Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1639 ggr
Pernille-G
0

Livet efter travkarriären?

Nu vid årsskiftet blir några av travrussen 16-åringar och faller då för åldersstrecket.  Det är välhanterade hästar i sin bästa ålder, redo för en ny karriär - men vilken?

Så min fråga är vad händer med dem då? Skriv och berätta båda om planerna för årets pensionärer och om hur det har gått för tidigare års överåldriga travruss.

Fiffilura
0

Jag köpte ett sto 2003 som gått på travet. Startad 63 gånger, travrekord 2.09, sprungit in ca 5000. Hon är född 94. Hon säldes nog främst på grund av kuskens ålder.

Jag köpte henne som ridponny till mina barn, hon har fått två föl hos mig, 2005 och 2007. Nu har vi precis satt igång henne igen så får vi se hur hon funkar till lite mer avancerad ridning som hoppträning och små clearrounder. Äldsta dottern är 9 år så så himla höga lär de väl inte hinna med…..

Hon är väldigt trevlig, utbildad och välhanterad. Aningens för hetsig för ett barn. Det dummaste är att hon är jobbig att lasta och framförallt lasta ur….. Och sen går det ju inte att spänna för henne, hon är livrädd för vagnar Ledsen så hon blir en ren ridponny eller avelsmärr…. eller båda.

karisma
0

#0 Jätte bra att du tar upp detta ämne har undrat mycket vart de tar vägen Även om en del ston går till avell di andra då

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Fiffilura
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild från sommaren 2006

[Tjiwi]
1

När Grus blev 15 så fortsatte han sin tävlingskarriär i andra grenar. Jag tävlade honom upp till medelsvår körning både enbet och par, han slutade tävla när han var 25 år. Han hade även ryttare som tävlade honom i alla ridgrenar, deltog i två SM i fältävlan, L:A hoppning och L:B dressyr. Han användes i aveln samtidigt. Så nog kan man hitta på annat med dom om man bara vill…….

Han springer och busar här ute fortfarande, nu 29 år…….

ryttarn
0

Driffi är 16 år nu, för hennes del blir det avel. Tyvärr tog det sig inte i sommras så vi skall utreda vad det kan bero på, men hennes stam (eSnoddas 256 uDesaja 3042 ueHaj 374) gillar jag och hon är en underbar individ så jag vill gärna ha avkomor undan henne…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tyfon
0

#5 på ett så pass gammalt sto kanske man ska ha en yngre hingst för fertiletiet kan ju minksa med åren

Reko
0

#Tejas Monljus känns inte speciellt gammal. För ni använde väl honom antar jag, ryttarn?

ryttarn
0

Ja, Monis är nio i år, inte att betrakta som speciellt gammal, dessutom har han alltid varit i princip 100% ig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

muskot
0

Ponnytravskolan på Jägersro där jag jobbar hade ett russ som heter Skruttibangbang (e. Granit, travrekord 1.54) innan, när han blev för gammal för travet såldes han till en jätte trevlig familj i Dalarna som håller på med westernridning, deras två barn rider honom i western nu! Har fått en del bilder på honom och han ser ut att trivas hur bra som helst!

Pernille-G
0

Vilken fin bild på skrutten. Jag kommer ihåg Skruttibangbang. Jag har nog skrivit in honom i en utställningskatalog någon gång när han var unghäst. En häst med det namnet glömmer man aldrig!

MagganS-B
0

Ston kan man ju sätta i avel, men valacker är lite knepigare, skönt om dom kan bli rid- eller körhästar hos någon som verkligen pysslar om dom. Jag minns första året när Månen (1.48,5 e. Ponte u. Mona-Lena) var pensionär. Han stod vid grinden och tittade efter dom andra när dom körde iväg ut på skogsslingan…..Visserligen var han "fostermamma" till Kajpa den sommaren, en liten tjej tränade hoppning på honom också, men det liksom inte räckte riktigt för honom. På hösten blev han såld till en familj på sydöstra Gotland som ridponny. Dom hade jättekul med honom, red både dressyr och hoppning. Han blev 27 eller 28 år!

Tusen
0

#11 Maggan var din Månen den som Totte födde upp? Ser så ut på stammen. (Mona-Lena var väll Tottes första avelssto?) I så fall är han en inte alltför avlägsen släkting till några av vår russ.

Var inte Månen hemafrodit dvs tvekönad. Vill minnas att någon av Tottes uppfödningar var det och att det upptäcktes då han skulle kastreras. Stämmer det?

Stuteri-Ekslatt
0

Hej Maggan jag undrar om du kan berätta lite om Kajpa om hennes liv  och om hon har startat på trav eller någon annan sport, när hon dog vet ej om hon är död tacksam för svar.

Ledin
0

Jag skötte en fd ponnytravare han var super snabb i hoppning har älskade hoppa så han var ingen barnponny tyvärr han kunde någ blivit en bra i teränghoppning annars, välriden och väluppfostrad så jag jobbade mycket i dressyr han tävlades av en liten tjej o det funkade bra dom köpte även honom. En sådan ponny är ju inte enbart körda så som måga stora travhästar är så dom brukar kunna en hel del. Fina bilder ni har.

Mixie
0

#13 Vad jag vet är hon ej död utan står hos uppfödaren till Roll-hästarna som även äger henne :) Kan va fel.

//Mickan

MagganS-B
1

#12 Jo visst är det den Månen…..han var tvekönad, var klapphingst och hade äggstockar. Nisse Funck har berättat att operationen skedde på Skrubbs och att den filmades bl.a. Han såg faktiskt lite feminin ut, inte som en valack eller hingst. En otrolig travare med järnvilja! Jättetrevlig häst så länge han inte fick havre…..Skrattande

#13 Nej då, Kajpa är inte död, hon står som "mixie" säger hos sina ägare på Stuteri Roll. Kajpa har startat, finns i Håkan Hollströms bok på bild från Visbytravet, det är hon som körs av en tjej i svart dress med gula ärmar…..Hon förlorade sin mamma när hon var en månad, så jag tog hem henne och födde upp henne på Grix. Månen var hennes "fostermamma". Gud nåde den märr eller annan häst som kom nära henne, han var en riktig vakthund! Hon fick faktiskt guld på utställning också! Vi startade henne ganska många gånger, och hon hade blivit bra om inte hon blivit rädd för en vit häst som kastade sig upp i hennes sulky i ett lopp, sen var det kört! Så fort en annan häst kom nära så galopperade hon. Hon var hos Signe på Stuteri Dar i flera år, men Signe fick inte köpa henne, utan hon skulle tillbaka till Gotland. Hur hon har det i dag vet jag inte……Ledsen 

Hon "räddade" i alla fall min sommar när jag varit  jättesjuk och måste motionera, hon skulle ha mat ganska ofta som föl…..Skrattande

Mixie
0

#16 Som jag förstått det kunde hon ha haft det betydligt bättre men ikke..

//Mickan