Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1223 ggr
freneci
0

HINGSKONTRAKT

Vad innebär det att sälja ett föl med hingskontrakt.?????

eller att köpa.

Tittut
0

Brukar innebära att man som köpare förbinder sig att visa hingsten på avelsvärdering, och ibland får man betala till en summa om hingsten blir godkänd.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

VeronicaP
0

#0 Fast eg så kan man inte binda sig vid det vart jag har fått förklarat för mig , men en normal hederlig person som köper ett hingstföl/åring eller annan unghingst, håller ju det man har skrivit på .

Men det är som Tittut skriver annars, det är ibland så med att man får köpa hästen billigare och betala lite till om den blir godkänd. Ibland är det ju så att uppfödaren tror på avkomman och vill att den ska visas fram och därför vill sälja den med hingstkontrakt.

ryttarn
0

#2 Precis som du skriver är ett sk hingstkontrakt inte juridiskt bindande. Detta gäller iof alla former av villkorade köp där villkoret skall uppfylas efter att köpet gjorts. Ett exempel kan oxå vara att sälja hästen med villkoret att den inte får starta på trav eller sk förköpsklausul.

Givetvis är det en hederssak att hålla den typen av avtal, men det är viktigt att veta att det inte är juridiskt bindade.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ledin
0

tycker mycke avtals skrivs å ite gäller i slutändan varför skriva sånt då? Lite knäppt är det allt.

freneci
0

Tack för svaren.

Men som sagt varför skriva om det ändå inte är juridiskt bindande.

Tittut
0

Det kan ju vara ett sätt att skriva ner det man kommit överens om, för de flesta människor försöker väl ända hålla sitt ord, oavsett om det är juridiskt bindande eller ej?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
freneci
0

Ja jag skulle hålla på det jag skriver .Men då man har varit med ett tag så vet jag att alla inte är sådana..

freneci
0

När du säljer en häst och skriver tex att säljaren har rätt att köpa tillbaks hästen vid evtuell försäljning i köpekontraktet är det inte jurdidiskt bindande..

karisma
0

Hoppasan mitt inlägg försvann varför vet jag ej. Ett hingstkontrakt rätt utfört är bindande Men betalar man fullt pris för något så är varan din vilket det är ett kylskåp eller en häst men det går att skriva så att köpet inte är fullbordat förrens vissningn är gjord Såna avtal finns både på hund och häst Prata med en advokat som kan häst hur det ska vara utformat Kan inte alla paragrafer i huvudet  Hoppas det går bra

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

VeronicaP
0

#10 Trodde jag med , men jag fick förklarat för mig att det inte var det faktiskt , tom han som har skrivit kontrakten som ridsport säljer försökte bestrida sitt egna kontrakt på det som stod på övrigt en gång , det låter ju lite så där tycker jag att när de bestrider sina egna kontrakt som de utformat. Fast det är om det inte är fullbetalt vet jag inte hur det är, har inte kollat det ,vet ju att en del gör så med shettisarna.

Så vill de överklaga så kan de ju det , men jag kan inte fatta folk som skriver på något och sen bryter det , då har man ju inget normalt folkvett och heder i kroppen tycker jag i allfall.