Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettutställningar
Läst 1444 ggr
[Queckfeldt]
0

Utställnig?

Hej alla Russ älskare!

Jag har några frågor om utställnig. Min mamma vill att vi ska ställa ut mitt gotlandsruss och då vill vi gärna veta lite hur det går till med utställnig med gotlandsruss. Skulle vara jätte snällt om ni kan svara på mina frågor

1. Kan man bara ställa ut sto och hingstar eller kan man ställa ut valaker?
  2. Hur gammal måste hästen vara för att få bli utställd?¨
  3. Hur gammal måste man vara för att ställa ut sin häst?

Kan du/ni berätta mer om utställnig så skriv det. Skriv sånt som du/ni även inte tycker är så viktigt att veta, och sånt som är bra att tänka på m.m

God Jul och Gott Nytt år//Ida och Susen

Mixie
0

1. Självklart kan du ställa ut en valack också :)
2. Hästar ställs ut från fölålder till hur gamla som helst tror jag.
3. Tror inte det är någon speciell ålder på att visa sto och valack men för att visa hingst över 1(?) år måste du vara över 16?

Viktigt att träna på är väl att hästen lyssnar ordentligt på dig och att du kan ställa upp hästen korrekt :) Och som alla säger att oavsett hur många poäng din lilla älskling får så är det samma häst du kommer hem med :) Lycka till.

//Mickan

Ledin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

du har sett hur en utställning går till? kan vara bra så ser du ju hur den ska stå rätt för domarens ögon ena bakbenet ska stå på viss sätt. frambenen ska stå parallelt å ena bak ska vara som ett steg fram typ. :P svårt å förklara…  hitta en ursöt hingst kolla bilden han står rätt. så ska allså hästen stå när du visar den.  Svarar som Mixie på 1 o 2 på 3an inte en aning hur gammal man ska vara för att visa en hingst. Ställt ut men det har inte vart snack om hur gammal jag var så… :P tror jag var 15 på 1a hingsten jag ställde ut hingsten var 7år. Och jag tycker man ska ställa ut sin häst även en valack det kan vara kul å höra. Sedan om den får dåliga poäng det säger inget om hästen, har fått kassa poäng hoss vissa domare vissa har samma häst fått bra poäng det kan variera lite. Hela 4 poäng variera det för mig på en häst. Å visst är dom söta även om den bara får 36 i poäng.

Ledin
0

något framåtlutad står han men benen är rätt iaf.

entill
0

Njae, riktigt rätt uppställd var väl inte den fina shettishingsten… Vill du få lite tips och råd om utställning kan du kolla här

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ledin
0

#4 bra länk. Ja tåg bara nån bild från google å det blev den hingsen kunde likagärna vart ett sto jag tog.

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 du får inte lägga ut andras bilder här utan tillstånd :)

//Mickan

PernillaJ
0

Lymmel 263, Herman 266, Fridolf 273, Brio 276, Glokar 293, Axel 318, Hero 324, Jesper 340, Porter 343, Mark 355, Jucent 391, Saffran 404, Major G 418, Nomad G 424, Junisorken 484 är väl de Lojsta-födda hingstarna under 1970- och 1980-talen? Har jag glömt nån?

garrilina
0

#7 Hur är det fatt Pernilla eller är i focus som har fått julfnatt ditt svar ska väl vara på julnöt nr III