Onsdagsnostalgi
80-talets travdrottningar, känner ni till dem? Leta fram era 2-minuterslistor och tänk er tillbaka.
Det här är fem stycken russton, alla med ett travrekord under 2-minuter. Bilderna är tagna i mitten-slutet av -80-talet, och jag tror att ni kan behöva lite ledtrådar. Det skulle i alla fall jag ha gjort..
Svara mig via PM som vanligt. Svaren kommer under torsdagens senare hälft, så ni har ganska gott om tid på er. Alla knep är tillåtna, utom att muta den enväldiga domaren!
1. 
Det här var en riktig kanon! Bilden är tagen av Florence Sundin, och det visar prisutdelningen vid Guldstoet.
Sto nr II:

Liten men ettrig… Ägdes och tävlades av en av sidans flitigaste morgonskrivare. Hade ett rekord strax under 2-minuter.
Sto nr III:

Skånesto f 1983, bilden tagen på Riksruss 1988. Ripadalsblod på fädernet, Skånsk stam även på mödernet.
Sto nr 4:

Ett till Skånesto. Är av en enkel anledning sin faders enda stamboksförda dotter. Är även dotter till ett sto som ni nyligen fick klia er i huvudet över.
Sto nr 5:

Var svensk rekordhållarinna på sin tid, och vann det mesta, utom SM eller Guldstoet. Ägdes även hon av en av forumets flitigaste besökare.
Lycka till!
Relaterade länkar
Av: Tittut
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('Tittut'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('Tittut', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2008-01-09
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Alltså, det här är riktigt pinsamt…….vår mesta travverksamhet hade vi från -81 och framåt, halva 80-talet hade vi s.k. snabbloppare, Månen, Zimon m.fl. Likaså tävlade Loella. Minns att alla bra märrar började på bokstaven R, Red Russita, Reblina, Ripadals Viktoria, Ripadals Rebusita, Ramona Girl m.fl. Sen var det Lisa Lou, Miss Candy m.fl. men inte fasiken minns jag hur dom såg ut ……fast Gotlands Russtravklubb (d.v.s. Irene Fajersson och jag) höll i Guldstoet ett år på Kalmar! Skäms! Gör jag!
Det behöver du väl inte göra. Fundera lite över dem du rabblade upp där du…. och så lägger du till lite ledtrådar och klurar lite, så skall du se att….
Vips, så kommer du att ha alla rätt!
#1 Du har ju åtminstone namn att utgå ifrån! Jag skyller på att alla russ är så lika att det inte går att se skillnad på ett brunt sto från ett annat. Det håller inte hela vägen för två är fuxar… Någon/några måste du väl känna igen? Annars får du göra som jag!

Ett tips, läs ledtrådarna och kolla i 2-min.listan, så tror jag man hittar en del av dem.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Hur går det med onsdagsnostalgin?
Kom just hem!
1. Red Russita f-75 e Brunte u Russlia 1456. Rek 1.46,0a
2 Mysan 2583, f78 e Herman u Lillan 2030. rek 1,59,0, ägare Bisse Eriksson (Stuteri Solo)
3 Norpan II 2843, f83 e Rpadals Bylon u Ritza 2359, rek 1.56,2a
4. fanny 2474 f-73 e Pablo (ej gdk, Fanny stbf på dispens) u Katinka 1641. Rek 1.58,1 a
5. Reblina 2769, f-71 e Rebus 224 u Fidelina Rek 1.50,6 (Mitt första avelssto!)
Stuteri Solo och Pernilal J hade alla rätt, kanske inte så konstigt. Entill missade på Reblina, hur gick det till? 
Tjiwi även hon 4 rätt, Thessan 3 rätt, Maggan S-B och Stiteri Vika 2 rätt.
Ni var duktiga!
Helén (Stuteri Less) skulle hugga nacken av mig för att jag missade på Fanny…….men nu läser hon av naturliga orsaker inte det här forumet, hon håller på med agility!
# 7 Jag tänkte just detsamma, att du skulle klippa Fanny direkt!
Jag gjorde detsamma på connemarasidan, missade en av Lena Nilssons uppfödningar, en av dem jag brukar hålla koll på.

Jag gjorde en tankevurpa igen. Du ägde ju Rebbis efter hennes travkarriär, och så långt tänkte ju inte jag. Hade jag tittat närmare på bilden kanske jag kännt igen henne. Sicken miss!
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
*7 Jag missade inte Fanny, det var för övrigt jag som döpte henne.
Då visste du kanske hela tiden att inte Figaro var hennes pappa heller, sånt liv det var…..Men Fanny var fin, och vilka avkommor hon fick!
*11 Nej, det visste jag inte, jag var inte med när hon blev till, Staffan hade Katinka ute hos John-Erik en kort tid, jag hade Aramis i Alvesta vid den tidpunkten.
#12 Det var i alla fall bra att hon blev stambokförd, hon fick t.o.m. guld på utställning! Synd att det bara finns Zaga Less som sto efter henne, vet inte riktigt var hon finns nu, stambokförd är hon nog inte heller…..
I alla fall är det jättkul saker du hittar på Liselott! Får se hur många man missar på nästa klurix……