Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettkör-travsport
Läst 1882 ggr
Fiffilura
0

Komma - vidare - tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Håller på att tömkör med min 2½ - åring… men vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag har inte bråttom….

Är det för tidigt att slänga upp en unge på ryggen? Alltså bara ut på en liten promenad? Han har haft både sadel, travdäckel och loksele på sig. Han är duktig på tempoväxlingar halt - skritt - trav. Och väldigt lyhörd. Det gå rutmärkt att köra i skogen med väldigt tvära svängar runt träden och så…. SJälvklart är han lite sprallig och kan göra ett eller annat jämfota hopp, men är det dumt med tanke på körningen som kommer sen?? Om man tänker på tömkröningen, vad är liksom nästa steg? Hur lär jag egentligen in gallop??

Har tänkt att släpa med mig saker som låter mkt, kanske gå bredvid med en stör som jag håller och så… det är lite ont om medhjälpare för tillfället…

Så, råd och tips….

Ledin
0

Vid 2 1/2 brukar man kunna hänga på hästar. Jag har inte haft russ så länge så jag vet inte hur deras rygg utveklas. Jag tycker du kan testa å se hur han reagerar med någon hängande sedan se hur han reagerar går det bra sätt upp den hängade personen (brukar ta ett tag innan man kan sitta) Lära ut gallop det brukar jag göra vid longering, säger gallop annars skulle ja få kuta å bli trött kondisen är inte den bästa :D.  Det med skrammel saker är bra lär han oxå att plastpåsar inte är farliga knyt upp någon i buske och få han att gå fram å nosa. Har råkat ut för frittflygande påsar på vägar när jag kört å ridit blivit en panikfart kan sluta illa men "Peppar peppar ta i trä" gått bra för mig. Jag har det som du lite svårt med medhjälpare mellan varven då är det bra som du tänker ta skrammel. Jo en sak till har du tömmkört han själv? lärt han att det inte är farlit med skackel måt benen å sånt?

Tittut
0

Det beror på vad man menar med ungar. Mina har suttit på mina unghästar korta stunder i hagen, några sekunder-minuter, så länge hästarna tycker det är ok. Då har barnen varit kanske upp till fem år, och som sagt korta stunder.

Att sätta upp tyngre barn för tidigt tror jag inte att jag skulle göra i alla fall.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Fiffilura
0

#2 Jo, det har jag oxå gjort, de har fått sitta på i hagen medans jag hållt i… som du säger någon minut. Men jag menade längre stunder… men ok, då är det för tidigt.

Tack för svaret!

MagganS-B
0

Man skall helst inte rida ( i eg. mening) på russ förrän dom är fyra år. Ryggen och för all del mer, är inte färdigstabiliserat ännu…..

SigneK
0

Håller med Maggan!

Fiffilura
0

Tack för svaren!

Några tips på hur jag ska komma vidare??

Tittut
0

Jag är ingen inkörningsexpert alls, så det kanske är så att en del tycker det jag har gjort är tokigt, men när jag kommit så långt som du, brukar jag gå med draglinor med en bit kätting på, som jag släpar i marken, så det skramlar och låter lite. Linorna brukar jag också svänga mot bakbenen, samt hålla emot när det svänger, så de trycker mot sidorna.

När det verkar ok, har jag lagt på en lätt vagn efter som en medhjälpare håller i utan att spänna fast. SÅ går vi tills att det känns stabilt. Nästa etapp har varit att fästa den i vagnen, sedan att man sätter sig i korta stunder och så bygger jag vidare. Först när det känns stabilt i skritt, vändningar, halt, anspänning, frånspänning osv, börjar jag trava. Galoppen kommer efter flera år i min värld…

I alla moment använder jag mig av minst en medhjälpare under lång tid. Skulle aldrig spänna för utan sådan de närmaste åren. KAnske är jag överförsiktig, men jag har varit med om hästar som hux flux blivit rädda och gett sig iväg utan att vara anspända fullt, och med vagnen hängade efter sig, en mardröm!

Så har jag gjort, och det har funkat bra hittills.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

[Tjiwi]
0

Helt rätt, Liselotte, gör likadant jag med. Ibland blir det skaklar efter linorna, innan vagnen kommer på. Så här….

SigneK
0

#8 vilken fin bild!

[Tjiwi]
0

Tack snälla, stoet heter Zinniah och är efter…kan ni tänka…Grus!!!

NatthaBlom
0

Jag började hänga på Maweriks rygg och skritta korta promenader när han var 2,5 år just efter han blivit inkörd.

Det är svårt att säga eftersom att det är mkt från häst till häst. Men om man kollar på din bild så verkar ponnyn vara ganska så välutvecklad.

Vad har du tänkt att använda honom till i framtiden? Något spec, tex trav, el dressyr? El alround häst?:)

Fiffilura
0

#11 En tervlig familjehäst. Har tre döttrar och själv är jag relativt liten, så en allroundponny! Har absolut inget bestämt, tycker för tillfället att tömkörning och körning (har en istadig shettis) är superkul!!! Men saknar ridningen…. Så framtiden får utvisa vad det blir…

Mixie
0

Min tvååring är sutten på.. en liten 6åring på 20 kilo har skrittat en liten bit från hagen och tillbaka :) Går jättebra, tror att lillan tycker det är kul med lite omväxling och visar inget besvär av tyngden :)

//Mickan

Anna-Uppsala
0

Jag gör ungefär som Liselotte - fast jag brukar ha två medhjälpare första gångerna med vagnen, en på varje sida.
En grej som jag lärt Hjördis, och som jag inte testat tidigare, är att spänna för hästen medan den sitter fast i en ring i en vägg, med en ORDENTLIG bult - förstås.
Ja, jag VET att alla travhästar kan det där, men jag har alltid haft medhjälpare tidigare och fått lära mig som princip (dum sådan tycker jag numera!) att hästen ska kunna stå lös, stilla mellan skaklarna medan man spänner för.
Men det är då det kan sk*ta sig rejält och hästen sticker med vagn o allt! Sitter den fast och är van vid det, så har du gott om tid på dig att fixa med allt - och får den panik har du ändå lite mer tid at vinka på - den kan ju inte heller sticka iväg rakt framåt för där är ju väggen!
Medhjälpare och havrehink är bra de första gångerna förstås, och så måste hästen vara van vid att vagnen tar på korset och vid bakbenen, eftersom du dels läger på den bakifrån, dels måste backa några steg och sedan svänga till höger/vänster när du lämnar väggen. Bra övning det också, för övrigt! :).

En annan grej som jag tycker är jätteviktig med unghästar är at ta med dem ut på allt möjligt - åk och träna löshoppning, åk till närmaste ridhus och hälsa på, visa på utställning, delta i olika evenemang, åk hem till en kompis med russet, tömkör en liten bit på nya vägar, och åk hem igen - och så vidare.
Ju mer desto bättre!
Lycka till! :)

Mixie
0

#14 där håller jag med dig.. är jättemycket för "miljöträning" Oddny fick va me om allt möjligt hon…

//Mickan

Tusen
0

Vi brukar också vänta med att träna galoppfattning tills de kan de andra komandona ordentligt och är fullt styrbara och säkra. Vi kan ev sitta en kort stund på dem då de är 3 ½ år gamla men inridningen börjar inte förrän vid 4 års ålder. Då är de ordentligt körda och har hunnit skaffat sig ordentligt med ryggmuskler.

Då det gäller själva galoppfattningen tränar vi den ungefär samtidigt som de rids in, fast för vagn. Vi har då lärt dem förhållning och de vet exakt vad övriga kommandon betyder. Vi gör så här då vi lär dem fatta galopp. Man gör en kort förhållning och säger "hopp" och driver dem framåt under en kort bit. Fattar dom inte galopp då så gör man om det igen. Bäst inlärning blir det om någon rutinerad häst går brevid och visar. Då unghästen ser vad den äldre gör brukar de göra likadant. Fungerar bra för oss.

NatthaBlom
0

Okej låter trevligt:)

Jag skulle göra såhär om jag var du; till och börja med skulle jag försöka få på han vagnen, till det borde du ha en medhjälpare som har ett grimskaft fastknäppt och går lite snett bakom hästens huvud. Se hur det funkar och går det bra så är det bara att nöta på några gånger o sen knäppa bort grimskaftet, men tänk på att det är alltid bättre att göra det för många ggr ån för få!:)

om ryggen på ponnyn verkar tillräkligt stark så tkr jag att du kan "slänga upp" en som bara skrittar runt på någon kort promenad då och då, inte allt för ofta.. Kanske en till två ggr i veckan med tanke på att musklerna hästen använder en del muskler som den inte använder annars när man rider.

För att bygga upp muskler på en ungponny så måste den ha kul! En toppenide som jag har är att longera i snö om ni har det, på så sätt kan du bygga upp en bra kommunikation med hästan o träna lydnad. Du kan även sätta upp ett jätte lågt hinder som han kan få skutta över det brukar mina tycka är jätte roligt! Och det är grymt bra träning!

Lycka till!:)

brukskorningskusk
0

Fiffilura!

Jag tror du måste bestämma vad du ska ha för mål med din häst och arbeta därefter. Eftersom tömkörningen verkar fungera bra och det verkar som du ska köra in din häst så släpp ridningen nu. (blir gärna lite halvdant med båda)Ta en sak i taget. När tömkörningen fungerar lugnt avspänt harmoniskt tryggt kan du gå vidare med först en lina (och då gärna armens med grovt rep och kätting) sen två linor. När det fungerar på både utsida och insida högt och långt efter benen och marken kan du gå vidare med att koppla på en svängel och göra likadant och börja belasta/hålla emot. Sen då även tex koppla i släpsax och börja dra en liten stock. Detta kan man hålla på ett tag med men under tiden kan du även börja med en lös skakel och jobba vidare som med linorna. För att sen få till en liten släpa, som du senare kan belasta lite med tex en liten stock. Efter detta börjar jag med tex rockard. Men redan från början tränar jag skakelträning (och linträning)-gå in och ur, stå still, lyfta upp och ner. Lägg skaklar el ställ rockard (gärna både och) tex utanför stallet där du måste passera varje gång du hämtar hästen. När du då kommer till släpan eller rockard är det inget nytt för hästen med att kliva i skaklarna på släpan eller rockarden. Tänk på att avsluta varje pass i tid och lite enkelt!

Efter detta är det då bara att forsätta utbilda hästen…

Miljöträning och "farliga saker" träning är alltid bra att ha med i bagaget. Bygg en bana som du kan leda/tömköra över under bredvid och det är bara fantasin som sätter gränser…

Lägger man ner lite jobb på inkörningen och gör det noggrant så får du en använbar häst.

Nu har jag bara skrivit lite kortfattat men jag hoppas du kan få något tips hur du ska gå vidare. Har du fler frågor så får du gärna höra av dig.

Lycka till och ha det roligt med din häst! /A

Fiffilura
0

Åh, tack för alla kloka och bra tips!!

Jag nöter vidare lite med tömkörningen, lite nya miljöer och mer på vägar. Lägger definitivt ridningen på hyllan ett tag (har inte ens börjat i och för sig) och satsar på tömkörningen. Ska ta med mig lite grejer som låter och släpa dem… och vänja honom vid att ha nåt emot benen….

Spänner för honom gör jag INTE ensam och det känns som om det är långt dit, i vår kanske… jag vill att allt ska sitta ordentligt! Men han känns annars ganska trygg, för ett tag sen studsade han så han fick ena tömmen mellan bakbenen och han stannade direkt på kommande och stod stilla så jag kunde ta bort tömmen….

Anna-Uppsala
0

Kanske ska tillägga att Gerda skulle egentligen blivit inkörd i våras - MEN så dök det upp en familj som ville ha henne som ridponny, så jag lade körningen på hyllan för hennes del så länge.
Hon har lärt sig massor om ridning, och älskar att hoppa!, men hade jag börjat köra in henne också hade det nog blivit för mycket för hon är så frukansvärt ambitiös och VILL så mycket!
En sådan häst måste man vara rädd om!
Nu är hon fem till våren och jag har tänkt börja tömköra henne igen (vi kom så långt att hon gick med linor utan problem) kanske en dag i veckan, bara för att hålla kunskaperna vid liv - men i övrigt får hon vara ridponny på heltid så länge hennes ponnybarn kan rida henne.

entill
0

Bra att så många skrivit och berättat om hur de kör in sina hästar. Ta åt dig av alla, för det finns lika många sätt att köra in en häst på som det finns hästar, nästan. De sätt som beskrivits här är bra allihop. Det finns också hästar som är "födda inkörda", då är det enkelt. Tyvärr finns det också hästar som inte är lämpliga att köra över huvud taget, men det märker man, och då är dett bättre att låta bli. Det viktigaste är säkerheten. Det måste kännas tryggt att köra hästen.

Bild på "gamlingen", som är utmärkt i töm, men blir olycklig om hon får vagn på sig.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Anna-Uppsala
0

Tyvärr finns det också hästar som inte är lämpliga att köra över huvud taget, men det märker man, och då är dett bättre att låta bli. Det viktigaste är säkerheten. Det måste kännas tryggt att köra hästen.

Kloka ord, Agge! Håller helt med du! :)

Det finns alldeles för många körhästar där det bara är en tidsfråga innan det smäller, men där matte/husse tycker ändå att "jo, men det går ju GANSKA bra i alla fall". Jag har varit där själv, och vet hur lätt det är att bortse från hästens ovilja till körning … Och sedan brukar det gå åt skogen rejält till sist - inte sällan med personskador som följd.
Trivs inte hästen med jobbet framför vagnen, låt den prova på andra grenar i stället!
Och har ni möjlighet så kör för en instruktör och be om råd, och om h*n säger "den här hästen är inte okej att köra med!" så lyssna för sjutton på det och skaffa en annan körhäst!

Fiffilura
0

Tack för svaren! Måste säga att jag tycker detta forum verkligen är bra, jag har fått många bra svar här utan att känna mig dum. Många bra tips och ideer utan att bli "påhoppad". Tack det uppskattas av mig som är nybörjare på många områden…. som körning t.ex.

Fiffilura
0

Här kommer en dålig bild, alldeles pinfärsk….