Extra bra hovar?
Vet nagon om avelshingstar som ger speciellt bra, starka hovar?
Saken ar den att jag har en liten uppfodning, (Dindi 4473) med denna stammen: e. Stilig (dansk)ee. Allgunnens Opal ue. Guval - u. Dina M (dansk) ue. Fakir M (dansk) uee. Lagun G ueue. Sorken / uue. Ebon. uuue. Piccolo. Hon har pa senaste haft problem med hovspalt och hovbold och agaren ar tveksam till att betacka henne pga detta. Men ar sadant arftligt? Jag vet att mamma och halvsyster inte har problem. Men pappans sida vet jag inte om det finns dar. Lite synd om hon aldrig skulle fa fol eftersom hon ar trevlig, bra brukshast med mycket egen vilja och helt okej att se pa (38 p)
Om man skulle hitta en hingst med riktigt riktigt bra ben och hovar och garna lite grovre modell, eftersom hon sjalv ar lite gracil. Sen ska den inte finnas langre bort an Smaland max. Inte for mycket welsh i stammen da hon sjalv har en del, som man ser. Stark typ, trevligt lynne. Garna nagon duktig travhingst tex.
Vad tror ni?

Synd att Darius Roll finns i Uppland nu då (var i Tingsryd förr-förra sommaren), annars nedärver han sin fina hovkvalité. Han tävlade oftast barfota i sin karriär. Min avkomma efter honom både tävlar och tränar barfota, och har hört från många andra avkomme-ägare att de har väldigt bra fötter.
Titta pa henne har evt.
#1 Ja! Har sjalv tankt tanken. Tycker han ar riktigt fin. Men det blir sa langt bort….

Jag har haft Fatima Fux (e Ebon u Fanny Girl ue Sorken) dvs samma mödernelinje som ligger (dubbelt?) bakom Dindi. Båda hon och hennes avkommar har haft mycket bra hovar. Jag tror inte heller det är bara ärftligt. Jag köpte 1999 ett ardennerhingsföl, Glimmer, vars mor och helbror hade mycket dårliga hovar med sprickor, och för att han inte skulle få samma problem var jag mycket noga med foder, mineraler och vitaminer under hans uppväxt. Han fick också extra biotin. Han är nu 9 år gammal, ca 170cm i mkh, går som arbetshäst på Kulturens Östarp och har alltid haft bra hovar som har kunnat bära upp den tunga kroppen under långa arbetsdagar. Så jag tycker inte man behöver vara så rädd för att ta föl på henne.
Det stämmer Pernille, det ar linjeavel bakom pa modernet.

Även om Tejas Monljus finns i Värmland så är det faktiskt inte så långt bort från danmark som det låter.
Monljus förvärar mycket bra hovar, det var en av många anledningar till att vi köpte honnom, dessutom är han ju väldigt snygg :-)
Vi skulle även kunna lösa avståndet med att komma till Eksjö med honnom där vi har möjlighet att ställa upp honom under en period i samband med att vi skall till någon av de sydliga banorna och tävla…
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

oh, marlon s tycker jag är så snygg =)
Jag tror att russen generellt har mycket bra hovkvalitet. Däremot kan ju blötan och bakterier ställa till problem, bla med hålväggar, som jag själv jobbar med att få bort på Umbra och Bonus. Deras bekymmer måste de ha haft med sig när de kom. Stort tryck på hagar och blött underag kan vara bekymret. Nu börjar det arta sig med dem, men jag har haft problem med andra också. Regelbunden verkning och kontroll verkar göra susen, är min erfarenhet.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Glömde skriva det, att jag körde Allgunnens Opal länge utan skor, han hade stenhårda hovar!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Mmm det kan ju vara förra arets extrema regn som gjort det. Som liten och som unghäst hade hon inte problem. Men hon verkas regelbundet och sköts väldigt bra nu, sa jag vet inte…..Det är absolut ocksa min erfarenhet att de generellt har mycket bra hovar; under de 17 aren som vi haft russ har vi haft 2 hovbolder och ingenting annat. Tack för förslagen, da har jag nagot att komma med och föresla ägaren!

#7 jag tänkte direkt på Monljus när jag läste inlägget!!
Han var inge rolig att sko för hans hovar var som sten! Vissa sömm krökte sig!
Det har även visat att hans avkommor, iaf ifrån Teja, har lika hårda och stabila hovar! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Något som jag tror går hårt åt hovarna är ensilaget. De står i det hela dagarna och bara äter. Ensilage är ju surt och "fräter" på hovarna.

# Å andra sidan motverkar det sura svampbildning.

Jeg tror at hovproblemer på gotlandsruss stort sett er "man made". Skaff deg en skikkelig hovslager og prøv å drenere luftegårdene, så skal du se at problemet gir seg.

#9 Min erfarenhet är den samma! Har ännu inte träffat på ett russ med dålig hovkvalitet av naturen . Däremot dom som fått miljörelaterade problem pga eftersatt/dålig hovvård,dåligt foder osv.Detta gäller övriga ponnyraser också. När jag i jobbet får problem med genetiskt dåliga hovar är rasen Sv Halvblod eller Engelskt Fullblod och till viss del Haflinger.
Hälsning Lotta. hovslagare.