Bankeryd?
Har sökt på SPAF:s hemsida efter info om VART i Bankeryd helgens övningar går av stapeln, samt lite tider osv…..
Någon som skall visa häst och fått katalog tillsänt sig?
Finns möjligtvis denna info däri??

Bedömningarna börjar kl.9,00, exteriörbedömning klassvis i katalognummerordning, veterinärbesiktning sker samtidigt efter tidsprogram i katalogen. Sen blir det bruksprov. Sen lunch och sammanträde och sist kritik. Det står inga tidsangivelser för lunch och kritik.
Plats är Bankeryds Ridklubb. I katalogen finns utförlig vägbeskrivning och karta från olika håll. Om du säger från vilket håll du kommer (från Nässjö, Göteborg, Mullsjö eller Hjo) kan jag skriva den vägbeskrivningen åt dig.

Den kommer att hållas på Bankeryds Ridklubb söndagen den 7 oktober kl. 9.00. Mätning sker mellan 8.00-10.00.
Kl. 09.00 börjar 2-åringarna (f. 2005). 13 st anmälda.
1. Allgunnens Amiral Ljfx, stj, e: Uron 493 u: Allgunnens Queen 3575 ue: Fridhems Jonatan 401
Uppf./Äg. Allgunnens Ponnystuteri, Långasjö
2. Exact Ljfx, stj, e: John Russ 422 u: Aja 3094 ue: Grane 253
Uppf. (Lojsta hed) B. Johansson, Hemse. Äg. Florence Sundin, Enköping
3. Filter Gbr, bls, vtflöl, vthbf, e: Silverboy 552 u: Nycka 3693 ue: Sifon 437
Uppf./Äg. Rungegårdens stuteri, Tingsryd
4. Kapo Ljbr, bls e: Hadar 539 u: Fonda 4295 ue: Major G 418
Uppf./Äg. Jennie Larsson, Björketorp
5. Karpin Fx, brtbls e: Gadd 563 u: Celma 3865 ue: Rex G 463
Uppf./Äg. Stuteri KL, Björketorp
6. Kieron Ljbr, vhip e: Hadar 539 u: Doja 3976 ue: Major G 418
Uppf./Äg. Jennie Larsson, Björketorp
7. Knytte´s Lupin Br e: Ymp 515 u: Mandelblom 4186 ue: Hilmer 495
Uppf./Äg. Anna-Lena Holmer, Väderstad TILL SALU
8. Knytte´s Mango Fx e: Ymp 515 u: Bianka 4190 ue: Lagun G 406
Uppf./Äg. Anna-Lena Holmer, Väderstad TILL SALU
9. Njord Br, stj e: Patron 566 u: Jiga 4315 ue: Toker 503
Uppf. Alf Johansson, Långasjö Äg. Allgunnens Ponnystuteri TILL SALU
10. Pyruss Gbr e: Orusst 433 u: Plommona 3752 ue: President G 446
Uppf. Anders Karlsson, Grums. Äg. Jenny Andersson, Örebro
11. Seist Juoni Br e: John Russ 422 u: Jolli 4181 ue: Kanel 442
Uppf. (Lojsta hed) S. Öjefors, Hemse. Äg. Anna Kviegård, Östervåla
12. Telis Pilot Fx e: Trofé 498 u: Piroulina 2996 ue: Donald S 257
Uppf./Äg. Ulrika Telhammar, Kista
13. Topaz Br, stjm, vthbf e: Taktik G 480 u: Zippa 3602 ue: Allgunnens Opal G 428
Uppf./Äg. Elisabet Särnqvist, Lidköping

3-årsringen 5 st:
14. Karismas Tiger Fx, ljms, stj e: Timon 533 u: Gera 3500 ue: Othello G 431
Uppf./Äg. Karisma stuteri, Norrtälje
15. Mattis Bleksv, vhip e: Tomtebos Enoc G 481 u: Miramiss 4469 ue: Temp av Allgunnen G 478
Uppf. Annelie Andersson, Tidaholm. Äg. Jessika Schade Lundell, Kvänum
16. Myre Br e: Jucent 391 u: Beata 3576 ue: Fridhems Jonatan 401
Uppf. Alf Johansson, Långasjö. Äg. A. Johansson & B-Å Rungegård, Långasjö
17. Rubino Br e: Tejas Monljus 540 u: Nicorina 4493 ue: Jesper 340
Uppf./Äg. Carin Adlercreutz, Stjärnhov TILL SALU
18. Thorsta Thyrol Fx, strbls, vhnsr e: Tyson II 536 u: Olina 3695 ue: Kasper 370
Uppf./Äg. Markus Lindberg, Åryd

4-årsringen 2 st.
19. Leil Gaist Gbr e: Komet 338 u: Allgunnens Gloria 2700 ue: Furir 354
Uppf. Anna Kviegård, Östervåla. Äg. Solveig Axelsson, Åsbro
20. Nellogullding Gbr e: Ruffsen 466 u: Grimsa Gullding 4492 ue: Komet 338
Uppf./Äg. Carin Adlercrantz, Stjärnhov

Resterande:
21. Cedrus f. 2002 Ljbr e: Juniper 530 u: Trixa 3957 ue: Kej 459
Uppf. Annelie Carlsson, Nykvarn. Äg. Marléne Lind, Säter
22. Simson S f. 2001 Br e: Vagotte 502 u: Tikka 3792 ue: Kasper 370
Uppf. Per Nilsson, Tingsryd. Äg. Per Nilsson, Nybro
23. Tyfon f. 1998 Gbr, vtbff e: Oidipus 489 u: Nycka 3693 ue: Sifon 437
Uppf./Äg. Rungegård stuteri, Tingsryd

#1. Tack för hjälpen. Kör via Mullsjö….

#6 Här är den vägbeskrivning som står i programmet: "Från väg 47/48 (från Mullsjö) Sväng vänster mot väg 195 (Hjo/Kortebo). Sväng vänster igen mot Kortebo.
Kör 3 km, ta sen vänster i T-korsning. Kör 3 km till, i slutet av en lång uppförsbacke sväng vänster mot Ridskola. Håll vänster i Y-korsning (mot Målskog).
Jag har kollat på kartan på www.gis.lst.se/lanskartor och det verkar inte vara så svårt.

Men vad roligt att det är en Jucent-avkomma med! Och Beatas son dessutom!! Han borde ju vara guldkantad redan när han kommer in på ring :) Ska bli roligt att läsa resultaten sedan!
Godkända 2,5-åringar: Allgunnens Amiral, Kapo KL, Kieron KL och Njord. Exact hade tyvärr roterade testiklar, annars hade han också godkänts.
Godkänd 3,5-åring: Myre
Godkänd 4,5-åring: Tyfon, efter härstmningskontroll. Han hade två chips!
# 9 Var du där och kikade? Det skulle jag ha velat men ibland måste man vara med familjen också!! Det var inte många som släpptes genom nålsögat i år. Men de har fin härstamning och jag ser fram emot lite nytagna bilder.

#9 Tack för resultaten. Jag har väntat med spänning hela dagen!!! Grattis till ägarna av de nygodkännda hingstarna.

#9 Förresten… Har du några poäng att dela med dig av samt rangering.
Jag kommer i stort sett direkt därifrån! Placeringen på 2,5-åringarna: Njord, Kieron KL, Allgunnens Amiral och Kapo KL. Några poäng kan jag inte delge. Tyfon placerades före GSF Läder Lappen men efter Metod.
Metod gjorde dock inget godkänt ridprov och måste därför komma igen nästa år. Broängens Kicken måste också komma igen nästa år efter en anmärkning på instabilt bakställ.
I fyraårsringen var placeringen Lego-Lasse, Immer, Enets O P Andersson, Benicz, Knytte´s Kiwi och Broängens Kicken.

Här kommer lite mera info:
hingstar f-05
1. NJORD 98899=43 p
2. KIERON KL 89897=41 p
3. ALLGUNNENS AMIRAL 88889=41 p
4. KAPO KL 98897=41 p
Som redan sagts så fick också EXACT poäng så att det hade räckt till för ett godkännande (99887=41 p), men han kasserades tyvärr veterinärt.
hingstar f-04
1. MYRE 99788=41 p
hingstar f-03
1. LEGO-LASSE 603 99888=42 p
2. IMMER 585 98888=41 p
3. ENETS OP ANDERSSON 604 88988=41 p
4. BENICZ 587 87889=40 p
5. KNYTTE´S KIWI 588 87988=40 p
6. BROÄNGENS KICKEN 589 88788=39 p
äldre hingstar
1. METOD 590 98798=41 p (G t o m -08)
2. TYFON 98788=40 p (GI efter härstamningskontroll)
3. GSF LÄDER LAPPEN 556 87898=40 p
Foto: copyright Pernilla Hägg

har du någon mer bild på Tyfon?

Vad fick karismas TiGer och leil gaist för poäng?

Karismas Tiger = 87788=38 p
Leil Gaist = 87888=39 p

Sååå…. då har jag lagt upp bilder på alla de nygodkända i alla fall. Fina hingstar!!!

Som vanligt har du tagit väldigt fina kort Pernilla! För oss som inte kunde vara med idag var det toppen att du ville dela med dig av dem.

Tack Julia…. och du - GRATTIS till att Patron fick sin första stora avelsframgång.

Det känns jätteroligt. Njord tillhör ju första årgången så det ska bli spännande att följa resten av Patron avkommor. Vilken dag för Christer, Alf och Kurt!!! Vem är ägare till Tyfon? Synd att Exact fick veterinär anmärkning, ett riktigt fint russ det med.

#27 Tror det är Rungegård som äger Tyfon?

tyfon ägs av rungegård

Tyfon ägs av Rungegårds Stuteri, Tingsryd.

OJ…. det måste vara rekord. Tre likadana svar på samma minut
.

#31 HAHA 

Grattis till alla nya hingstar! Kul med en e Patron- inte dåligt att han fick igenom sin förste son med 43 p!! Extra hälsningar till Julia!

Hmmm… Det sista jag gjorde innan jag lämnade Exact hemma i sin box hos Florence ikväll var å känna på "kulorna". Å tror ni inte att bägge eländena ligger precis där de ska vara och åt rätt håll då förstås!! Så vi tänker iaf följa domarens råd och inte ge upp ännu utan komma tillbaka.
Pernilla, fastande Exact på ngn bild månne?
//M
#34 Det gör du HELT rätt i! Vet två shettishingstar som haft roterade testiklar men som, tack vare stor beslutsamhet hos ägarna, till slut gick igenom efter ett antal visningar. Båda två mycket fina hingstar!
Grattis till alla nygodkända hingstar!

någon som vet vad Telis Pilot fick för poäng?
//Mickan

Jo Pillan tog några bilder på Exact inne i ridhuset. Kanske inte så hög kvalitèt men ändå …
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Fick också några andra häftiga bilder.
www.vikingponnycenter.se

Tack för den bilden! :-)) Ngn uppställningsbild?
Pilot fick 36p, tyvärr kommer jag inte ihåg hur de var fördelade.
//M

Tänk om jag hittat det andra chippet först …, då hade vi inte letat efter det andra … och ingen hade vetat att han hade två!
Hoppas och tror att allt stämmer med Tyfon, för han var kanon.
www.vikingponnycenter.se
Åh! Vilka hingstar..Myre ser toppenfin ut.

Ja, man kan ju fundera lite på om det behövs föruttagning? Seist blev rekommenderad, men fick endast 36p på avelsvärderingen…Står nu i valet och kvalet om jag ska skära honom. Guuu, så svårt!!! Jag bara älskar honom, och det gör det komplicerat då jag inte kan spara de som inte är något avelsmaterial, men han är såååå gooo
Han är också långt ifrån så välutvecklad ännu som de andra hingstarna då han inte gått på något kraftfoder alls, utan endast haft fri tillgång på ängshö. Man kanske måste tänka om och inte vara så rädd för att få fång på dem?
Är det ingen som tyckte att han var värd att slösa kort på? Bilden som är bifogad är ifrån föruttagningen.
Hade man haft någon aning om att det skulle skilja så många poäng hade jag nog tänkt till en gång till innan jag åkte, och kanske väntat något/några år till. Nu när han fått 36p så kommer han aldrig någonsin att kunna komma upp i något annat heller pga att alla vet att han bedömdes med 36p nu, och har det i sitt undermedvetna vid framtida premieringar.
Kan dock inte mer än hålla med om att det var rätt hingstar som vann ett gdk. Alla var de värdiga sitt godkännande!!
Några (många) var vi som åkte hem med ej gdk hingstar, och fler än mig står med valet och kvalet. Det är svårt med tvååringar. Så mycket kan ännu hända!
# 43 Det är lätt att bli förvirrad och besviken, men din hingst har ju faktiskt bedömts med 38-39 p på utställning av olika domare, vilket betyder att han är av mycket god kvalitet.
Att hans 36 p igår skall ligga honom till last resten av livet stämmer inte, och jag är övertygad om att han ses med helt öppna ögon om han kommer fram en annan gång. För dem som minns, fick den nuvarande elithingsten Juventus låga poäng som treåring, godkändes året efter och har idag en ELITbokstav. Om det sedan skall kunna skilja så mycket är en annan diskussion.
Jag tyckte att nämnden uttryckte att Seist inte var så väl utvecklad ännu, vilket jag skulle se som en fördel som hingstägare.
Tanken med 2,5 års premieringar har ju stötts och blötts inom föreningen, just för att russen ofta är lite sena. Personligen tror jag att man skall ta det med ro om det inte går som man hoppas vid ¨så unga år, utan ge hingsten tid att utvecklas i sin takt. Det kan hända så mycket med en hingst om han får ett halvår eller ett år till på sig, och sätter de mesta grejorna på rätt plats och hngsten är bussig att ha, så kan det kanske vara värt ett försök?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#43 Jag tycker han ser riktigt snygg ut! Tom snyggare än fler av de som gick igenom (min smak
)
Och vilken fin färg, gillar!

Myre var ju en läckerbit också, mums 

#44 Jag håller honom i minst ett år till iallafall. Men det tråkiga var det att poängen skilde så mycket. Men samtidigt så har jag ju sett att han har fallit ur lite i hull vid pälssättning. Så, det är ändå förståeligt.
Nu hinner vi köra in honom ordentligt till nästa år så han kan få komma ut på banan i lugn och ro. Tack för alla uppmuntrande ord, de värmde.
Inget kort?
Ska jag vara helt ärlig, så tog jag bara de kort som jag verkligen "måste" för att få ihop min artikel. Jag har fått överdos av hästfotografering efter denna generalmönstringssommar, så det blev mer bilder från bruksproven. Jag skall fixa en fin körbild på Leil Gaist åt dig och Russtoka istället. Han gjorde ett så fint och trevligt körprov.

Seist var tyvärr en av de få som jag missade.

Tack ändå för bilden! Synd att ni inte fick några på Seist, men vi har honom levande ute i stallet istället, kan se på honom när man vill.
Solveig har inte gett upp hoppet om Gaist ännu heller. Hon vill prova igen, och speciellt då det funkar med att ha honom som hingst fortfarande. Nu har hon ju två stycken och inga ston, så det funkar perfekt. Plus att hon har två bonus grabbar med särbon, som hon får hjälp av.
Det är ju kul om man kan plocka upp Komets blod längre upp i stamtavlorna, om några år också, men med annan mödernelinje…
Jättekul med Jucents avkomma tycker jag!!! Där kan hans blod komma in igen längre fram i stamtavlan igen, en sk förstärkning av blodet…
Lite kuriosa om Jucents söner, som hör till avd för värdelöst vetande.
När Juniper 530 och Tejas Monljus 540 visades som 4-åringar, fick de precis samma poäng som Myre fick nu, dvs 99788=41.

Mera värdelöst vetande…
Jucent gick in i just det där ridhuset i Bankeryd i mars 1986 - drygt 21 år sen alltså. Jag var där då… det var massor av snö och det var samma dag som Olof Palme begravdes. Vi var ett gäng tjejer (jag var 15 år) som åkte från Sthlm och då fanns ju inte det informationsflödet som finns nu (inget internet att kolla upp saker och ting på) och vi hade ingen AAAANING om huruvida premieringen verkligen skulle bli av, men vi åkte ändå - entusiast som man är
. Det var ju så mycket annat som var inställt den där dagen - men inte hingstpremieringen inte. Jag har ett gäng halvkassa bilder från den där dagen. Inte kunde jag veta att den där fina Jucent en vacker dag skulle stå i mitt eget stall och lämna så fina avkommor!

#42 Tack Pernilla för bilden! 
Jag tycker det är roligt med två hingstar som debuterar som hingstfäder, Uron G och Patron.
Nu måste det väl vara väl försörjt med hingstar efter Jucent också? Det var ju inte så länge sedan hingstlinjen var på fallrepet…
Tyfon var också en trevlig bekantskap. Sifon kan väl inte ha lämnat så många avkommor? Han hade också några år på nacken när han godkändes. För de som misströstar med sina unghingstar är han ett gott exempel. Kom igen med några år på nacken och gärna lite meriter i bakfickan.
Jaaa som jag hade hoppats på Myre :) Nu vet jag vem Akleia åker till när hon ska betäckas :)
Synd om ni som inte fick igenom era hingstar, men prova igen ett annat år!

Vad synd med Exact! Är det något som kan rätta till sig med åldern?

Jag tror på Exact! Om han var normal hemma, så….
Han var SÅ fin på guldruss 

Jag håller med de övriga om att det är värt att komma igen ett annat år. Patron gick inte in som treåring. Han fick 38p. tror jag och det har ju förändrats en del. Jag såg också Exact på guldruss och skulle helt klart kunna tänka mig att prova honom i framtiden om han går igenom. Jättefin!

vad menas med G GI GII GIII för nåt?

någon som fångade filter på bild?
#62 De börjar med G för att få antingen GI eller GII när de har gjort bruksprov. Vilket de får beror på poängen.
http://www.svehast.se/allm/2007Hingstregl.pdf På sidan 96 hittar du vad som gäller för russ.

vilket är det bästa dom kan få då?
G I

Ingen som noterat poängen på de hingstar som inte gick igenom?

I katalognummerordning:
EXACT 99887=41 p
FILTER 88787=38 p
KARPIN KL 77898=39 p
KNYTTE´S LUPIN 98687=38 p
KNYTTE´S MANGO 77898=39 p
PYRUSS 77797=37 p
SEIST JUONI 77787=36 p
TELIS PILOT 76887=36 p
TOPAZ 88777=37 p
KARISMAS TIGER 87788=38 p
MATTIS 78776=35 p
RUBINO 66667=31 p
THORSTA TYROL 77777=35 p
LEIL GAIST 87888=39 p
NELLOGULLDING 87777=36 p
CEDRUS - struken
SIMSON S 88689=39 p

#50 #51
Tack för de jättefina bilderna!
Att jag ser lite bekymrad ut på bilden var helt enkelt så att petiga jag inte lyckades få Leil Gaist att gå riktigt rakt, han böjer sig lite för mycket åt höger. Men det vill man ju inte visa med överdrivna hjälper, så tydligen försökte jag väl omedvetet med näsan…
Jag är jättenöjd med bruksprovsresultatet annars.
#70 Tack! Du har möjligtvis inga foton också på de som inte gick igenom. Förstå mig rätt, det skulle vara intressant att se de som fick riktigt låga poäng och jämföra med de som fick bra. Som ex. Rubino. Vad var det som gjorde att han fick så pass låga poäng?!

Det var inte alla av de anmälda hingstarna som blivit rekommenderade, men de får åka ändå.
Men de som gick in, hade alla rekommenderats vid föruttagning.
Är det någon som vet varför Cedrus inte kom?

Nu, några dagar senare så har jag hunnit smälta avelsvärderingen lite mer, så nu är jag ändå nöjd. Som sagt var, Seist är lite sen av sig, och väldigt barnslig ännu, men har i mitt tycke väldigt fina linjer att bygga på. Nästa mål blir kvalitetstävlan nästa år som treåring, naturligt vis som hingst! Som sagt, alla som såg honom måste ha uppmärksammat hans enormt trevliga temperament som John Russ verkar vara "skyldig" till. Han är enormt cool, och har genom avelsvärderingen fått uppleva en låååång resa, vilket är jättenyttigt för en unghäst.
Kram på er allihop, och hoppas att Njord som också är till salu kommer uppåt landet…
Kunde vara roligt att hälsa på med något sto…

Min favorit på denna utställning var nog Tyfon. Jag tyckte han var så häftig redan innan han visades.
Seist skötte sig så bra att han inte kunnat varit bättre. Han var sååå goo! <3
Jag blir inte riktigt klok på Metod. Det står i katalogen att han fick G i fjol. Borde han inte gjort ett bruksprov då i så fall eftersom han var fyra år då?
#43 Hade jag varit du så hade jag inte varit ett dugg orolig. Vet tom en shettishingst som på hösten som tvååring fick 36p på utställning och sedan godkändes med 43(!!) poäng på våren. Så det är bara att kravla sig upp igen, ta nya tag och satsa en gång till! Vem vet, nästa gång kanske ni kommer över stupet! :-)
# 78 Metod kunde inte delta på avelsvärderingen förra året, eftersom han var sjuk. Han fick tillstånd ett år, och skulle göra bruksprov i år. Det avbröts men han fick ett år till på sig, och skall göra bruksprov 2008 istället.

Nu ligger resultaten från Bankeryd ute på Russavelsföreningens hemsida + lite annat smått o gott.
www.vikingponnycenter.se
Är det någon som möjligtvis har något foto på Simson S?
Ann

#82 jag har det (tror jag), gjorde han bruksprov med denise håkansson i vagnen?
Ja, det stämmer Denise Håkansson gjorde bruksprovet med Simson S.
Ann

Ingen som fotat lego-lasse?

Jodå, har några huvudbilder på honom.
www.vikingponnycenter.se

#88 & #89 han va fin :)
//Mickan

nu är Tyfon´s härstamningskontrol äntligen klar