registering??
fick ett sto tjuv-betäckt i sommras med en ej godkänd hingst,han är helrasigt russ,modern också. men vad kan man registera fölet som????
har för mig att det går o registrera ändå, men hamnar i 9000-serien, så avkomman kan inte bli stamboksförd eller godkänd hingst
Kontakta registratorn för Svenska Rusavelsföreningen: Liselotte ErixonOskarsberg, Åslunda, 195 92 Märsta liselotte.erixon@telia.com
Det var synd att du inte hörde av dig om detta tidigare.
Hade du gjort det hade vi kunnat löst en del problem innan.
Nu får man göra som så, att om man skall grundstambokföra den som russ, vilket krävs om den skall kunna tävla i ponnytrav exempelvis, måste du börja med att härstamningskontrollera den blivande fadern mot sin pappa. Detta för att kunna säkerställa att han är den han är. Det krävs för alla hingstar som är i avel också, så det är inget konstigt.
När fölungen sedan är född, skall den härstamningskontrolleras gentemot den uppgivna fadern, eftersom det inte är inrapporterat nägon språngrulla i samband med betäckningen, och heller ingen stoavgift betalats in. Därför måste också dessa avgifter betalas in i efterhand, i dagsläget är det 1500:- plus en avgift för betäckningsintyg som måste lösas för att hingsten betäckt. Den kostar 600:-
Fölet kommer att kunna grundstamboksföras i bilaga till grundstambok, sk 9000-registret med känd härstamning, under förutsättning att ovanstående görs, men kan inte riksstamboksföras eller deltaga på SvRAF´s utställningar tex. Den kan dock starta i ponnytrav då den har känd stam, vilket den inte kan göra om man väljer att inte göra så, eftersom den blir grundstambokförd som ponny med okänd stam i ASRPs register annars
Liselotte Erixon, Registrator i SvRAF
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Glömde skriva, att tycker du det verkar krångligt får du gärna ringa, men efter jul, då jag jobbar hela veckan. Tel 08-591434 03
Liselotte

4# hingsten sparkade sönder ena bakbenet i en box inte långt efter betäckningen..,han vart utdömd av en vetrinär att avlivas..
Ok, men hans tagelprov finns här hos mig, så det skall vi ng kunna lösa ändå.

okej