Trivselfläckar?
Är trivselfläckar bara en myt eller..? Är det samma sak som att hästen är apelkastad? Någon som vet eller har en teori?

Hehe nån har vart å spanat på ridsportssidan ;)
Jag tror inte att det är fläckar som kommer pga. trivsel men inte heller tror jag att den är apelkastad, tror bara att vissa hästar får fläckar vissa tider på året beroende på glansen i pälsen å ja allt möjligt..
//Mickan

Men vissa hästar har ju mer eller mindre fläckar med olika ägare, olika träningsperioder, dräktig eller ej m.m.
Jag tror stenhårt på trivselringar!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Några av våra hästar har också sådana, de dyker upp speciellt när de fäller.
Haha ja du du såg att jag hadde skrivit det :) det är någ myt men jag hörde det av en gammalhästfarbror (76år gammal) och av en vännina sa det till mig om mina russ. Men jag har märkt att på Kiwi har dom ökat i antal och blivit tydligare så vem vet kanske inte är en myt? Kan säga att mina trivs glada å pigga. Jag tycker man kan läsa av en häst i ögonen om dom trivs och tycker att mina 2 trivs bra mera "pigga" ögon nu än innan.

Visst är det trivselfläckar! Med det inte sagt att hästar som saknar dem inte trivs. Alla får inte trivselfläckar. Har sett hästar som aldrig tidigare haft det, få trivselfläckar i en ny miljö eller ny situation. Det är ingen myt! Har aldrig sett en häst som vantrivs ha trivselfläckar, då försvinner de.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Den här bilden tog jag på Karsk och Sara, när det var GM och utställning här i Skellefteå… och nog har han fläckar alltid:))
Innerst inne hoppas jag det har med trivsel att göra (så mycket kärlek som vi ger denna underbara häst), men det är klart att dessa fläckar syns bättre på sommaren än på vintern - då de är som angorabollar på 4 ben.
Lyser dessutom solen på dem på sommaren, så syns de bättre…
å det va en fin häst å där ser man tydliga fläckar :) bra bild
#6 så med andra ord är det inte någon myt kul å höra från en som till detta med trivselfläckar (jag kan inte så mycket om detta det är inget jag tänkt på). Ja, Mango han har ytterst några dom dök upp i höstas, fick dom i sommras då hadde han igen alls. Kiwis har ökat och blivit större å mycket tydligare får ta kort när det e vår för visa hennes trivselfläckar :)
Vaddå "trivselfläckar"?????? Jag har ett par stycken där fläckarna syns tydligt dels när dom fäller, och sen mitt i sommaren också när pälsen är som kortast, har aldrig hört talas om att dom kallas så, apelkastade är dom i alla fall…..fläckarna är som runda ringar i lite annan nyans, har fått för mig att det finns i vissa släkter…..och i vissa färger!
Känner mig hemskt dum nu….har aldrig hört talas om trivselfläckar……vad är det??
Att de kan vara apelkastade är en sak, mina är det allihopa, vet ej om Njord men de andra. Syns tydligare periodvis. Vid kort päls etc….
Vi får nog vara dumma tillsammans då Ia…….
Haha, trivselsfläckar, det har jag då aldrg hört talas om! Vi kallar det att hästen är "blommet" när den har dessa fläckar. Och det skulle hänga ihop med hästens trivsel? Jaja, vem vet?

Tror absolut på trivselfläckar. Har sett "bevis" på flera hästar…

Ja, du , Maggan, att vi inte hört detta…..fast vi är så "gamla"….alltid lär man sig något nytt!!

#14 jag såg direkt att det var Roxette! Men hon får nog gå under kategorin "apelkastad"
#9 Har du Mango? Den stora fuxen u.Papaya? Så härlig häst! Han gick hos oss på hingstbete som ung!
På bilden står Morfar och pratar med (fv.) Mango, LojstaSixten och Tejas Monsork
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

det var fina fläckar å jag tror lite på trivselfläckar dels att dom har ökat på mina även mitt förra vbl-sto fick rätt många Och ser man att dom ökar så tror jag på trivsel där med trivselfläckar.

Jag tror på trivselringar, har ett levande bevis i hagen…
Oj,därför våra shettisar fått detta.Aldrig hört talas om innan.Skoj.

Jag har aldrig heller hört talas om att det skulle kallas trivselfläckar tycker många bruna hästar får de fläckarna vid fällning osv , jag kallar det apelkastat jag med. Så jag är nog lika dumma som er Maggan ;-)
Men däremot har jag hört talas om trivselfläckar om *pissefläckar * haha

Ture får trivselfleckar men bara på sommaren nu. Effi fick de oxå då bara aldrig annars
#27 o #28 Nu var det väl inte det den här tråden gällde. I fall man kan se om hästarna trivs eller inte. Utan mer om själva prickarna och deras bakgrund/uppkomst.

Vet inte om det är trivselfläcka, appelkatat eller något annat men Tejas Monljus har haft rejält av den varan i sommar….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

hästen jag trärnar har haft trivselfläckar ett tag under sommaren ;)