Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 3116 ggr
[Tjiwi]
0

Tvillingföl???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har funderat lite över om tvillingfödsel hos russ. Jag kan inte minnas att jag har läst eller hört om russ sto som fått tvillingar men det borde ha förekommit. Är det någon som vet någon tvillingfödsel? I så fall, hur gick det med dom osv.

Min hingst Grus är far till tvillingföl, dock är mamman inte ett russ där. En av fölen dog i fölningen, den andra levde tills den blev två år då den blev sparkad i hagen så illa att den fick avlivas.

JuliaS
0

Även Zoyer har tvillingföl efter sig. Mamman var ett halvblodsto och båda stofölen överlevde och blev välväxta och fina. Jag och mamma hade varsin men sålde dem som treåringar (eller var det fyra??) till en ridskola i Stockholm. Jag tror att dem har tävlat i hoppning en hel del. Har tyvärr inga bilder i datron på dem, men de såg ut som små miniatyr fullblod och den ena ärvde sin pappas långa man.

MagganS-B
0

När Jullette fölade 2003 e. Brådis hittade vi ett föl till i efterbörden, stor som en stor katt. Helt utvecklad med små små hovar och allt! Det kan vara förklaringen till att hon var dålig efter fölningen, vi var tvugna att ta ut veterinär, trodde hon skulle strykes med ett tag, men allt ordnade sig, och sen har hon fölat galant…..

När jag hjälpte Brr. Johansson, Stuteri Roll, för många år sedan, så var det en märr, jag tror det var Singoalla som hade ett litet foster till i efterbörden.

Jag tror inte att det är ovanligare än hos andra hästar med tvillingfoster, men antingen kastar dom eller resorberar fostren, det är nog sällsynt att man ser någonting…..

juliapettersson
0

Stuteri Dars Lucky Ess kastade förra året en underutvecklad, död fölunge, men födde ett par månader senare en levande fölunge; Surprise Dar e.Darius Roll. Var och tittade på henne i somras som 1-åring, och hon var lika välutvecklad som övriga 1-åringar.

Ledin
0

inte en aning men jag har ägt en tvilling D-ponny bägge vart hingstar och dom klara sig tävlingsponnysar nu. ville bara skryta lite :)

MagganS-B
0

Jag har sett ardennerföl också, stoet var stort och hingsten liten…..Kan jag minnas rätt att tvillingar startade på Gävle för många år sen? Varmblod alltså, och i samma lopp…..

maiijjha
0

Varmblods stoet Heaven Can Wait fick tvillingar 1995r. Maximal Sund och Hytorc's Littleboy.

[Tjiwi]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi var på sommarpremiering i Kisa där de visar kallblod stötte vi på dessa sötnosar. De är tvillingar av nordsvensk ras, som ni ser på grimmorna en av varje……ni ska tro att de stal all uppmärksamhet den dagen.

PernillaJ
0

Jag har vänner som för ett antal år sedan fött upp tvillingföl som klarat sig, dock inga med russblod. Dels fick ett new forest-sto tvillingar 1990 e welshhingsten Wärnanäs Sigill, hingstfölen B Jonatan och B Skorpan (som var pytteliten vid födseln) blev båda lektionsponnyer på Leksands Ridklubb. Dels fick ett fullblodssto tvillingar e quarter-hingsten Halcyon The Great.

Som jag minns det hade alla fyra tvillingarna otur senare i livet med hältor och skador, jag tror ingen av dem blev gammal (?).