Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 117 ggr
Njǫrðr
0

Är jag för stor för russ?

Är 169 cm lång och väger 60 kg, russet är 125 cm hög och ”normal” kroppsbyggnad men har ändå muskler, är jag för stor?

Uppkatten
2

Ja, du är för stor. Russ bör inte bära mer än 50 kg + att du är i längsta laget, vilket t.ex. kan påverka hästens balans.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2

Sedan finns det de som är av annan uppfattning, men när jag växte upp på Gotland var man väldigt noga med de här gränserna, och hänvisade till att just russen hade relativt svaga ryggar. Möjligen har senare forskning visat något annat? Dessvärre har ju människan också en tendens att tänja på gränserna efter vad som passar henne bäst.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Nephi
0

Visst funkar det att du hoppar upp en kortare sväng någon gång ibland, men att du rider bör inte vara huvudmotionen. Utan körning och arbete från marken bör vara huvuddelen av arbetet. Många russ är duktiga på att tala om när dem tycker det blir för tungt och för mycket så var uppmärksam på hästens signaler.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Njǫrðr
0

#3 Jo det är en körponny egentligen, kör 3ggr/vecka och tömkör 2ggr/vecka och sen 2 dagar med lättare promenad, även lite NH varje dag. Han älskar att galoppera fort på fält så det var mest därför jag frågade om jag var för stor för att ta en galopp någon gång 😊

Nephi
0

#4: Med en väl tillpassad sadel och att du är uppmärksam på vad ponnyn har för åsikter så ser jag inget problem med en kortare tur, se bara till att värma upp och skritta av ordentligt och gärna en del av det för hand. Skulle däremot vart extra uppmärksam på om han blir öm i ryggen dagarna efter, börjar han visa tecknen på ömhet så är det dags att börja fundera om ☺️

Nephi
0

Jag red russ när jag vägde ca 70kg, endast enstaka gånger om någon i stallet ville ha sällskap på vägar där inte vagnen fick plats. Min lilla dam var väldigt tydlig med när hon fick nog, uppmärksammade du det inte eller var för långsam av så slutade det med att du kramade träd 🤪

Hon är då maxad och var i full tävlingskondition för trav

• Redigerat 2022-07-29 19:57 av Nephi
Uppkatten
0

Russ är inte byggda för att bära tungt, och det får vi människor respektera.

Tusen
0

#7: Vad har du fått det ifrån? Russ är starka individer som inte alls är lika svaga i ryggen som t.ex. lite ädlare ponnys av samma storlek. Russ tävlas i monté med ryttare som tillsammans med all utrustning väger 60 kilo och det bekommer dem inte ett dugg.
Hur många vältränade russ har du jobbat med?

• Redigerat 2022-10-03 16:23 av Tusen
Uppkatten
0

#8 Jag är uppväxt på Gotland med den kunskap om de här små hästarna som finns där. Har själv vuxit upp med russ/på russrygg.

Ryttarens vikt diskuterades ofta, eftersom många barn/ungdomar inte ville sluta rida russen vid maxvikten 50 kg.

På den större anläggning där jag red/var på ridläger stred man för att russen skulle kunna bli godkända även om mankhöjden överskred 130 cm, då det skulle gynna många barn och ungdomar. Vad jag vet är maxhöjden alltjämt 130 cm.