gammla stamböcker på russ?
Hej! Jag undrar vart man kan hitta gammla stambokförda russ. Eftersom jag letar efter mina 2 Kiwi och Mango men hittar inget om dom. Har bara vart hos mig i 6 månader. Eller är det någon som vet något om dom? Kiwi är 20 år och Mango e hennes son 17år. Jag skulle vilja ha gammla bilder osv Mango är tävlad i hopp.kana och vart godkänd 1gång i tiden. Har inte fått alla papper (vet inte stam osv) på dom men dom ska vara på väg, låter lite flummit men hon som står som ägare bor en bra bit här ifrån. Tanken är sen att jag ska stambokföra dom i russ, dom har pass men har dom inte själv.

Jag förmodar att det är Renkesgårdens Kiwi 2893 (-86 e Brokad 323) och hennes son Albatross Mango (-90 e Julit 394) som du har (namnen är länkar till Blå Basen). Mango har aldrig varit godkänd avelshingst.
Gamla stamböcker handlar du från Gotlands Läns Hushållningssällskap, telefon 0498-20 22 40 (länk). Renkesgårdens Kiwi 2893 finns införd i band XII.
ja det måste vara dom 2. Tack Pernilla 
Eftersom Renkesgårdens Kiwi redan är riksstambokförd, skall du inte visa henne för stambokföring igen. 2893 är hennes riksstamboksnummer, vilket innebär att hon som sagt är införd i riksstamboken redan.
Däremot kan du absolut visa henne på en vanlig utställning, som du planerat.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Bra jag vet inte så mycket om hur det går till mera än själva "visa" hästen. Jo, tanken var ju att ställa ut henne kanske Mango med, inte bestämt det ännu men Kiwi ska jag ställa ut i sommar. En fråga när man ställer ut Shettisar är det även lite maskerad uppvisnig gör dom sådant med Russ oxå? Skulle dottern gilla att vara en Prinsessa å Kiwi med glitter å fina rosetter :) Men det är ju på skoj, men gör allså i samban med utställningen.
På vissa utställningar har de även barnklasser som kan vara maskeradklasser också. Det får du kolla i propositionen när du anmäler dig.
japp trodde inte det fanns sånt mera än på Shetland då jag inte sett det på någon annan utställning. Därför jag undra om det :) Tack för svaren.