Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2165 ggr
ryttarn
2007-12-22 20:23
0

Normaltemp

Vi har äntligen skaffat oss en digitaltermometer. Nu behöver vi inte dansa i mer än 30s och inga fem minuter längre :-)

Denna revulution har inneburit att vi satt igång med något som vi pratat om länge, dvs försöka få fram normaltemp med normala variationer på varje häst. Detta för att veta om hästen verkligen har feber eller inte.

Det som förvånar oss lite är att variationerna mellan individer och över dygnet på samma individ är förhållandvis stort. Är det någon av er som gjort något liknande? Vi har fått värden på samma individ som skilt sig ca 1 grad över dygnet och nästan två grader mellan individer…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
2007-12-22 21:14
0

Det är precis likadant på människor ju…..tempen varierar över dygnet, och beroende på om man har rört på sig eller inte. Massor av faktorer spelar in…..

karisma
2007-12-22 22:41
0

När jag tränade  galopp så tempade jag alla hästar varje morgon exact samma tid för att få en bild av dagsläget för det räcker att bara börja i fel ända av stallet så får man ett annat värde på deras temp.

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
2007-12-22 22:45
0

#1 Jo, jag hade nog inte reagerat egentligen om det inte var för att dottern, som jobbar med varmblod dagarna i ände, tyckte att det var stora intervaller.
Om jag förstod det rätt, på varmbloden rör det sig om några tiondelar hit eller dit…..
På människor brukar man säga att normaltemperaturen ligger mellan 36,7 och 37,3, dvs ca 0,5 grader…

Hur som helst skall det bli bra när vi har statestiken färdig så vi har en "frisk medeltemperatur" på varje häst. Lättare att avgöra om dom har feber då eller om det bara är en naturlig fluktation. En hängig häst med feber är ju inte riktigt samma sak som en hängig häst utan feber. Har "rodnat" ett antal gånger när veterinären frågat om hästens normaltemp….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

crazycattiz
2007-12-22 23:10
0

Som sagt, morgonen är bästa tid för tempning för att få ett så säkert värde som möjligt, inget väder dyl som kunnat påverka. Har man inte möjlighet att tempa på morgonen bör man iaf tempa varje gång innan hästen tränas.

Jag ser även stor skillnad hos mina hästar, Pållan ligger på 37,5 medan Sunrise ligger på 37,8.. Dvs att en Pållan med 37,9 är ordentligt hängig medan samma temp på Sunrise inte visar någon som helst skillnad. Har dock hästen en temp på över 38,0 en morgon får de vila från träningen och skrittas bara. Nu kör ju jag alla mina med pulsmätare och där märker jag skillnaden ännu tidigare, en häst som har normal temp på morgonen men ligger lite högre i puls i träning på dagen än vanligt har oftast förhöjd tmp en eller två dagar senare..

Mixie
2007-12-23 01:54
0

Jag lärde mig för bara någon vecka sedan att har hästen över 38,5 är det boxvila som gäller.. Vet inte om det "stämmer" eller hur ni gör men själv tycker jag det låter vettigt.. min häst har 37,4 i medeltemp…

//Mickan

ThereseE
2007-12-23 11:24
0

#5 Jo 38,5 är ju ganska högt men det är ju där som det gäller att veta hästens normaltemp är. Dom flesta ligger väl runt 37.5 och tiondelarna uppåt men vi hade en i stallet som alltid låg på 38,4-38,5 på mornarna, det var hans medeltemp. Så för att kunna avgöra om hästen har feber är det ju nästan ett måste att veta vad den har i normaltemp!

agnes_S
2007-12-23 18:31
0

Mitt russto har medeltemperaturen 38,0, valacken har 37,5, så det är olika… När tur-bo är uppe i 38,0 så räknar jag ju det som feber. Hade en veterinär ute någon gång som tyckte att russ överlag ligger lite högre i normaltemp, upp mot 38,0. Vet inte alls om det stämmer, hos mig är det ju fifty fifty =)