
0

Men om vi inte hade haft Khediven, hade vi inte haft övervuxna russ då? Jag tror det är så StuteriSolo menar.

Khediven V var 133 cm och hade Khediven 1 tre ggr i härstamningen. Om jag inte minns fel var det också lite annat, anglonormand? Men å andra sidan är inte den härstamningen så vanlig.

MagganS-B
0

#2 Stemma var jätteliten också! 116-117 kanske…..

Det finns fler än Khediven som varit stora…..jag tror inte att allt kommer från honom. Gud vet vad mer som finns i russen, inget är sagt om att härstamningarna stämmer för 80-90 år sen heller! "Norskar" var jättepoppis på gårdarna till lättare arbeten, såg ut som nordsvensktravare, min morfar hade såna, kanske det blev nån liten tjuvbetäckning då och då…..förresten, då gör det ju faktiskt ingenting heller att det finns lite welsh i vissa…..Cool

Reko
0

#5 Jag har för mig att jag har läst om något liknande fast tvärtom. När nordsvenske Hebbe blev godkänd på Gotland 1981 tror jag att jag läste en artikel/notis om att det mödernet går tillbaka på russ i botten. Hästen som spelar Lukas i Emil har jag för mig har likadan historia bakom. Är det någon som vet?

skott
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maraton 1.14cm hög 1.52.1 i rek

Norrveda
0

Våran Kanon är nog det minsta russet som finns med sina 107 cm. Störst som jag mätte förra året var en valack f-98 på 134,2 cm och en annan valack f-98 som var 134,1 cm.

Anna-Uppsala
0

Det minsta russ jag känner personligen är Hjördis, som är 115,8 cm. Störst är flickornas stallkompis Ottoman (e: Bus - Bond) som kallas för Nisse, han är drygt 130 cm - minns inte exakt hur hög, men typ 132-133 cm någonting.

SigneK
0

Visst var Kanon med pa Guldruss? Jag sag en liten liten en, han var hemskt söt!

Tittut
0

# 9 Storasyster Tittut är mindre än Hjördan. Hon mäter 115 om hon sträcker på sig mycket…

MagganS-B
0

Hur hög var Rungegårds sto, Ullevi tror jag hon hette, som tävlade som A-ponny, renrasigt russ?

Tittut
0

# 12 Växte inte hon över som 4-åring? Vi får fråga Ilbin när hon dyker upp.-

SigneK
0

#11 hon är sa fin pa den bilden Liselotte!

christ
0

Vi har ett litet sto ca 120cm,hon är tre år nu,påverkar storleken vid premieringen?Föredrar domarna större ston?

SigneK
0

# 15 idealstorlek ar mellan 123-126 cm vill jag minnas. Men ar det annars ett bra sto sa drar det inte ned att hon ar liten. Akleia ar ocksa bara runt 120 och hon fick diplom.

christ
0

*16 jag vet inte så mkt om utställningar vi håller mest på med trav men hon är e.Temp av allgunnen G u.Princess ue.Effekt.Det är tänkt att hon ska bli avelsto,är hennes storlek ett hinder?

fan_idole
0

Är ett russ fortfarande ett russ om hästen i fråga är 130,1 cm eller högre? Jag undrar bara eftersom GRTK ibland skriver ut ponnytravproppar öppna enbart för russ.

SigneK
0

#17 Nej da, inte alls. Du har alla mojligheter med dit lilla sto (SA liten ar hon inte heller. 120 ar en fin storlek) Om du vill forsoka fa en storre avkomma sa kan du ju betacka med en lite storre hingst. Det finns en hel del hingstar som ar stora, 128-130 cm. Men man kan inte veta heller om hon kanske avlar stort, det kan ga at bada hall.

Noterar storleken pa tva av mina ston och deras foraldrar, da ser du hur det kan variera:

Silja 124 cm. Mamma 117 cm pappa 125 cm

Akleia 121 cm mamma och pappa 125 cm

christ
0

*19 Vi äger själv en godkänd hingst ,men han är stor,är det ett problem tror du?Vi har Skärmnäs Pigall…

entill
0

#18 Det är klart att russet fortfarande är ett russ även om den "växer över". Sedan är det väl upp till proppskrivaren att formulera sig så att det framgår om loppet är öppet för alla russ oavsett storlek.

Ett av de största russ jag ridit och kört var Fakir, som fanns hos Tant Ella på 60-talet. Gissar att han var över 135. Om jag minns rätt var han e. Revel General, alltså enligt mitt sätt att se det då, en korsningsponny. Men trava kunde han.

En av de minsta stamboksgilla russen måste vara Dhiza (e. Trojka u. Jonna). Hon var så liten redan när hon föddes, har aldrig sett ett så litet russföl, ingen trodde att hon skulle överleva, men det gjorde hon tack vare en envis ägare. Vid tre års ålder var hon 115 cm (knappt), men hon fick diplom och gick etta i ringen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

ryttarn
0

Vi har Wella, eWillnius uWinna. Hon är mättes till 115cm på premeringen och fick 38p.

#20 Wella fick ett föl i våras, Isilon SunSilk, efter Tejas Monljus. Monljus är 127 cm, inga som helst problem, varken under dräktigheten eller vid födseln, wella fixade allt själv så när vi kom ner på morgonen stod det ett litet föl brevid henne .

Russ skall ju vara mellan 115 och 130 i mankhöjd. Vad händer med ett russ som vid premeringen var innom ramen men sedan vid slutmätning fem år senare vuxit över, tas hon ur stamboken?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anna-Uppsala
0

Hjördis fick också diplom som 3-åring och gick tvåa i ringen efter Norrvedingarnas vackra Vinst! :)

Tittut
0

# 22 Diskussionen har förts inom föreningen vad som händer om du kommer in med ett sto för höjning av värdebokstav tex och det skulle visa sig vara 134 cm. Än så länge har det inte hänt, men skulle ju mkt väl kunna hända. Vad gör man då? Jag har faktiskt inget vettigt svar, och undrar om jag hittar något i reglementet heller?

De flesta skulle jag tro, stamboksför sina ston som 3-åringar, och då för de vara 130 cm, även om de inte kan få diplom om de är över 128. Jag kollade storlekarna på stamboksförda 3-årsston 2006 för något tag sedan, och då var det ett 3-årssto som var äver 128 cm. Jag vet inte av att det var något som blev utmätt det året. Så det är inget stort problem.

[Croneld]
0

Inom gränsen, är Dorina som 26-åring 129 cm. Som ung var hon precis 130 cm.

MagganS-B
0

#13 Jo, hon växte över, men hon var ju under 107 när hon var 3 år, så så där väldigt mycket större kan hon ju inte vara…..

MagganS-B
0

Dom är ju fortfarande renrasiga russ även om dom blir överväxta, rasen kan ju aldrig försvinna, eller hur? Men dom är inte premieringsberättigade. Starta får dom göra i dom länder där dom kör trav med C-ponny! Ex.-vis Djinn Ess, 134,5, som är exporterad till Norge.

[Tjiwi]
0

Vad konstigt det kan bli…..Hedentös efter Grane och sååå liten!!!! Vet i alla fall två efter Grane som är stora, min gamla Eliza-kriterieetta-84 blev till slut 133-34cm och en annan Grane unge, Vallas Granero blev hela 136-37 cm. Så olika det kan slå…Magi efter Grus är 135 cm.

Reko
0

#24 Men visst är det gränser på treårshingstar? Hade det inte varit lämpligt med en linje för alla, inte bara diplom och godkända hingstar?

ryttarn
0

#29 Om jag fattat det rätt så gäller det alla avelsvärdering. Dvs även om du vill ha upp värdebokstaven på ditt avelssto.

En annan sak som har med dett att göra…. Mätningen på premeringsplatse, i allafall här i Värmland, är sjukt dålig,

När vi premerade Troll Twix som treåring hade vi mätt henne under våren inför travet. Då var det godkänd mätman, vetrinär osv.  Hon mätte då 128. På premeringsplatsen mätte dom i en duschspilta där golvet var allt annat än plant, "mätmannen" hade lånat mätkäppen av premeringsförättaren och var inte godkänd (dubbelkollade), TT mätte då över 130 cm. När hon mättes för travet på våren som fyraåring enligt alla konstens regler var hon 128,5. Som tur var för TT så gällde då regeln att mätintyg gällde över mätning på premeringsplatsen. Men om jag förstått det hela rätt så är det inte så längre, eller?

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
0

Mätintyg utfärdat av godkända mätmän och veterinär gäller ridning, trav och avel! Oavsett vad "folk säger"! Ingenting annat!

Tittut
0

# 31 Enligt #Storeglemente 2007" SKALL 3-åriga russton mätas på plats, oavsett vad folk säger….

MagganS-B
0

#32 Visst är det konstigt då när Allmänna mätkommittén har sagt att mätintyg för ponny gäller dom tre kategorierna jag räknade upp…..Jag vet ju hur mätningen går till på vissa av premieringsplatserna, på ojämn mark och med icke godkända mätmän…..dock inte på GM på Gotland, där Gull-Marie mätte…..

ryttarn
0

#32 Det var detta jag hört, hur vansinnigt är inte det?

Det som gör mig extra brydd är att denna regel ligger på rasvisa krav. Hur kan SVRAF anse att en "fyllemätning" (ursäkta utrycket men…) är mer trovärdig än ett årsintyg?

Så här står det i storeglementet:

**Mätning av mankhöjd
**Ponnyer med mätintyg utfärdat enligt "Gemensamt reglemente för mätning av ponnyer" behöver ej mätas om vid premieringen. Detta mätreglemente är gemensamt för Svenska ponnyavelsförbundet, Svenska Ridsportförbundet och Svenska Ponnytravförbundet om inte annat anges i rasvisa krav.

Men sedan står det i rasvisa krav för Gotlandsruss:

Mankhöjd: 115-130 cm.  Gotlandsruss som är 3 år och äldre skall mätas vid förrättningen under överinseende av premieringsförrättaren, resultatet anges i premieringsprotokollet. Årsmätintyg gäller inte. För sto som har slutmätintyg gäller detta som mätresultat.

Förstår inte varför SvRAF undervärderar riktiga mätmän och mätmetoder till förmån för ammatörer….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

# 34 Av den anledningen att folk satt i system att mäta sina ponnyer i början av januari, för att sedan visa dem på premiering på sommaren. De kan ha vuxit mycket under det dryga halvår som gått sedan mätningen.

Det har aldrig varit någon som när beslutet fattades, tvivlat på mätmännens kompetens, utan regeln kom till av ovanstående anledning enbart.

ryttarn
0

#35 Då anser jag att det skall vara krav på att det är godkänd mätman och att mätreglementet följs, annars är det tämligen värdelöst. Begriper inte varför SvRAF skall ha egna regler då de generella duger åt alla andra…..

Jag tycker deffinitivt det är värre att inte följa mätreglementet än att några mätt tidigt på året (ja, i gjorde det med TT av lite speciella skäl)
Det är troligen ganska lätt att "prataomkull" en icke godkänd mätman som mäter på en utställning.

Jerker Klang,

www.isil.se

steilinger
0

Tror shetlandssällskapet har samma regel också nu

ryttarn
0

#37 inte i 2007 års reglemente, 2008 har väll inte kommit ut ännu?

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

# 36 Det sista i denna regels historia är nog inte sagt än…

I nya reglementet skall det stå "Gotlandsruss som är 3 år och äldre skall mätas vid förrättningen av premieringsförrättaren eller av denne utsedd person"

Det är alltså inte vem som helst som skall mäta, och det är alltid premieringsförrättaren som tar ansvar att mätningen gått rätt till och är korrekt. Sedan kan man diskutera i oändlighet vad som är rätt och fel.

Jag  tycker vi lämnar detta åt sidan i denna tråd nu, och är det så att ni vill fortsätta diskutera ämnet, gör gärna det men i en ny tråd. Det här var en tråd för stora eller små russ!

Norrveda
0

#10 Visst var det Kanon du såg på Guld-Russ i höstas, han var med som sällskap åt Guld. Praktiskt med en sån liten häst, lätt att ta med sig Oskyldig

FridaNyberg
0

Jag hade ett russ som heter Sigge Boy på foder för cirka 5 år sen. Han var 1.36 i mankhöjd och såg då inte ut som ett russ!

han var född 1978 och var e:Dart och u:Ally. Ska kanske säga att han var hoppponny, tävlade SM på sin tid. Men tror aldrig han startat i trav?

Tittut
0

# 41 Oj, vilken bamsing! Hade gissat på New Forest. Jag tycker russ och NF har mycket gemensamma drag.

FridaNyberg
0

#42 Jo, han var rejäl. Och han kunde gå fort i trav oxå kan jag säga, så lite synd att han var så pass stor. När jag släpte av han i trav så hann inte mamma med på araben i galopp ;).

MagganS-B
0

#41+ 43 Sigge var aldrig startad i trav, däremot inkörd……136 var kanske lite högt, tror att han var 130 som 3-åring….Jag ägde honom då, sålde honom sen till Maja Farinder…..Hans mamma Ally var ju jättebra hopponny, men jag körde henne ett par gånger innan hennes hoppkarriär, hon travade som ett varmblod. Drog med henne på småvägarna i Ljugarn! Hon hade blivit en toppentravare! Hon har en avkomma Alladdin som jag tror är dressyrponny, en avkomma hette Sabina, vet inte vart hon tog vägen…..

FridaNyberg
0

#44 I mätintyget stod det att han var 136 cm. Men han hade en rejäl manke, om han inte hade haft den hade han nog inte varit så hög. Men han var en riktigt bra hoppare iaf :)

Brotorp
0

#7    1.14 cm de va inte stort! Hittar du han om han bara e strax över cm? Skrattande

#41  Eftersom din häst är c-ponny kan han inte ha startat på travet. De e bara B-ponnyer som får starta där. (och A förstås)

Jag tror att Lill-Johan är 112cm.  Mini-sorken är inte heller stor och Brunti ( Juping-Brunta) ble 113cm tror ja. (som 3åring)

Fam. Sandkvist i Staffanstorp har ett russ som är c-ponny. 134cm hög har ja för mig.

MagganS-B
0

#46 Sigge startade aldrig på travet…..vi gotlänningar vet också att man inte startar C-ponnyer i Sverige!Skrattande Dessutom är det här ganska många år sen…..

Impulz
0

Det minsta russ som jag sett är Norrvedas Kanon, straxt under 107cm tror jag att han är.

Största var knivigare, men jag tror att det är Djinn Ess.

[cancan]
0

#46 Minisorken e 119, så det är ju inte jätte litet..

Det är ju min Cancan med =)

rebeccajansson
0

Vi har en hemma fyraåring  på 111cm e. Rusch u. Rovalds Zoyerica ue. Zoyer….Skitkul….elr inte