Vill bara visa.............
När jag letade bland mina kort så fann jag dessa två bilder. Det intressanta(??) är att dessa kort är tagna i början av maj, kanske slutet av april 98, då hade aldrig dessa ston kliat sig. Ca en månad senare endast så hade de i princip ingen man kvar alls. Vad jag vet så har de haft problem sedan dess, även hos sina nya ägare. Far är Grus som inte lider av exem och mor är Rosita III 2653 som heller aldrig har kliat sig, lever än idag, med man!!! På denna bild är det Rosalie-då tre år med ståtlig man, på nästa helsystern Flisan-fem år. Så fort det kan ändra sig va?? Undrar varför……tror inte helbrodern, Romulus har samma problem?? Juventus????? Hos uppfödaren som de bodde hos vid detta tillfälle finns det ett vattendrag och mycker mygg, är det förklaringen att de började tror ni?

Men gud vad kul att se bilder på Rosalie som ung!! Och vilken man!! Har inte sett några förut!
Har du fler blider på henne får du jättegärna lägga ut dem!
Hos Rosalies förra ägare i Mantorp kliade hon sig måttligt. Men när hon kom till oss förvärrades problemen, vi bor bredvid ett kärr så vi hade mer knott & mygg än vad hon var van vid.
Men det är ju lite märkligt att det ens började, undrar om det hade något med miljön att göra?
Det ar jattemarkligt med exem, vi har ett islandssto som aldrig kliat sig upp till 8 ars alder. Den sommaren (3 ar sedan) borjade hon helt plotsligt klia sig. Hon ar fodd i har i Danmark och har bott hos oss sedan hon var 4. Vi har tva stora vattenhal och darav en del mygg, dock inget jatteproblem. Som tur ar har hon inte kliat sig till blods, men halva manen kliar hon helt kort pa sommaren. Nu i vinter har hon mycket mjall i sin man. Hon har inte loss vad jag har sett. Foraldrarna har inte exem.
Det här med att hästar kliar av sig manarna är ett skumt kapitel. Jag tror tyvärr inte att det finns en enda stor sanning kring detta. Många orsaker kan nog utlösa kliandet och även hur snabbt de kliar av sig manen. Detta har ju diskuterats tidigare men vad jag har förstått så har man bara kommit på EN förklaring som stämmer på vissa. Fler förklaringar är tydligen under utredning (forskningsmässigt alltså).
Tycker också det är roligt att se ponnytravare man mött på travet, som unga.
Ja, visst är det underligt….Rosalies uppfödare som också är en av mina äldsta och varmaste vänner, har även ett sto som är född på Lojsta -84. Emelie som hon heter, ett jättefint sto som fått 42p hade inte kliat sig fram till det hon var 18 år!! Då började hon och har hållit på varje sommar. Ägaren tar in henne varje kväll men hon är halv hysterisk då och skrubbar sig mot väggarna. Hon har avkommor, också efter Grus, som kliar sig och vissa inte.
Det är precis som med allergier hos människa, blir det för mycket av ett ämne så säger kroppen ifrån. Ta som exempel nickelallergi, du kan klara dig i många år med att hantera slantar som innehåller nickel, men så plötsligt en dag så säger kroppen ifrån, den har fått för mycket, det hinner inte bildas antikroppar tillräckligt, och man får utslag och det kliar….precis detsamma är det med knott och mygg, alla männniskor tål det inte heller, utan får stora bölder som blir inflammerade. Jag tror stenhårt på den här teorin! Två ston har kommit hem med "man & svanseksem", först Delila som kliade sig ordentligt, men inte hade några sår, men man såg liksom sticken, utslagen. För varje år hon var här blev det lite bättre, sista sommaren hon levde hade hon all man kvar. Lova hade kliat sig när hon kom hem, men hade manen och svansen kvar nu hela sommaren tills jag släppte henne vid Brådis där det finns ett par vattenhål, vad hände? Jo hon kliade sig, men bara i manen, lugg och svans rörde hon inte…..Vi har inte haft så mycket knott här i år, men tydligen räckte det för att hon skulle få några stick!