Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 1173 ggr
joooossan
0

Utställningsdommare..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många här ställer väl ut sina Gotlandsruss? :)
Jag vill verkligen ställa ut min, men vad gillar de oftast? De kraftigare russen, d.v.s regält byggda eller de smäckrare russen ? :) Själv har jag ett mycket smäckert, bifogar en bild.. Kankse är svårt att se eller förstå vad jag menar..
Och självklart gillar väl olika dommare olika ? ;)
Men, har ditt russ fått bra omdömme? Kanske bifoga bild ? ;)

Bara ställt ut shettis innan, aldrig russ :O :) Så vet inte riktigt va de vill ha ^^

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ledin
0

jag tror att det är som alltid olika dom gillar en del gillar säkert rediga,grövre russ medans vissa gillar smäkrare det är väll en smaksak. Jag är som du bara visat shettis o ska ställa ut mitt sto i sommar. Så jag vet inte något om vad dom gillar men antar det e samma som shettis smaken är som baken :).

StuteriSolo
0

Eftersom ett rastypsikt russ kan vara både smäckert eller grovt så spelar det ingen roll hur russet är byggt. Det som är viktigt för rastypen är ju att man ser att det är ett russ och inte bara en ponny vilken som helst. Jag tycker inte att russdomare föredrar någon speciell typ, smäcker eller grov, utan dömer efter rasstandraden. Jag har russ i olika grovlekar och storlek som inte blivit nerdömda pga "fel" domare.

joooossan
0

Okej :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

ryttarn
0

Jag rekomenderar att du visar ditt russ på en russutställning. Min erfarenhet av "blandade" ponnyutställningar är att kunskapen hos dommmarna, som inte normalt dömmer russ, har dålig koll på hur "bres" russet är vad gäller grovlek, färg osv.

Om jag funderar på att åka på en ponnyutställning kollar jag numera upp dommaren väldigt noga och ser hur och om han/hon dömt russ tidigare innan jag anmäler. Har varit några gånger på utställning och fått väldigt underliga bedömningar… 
Åker man på en utställning arrangerad av russavelsföreningen eller någon lokalavdelning kan man vara helt säker på att få en, för rasen, kompetent dommare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Christina-Lundberg
0

Hej!
Jag håller med de övriga uppåt. Huvudsaken är som sagt var att man ser att det är ett russ…
Den erfarenhet jag har (vilken inte är så stor) är att det är ganska individuellt vad olika domare gillar… en del gillar russ av det "lättare" slaget och en del gillar lite större model.

Större erfarenhet gäller bland hundar… men där är det precis samma… en del colliedomare gillar trefärgade och en del gillar sobelfärgare och en del gillar blåa…
Det är så himla individuellt….
Men jag skulle definitivt (om jag fick råda dig) att ställa ut på en russutställning, eftersom jag förmodar att den är mer seriös än en ponnyutställning.

Tittut
0

# 5 Att en russutställning skulle vara mer seriös än en ponnyutställning var, tycker jag, en konstig formulering.

Jag kan nog gå i god för alla mina domarkollegor, när jag skriver att domarna gör så gott de kan, i alla lägen, dvs är högst proffessionella och seriösa när de dömer, oavsett vilken ras som är framme för bedömning.

Däremot är det självklart så att vissa domare är bättre uppdaterade och mer kunniga i vissa raser. Det kommer man aldrig ifrån.

Samtidigt är det också så, att domarna måste beredas möjlighet att döma olika ponnyraser. Det kan ibland vara väldigt värdefullt att anlita en domare som inte är så väldigt insatt i rasen, då de kanske ser det hela med lite andra ögon. Men därmed inte sagt att det skall ske på bekostnad av bedömning av rastyp exemelvis. Det är en svår balansgång.

Vad jag anser är viktigt, är att vi får fram fler domare som dömer russ. Både ur de egna leden, samt att russavelsföreningarna vågar använda sig av ponnydomare som inte så ofta dömer russ. Det går alltid att sätta dem ihop med en väldigt raskunnig meddomare, eller att kanske använda sig av en rasrepresentant?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
0

#6 Det är detta som är problemet, jag tror ingen dommare "medvetet" dömmer underligt men att en del ponnydommare uppenbarligen inte har en susning om russ har jag tyvärr sett för många exempel på, både som utställare och som åskådare.

Jag tror det är "livsfarligt" att använda dommare som är orutinerade på rasen på en rasutställning. Däremot tror jag det kan vara väldigt bra om man kan hitta ett samarbete med andra rasföreningar där man hjälper till att "utbilda" varandras rasdommare och hålla dom uppdaterade. Detta för att öka bredden på dommarkåren samtidigt som man värnar kvalitén på bedömmningarna.

Rent gennerellt tror jag det är väldigt svårt för en dommare att hålla sig ajour med mer än två eller tre raser, resten blir lidande….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tittut
0

# 7 Det största problemet är att ingen tar ansvar för domarnas utbildning, varken grund- eller vidareutbildning här i landet. Allt ansvar ligger på rasföreningarna, när det borde ligga ex på Svenska Hästavelsförbundet.

Så länge det är så, kommer det vara svårt att göra annat än punktinsatser tror jag.

Jag har funderat mycket på att starta en domarförening, där domarna själva får mobilisera sig och bla utbilda varandra helt enkelt. Verkar vara den enda lösningen som det är nu.

entill
0

Bra förslag Liselotte! Ni skulle väl även kunna utbilda nya domare.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Tittut
0

# 9 Absolut, det skulle vara en viktig det också. Jag har pratat med olika domare om det och alla verkar positiva. "Någon" måste bara komma till skott.

ryttarn
0

#8 Ett mycket bra förslag. Jag tror det skulle höja både status och standard på dommarkåren och i sista änden gynna alla parter som är intresenter på en utställning….

Jag tror även att det skulle gynna nyrekryteringen av dommare. Som det är idag har man ingen aning om vart man skall vända sig om man är intresserad av att "börja vandra den långa vägen för att till slut bli dommare"

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
0

I marsvinsföreningen är det så att alla domare är i ett domarråd, och de ordnar utbildningar och sånt. På tal om inget alls…

Christina-Lundberg
0

#11….
"börja vandra den långa vägen för att till slut bli dommare"

Så min fråga är hur blir man domare???

Rätta mig gärna… men visst finns det inte så många russdomare uppåt i landet (typ västerbotten/norrbotten)… de flesta domare måste tas söder ifrån…