ge inte dubbla signaler!
En gång när jag var på en hopptävling var det en tjej som red på en före detta travare(tror jag). Hon kom mot ett hinder på 70 cm, det gick bra ända tills det 4 hindret, hästen vägrade men ryttaren klappade hästen och berömde
. dom fortsatte banan och på 6hindret vägrade hästen och ryttaren lgjorde ikadant !! sedan på 8 hindret vägrade hästen (uteslutning) så gav hon hästen en fet smäll med spöet på rumpan och röt åt honom, liksom, hästen hade gjort rätt tills den inte längre gjorde rätt, stackars häst, han kan ju inte ha fattat ett dyft!
så snälla! var tydliga, rättvisa och bestämda med era hästar! det tjänar ALLA på! Även hästarna!
eller vad tycker ni??

Håller klart med. Det är många som blir sura på hästen när dom har blivit diskade, även på trav… Fattar inte hur man först kan beröma när den vägrar och sedan när den gör om det så smäller man till den. Hästarna fattar ju ingenting då. Dom kan inte tänka likadant som vi människor… Man blir bara SÅÅ ARG!

#1 Håller helt klart..finns nog överallt tyvärr!
Arg på hästen kan man väl alla gånger bli, och jag såklart blivit sur på mina efter lopp som gått åt helvete någon gång. Men jag säjer åt dom när dom gör fel, tex. biter, nafsar, galopperar, och sånt, men jag berömmer dom även när dom gör rätt. Det gäller att markera fel men också uppmuntra rätt.
Mina hästar älskar att få beröm och jag är inte snål :) Inte ofta jag behöver vara sur på dom ;)

Har aldrig blivit sur på en häst efter ett lopp. Är det något som har gått dåligt är det väl inte hästens fel.