Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: avel
Läst 2097 ggr
Gottis
0

Russ=okänd härstamning!!!!

Jag undrar varför det finns så många russ utan härstamning till salu, någon som vet varför det är så??? Verkar som många som fött upp russ bara struntat i att registrera dom och det tycker jag är trist. Finns säkert många värdefulla russ som gått till spillo.

Tittut
0

En del kan säkert vara sådana där originalhandlingarna försvunnit och ägarna inte brytt sig om att ta kostnader och omak att härstamningskontrollera för att få fullgoda papper.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

rebeccajansson
0

jag vet att det kanske låter gale men jag skulle aldrg kunna tänka mig att köpa ett russ utan papper.

Hagelberg
0

Jag känner alltid lite sorg när ett russ är utan papper. De "går" ju inte att avla på och ger inga meriter men de kan ju vara underbara individer ändå, verkliga goda rep. för sin ras! Har stött på människor som släger papperna och säljer russet som korsning/okänd. Motiveringen är att man får mer betalt för korsningen/okända ponnyn än ett russ med stam! Vi russmänniskor får marknadsföra våra russ ännu bättre så att det är fint att ha ett russ!

alpros
0

# Är det sant! Slänga papprena! Satte kaffet i vrångstrupen när jag läste detta. Har vi problem, eller har vi problem när man får bättre betalt för ett russ om den kallas korsningsponny än om den har full stam? Det är ju inte klokt.

Christina-Lundberg
0

Hej!
Jag blir så upprörd när jag läser detta….
Hur in i alla 17-bullar tänker folk???? Sitter själv med en avelshingt som har "några avkommor", utav dem är det 3 frågetecken.. Jag vet att förra ägaren (ingen nämd ingen glömd) hade dåligt pappersarbete… men ändå inte… den personen anmälde att han hade betäckt, redovisat vad det blev MEN sen blev det stopp. Jag tror att alla avgifter är betalde, mamma var tvungen att lösa in dessa för att få en bet.licens.

Summa sumarium - skäms folk att de har russ eller..

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har också hört talas om att folk hellre säger sig ha en korsningsponny än ett renrasigt russ. Man får fråga sig varför har det blivit så? Vad kan vi russägare göra för att ändra på detta? På många ridskolor har russ dåligt rykte för att de är så envisa. Vi russägare måste ut mer och visa våra fina russ och berätta om dom på ridskolor och i alla andra sammanhang där man träffar folk som inte vet så mycket om russ. Har ofta varit med om att då vi varit ute med våra på hopptävlingar och uppvisningar är folk ofta mäktigt imponerade av våra ponnysar. Och de är ju inte ens de bästa i Sverige på dessa grenar. Det gäller bara att få duktiga ryttare till dessa kloka ponnysar.

Bilden är på tjejerna när de rider tandemkadrilj på Vilstas ridskola i Eskilstuna. Det var luciashow och det är ABBA-tema. Bilden är från 2006. (tyvärr är bilden lite mörk)

amandahandersson
0

Som gammal ridskoletjej måste jag säja att russ är betydligt trevligare än ridskolehästar…!
Tycker ridskolehästar för övrigt inte har så himla bra liv (i alla fall inte vad jag sett, slutade på ridskolan pga. det bland annat) och jag tycker russ inte hör hemma på ridskola (eller ja - alla hästar förtjänar ett bra liv). Russ är en sån fin ras som ska användas på bästa sätt.

Men det är tråkigt att folk skiter i pappersarbeten när det gäller russ! Jag skulle aldrig köpt en häst utan papper, och jag förstår inte varför folk gör det… Skärpning, slarvare!

jonasjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Håller med dig till en viss del..men vi köpte en C- ponny till Evelina (våran dotter) som är en okänd härstamning..troligen korsning med russ och nått annat. och hon är 17 år. Men vi ångrar då inte att vi köpte henne,hade aldrig fått någon bättre läromästare till henne.

Tusen
0

#7 Det finns många fina ponnysar på ridskolor samt ridskolor som tar väl hand om sina ponnysar. Det är bara det att alla inte passar att vara ridkoleponny. Många russ är väl för smarta och gillar kanske därför inte att ridas av många nybörjare varvat med duktiga ryttare. Men vi ska vara glada för våra ridskolor och travskolor för utan dessa skulle väl de flesta av oss aldrig komma i närheten av att få rida eller köra. Flaggan i topp för alla duktiga och tålmodiga ridskoleponnysar.

Tittut
0

Jag tror mig ha hört från flera håll att:

"Den bästa ridskolehäst man kan ha är ett bra russ, och den sämsta ridskolehäst man kan ha är ett "dåligt" russ"

Ligger nog den del i det.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

agnes_S
0

#9 Håller med. Har själv bott i storstad och hade inte haft möjlighet att hålla på med hästar om inte ridskolorna fanns. Sedan finns det ju alltid exempel på dåliga ridskolor, men man ska inte dra alla över en kam…

Fiffilura
0

Men gud så tråkigt att russ verkar ha fått en "dålig" stämple! Vad kan det bero på? Syns inte russ ordentligt? Hur är det inom ridsporten? Finns det mycket russ där?

Jag vet bara på ridskolan där mina döttrar rider; där finns det två russ och de är inte populära -tyvärr! Den ena kan inte gå först, då bara tvärvänder han så ungarna flyger, den andra är stel som en pinne och kan inte gallopera…. Kan sånt bidra till attt russ inte är så populära - om det nu är så???

Där har de även prvatlektioner i hoppning. Och där trippar det alltid omkring ett gäng smäckra hispiga ponnysar med diverse utrusning på sig. Men mitt bland de där hispiga små ponnyserna gick det en gång ett russ!!! KUL!! Synd att de inte är fler bara….

[Tjiwi]
0

Tyvärr tror jag att många har "förutfattade" menigar om russet efter att kanske ha träffat de envisa(smarta??) russen. Jag har träffat på en del såna som efter att ha haft med mina russ att göra ändrat sin uppfattning och tycker nu att russ är underbara individer. Som sagt, det gäller att ut och visa upp våra underbara russ och visa att de duger lika bra som korsningar och div importer.

Senast idag då vi hade inomhusträning-körning fick min Wilda berömmande ord av en icke russ människa, kul!!Glad

Angel
0

Ja, det är väl så att man måste vara lite smart själv när man har russ. Och uthållig, för nog är de smarta och påhittiga.

amandahandersson
0

#9, på den ridskolan jag gick på var det långt ifrån bra… Hade inte sålt mitt russ dit änns om jag så fick 1 miljon för det!

Men visst, det finns bra ridskolor. Travskolan i Boden är i alla fall väldigt bra med fina russ! :)

PernillaJ
0

För varje år blir en ökande andel av russen identitetsmärkta sedan kravet på chipmärkning vid nyregistrering infördes från och med 2004. Alla registrerade gotlandsruss födda 2004 och senare är alltså chipmärkta, samt en hel del av de äldre. Det i kombination med större medvetenhet hos hästköpare att man aldrig ska köpa en häst som inte åtföljs av originalhandling kanske kan stävja det här problemet? Fast i grunden handlar det kanske om att russ i vissa sammanhang saknar prestige och värde = trist.

Fidelia
0

Jag saknar själv två avkommor efter Denilson 529 födda 2002 som inte blivit registrerade. Man kan ju undra var dessa blivit av. Någon som vet något?

Ssannna
0

Det finns en tjej som har sin c-ponny uppstallad på ridskolan. Den är registrerad svensk ridponny, hon rider dressyr och hoppning. En dag kom hon och avslöjade en stor hemlighet, som hon absolut inte ville att någon skulle få reda på. Hennes ponny är korsning, med bland annat russ! Oh, hon skämdes såå över detta sa hon. Hon är mycket nöjd med sin ponny på alla sätt, men just detta faktum drar tydligen ner värdet betydligt, enligt henne.
Jag: Förvånad

CarolaG
0

#18 Alla Svenska Ridponnyer är korsningar mellan olika godkända raser. Gotlandsruss är en godkänd ras att korsa in och finns i många ridponnyer så det är inget konstigt..

Ledin
0

Jag har oxå hört skit om russ, det har varit jaja det e ju russ då menar dom att russ är envisa på dumt sätt. Och att folk som  

#3 säger e ju bedrövlit att man skastar papper å skriver "okändhärstammning". I alla raser så finns det mindre bra hästar till barn eller okuniga kanske rädda människor. Min val är sån som hatar barn hugger å går till annfall om han är i hagen. Men detta viste jag när ja fick han och han är snäll o bra måt mig. Bra körponny och dottern på 5 har ridit honom då e han snäll å jätte försiktit går han fram. Hanns mamma där imot älskar barn gör allt för att vara till lags så det är ju barnens egna ponny. Russ är fina glada ponnys enlit mig, tåliga starka ponnys visst lite envisna kan dom vara om tillfälle kommer men vilken ponny är inte det? Alla Glad

entill
0

Lite konstigt att "envishet" räknas som en dålig egenskap när det gäller russ, men en god egenskap när det gäller nobelpristagare och idrottsmän!?Förvånad

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Ssannna
0

#19 det jag tycker är konstigt är inte att det är russ i en svensk ridponny, utan att hon tycker att det är så hemskt. väldigt pinsamt har jag för mej hon kallade det också.

MagganS-B
0

# 22 Folk är dumma i huvudet, tror att det är FIIIIIINARE med nån engelsk ponny utan stam för 100000,- än ett renrasigt russ för 25-30000,- Likadant när det gäller korsningar. Var på Svedens gård och ridskola för många år sen, vill minnas att Helén (Knutsson) sa att dom hade russ i nästan alla sina ridskolehästar för att dom var tåliga, aldrig sjuka och jätteduktiga! Dessutom hade dom renrasiga russ också……och har väl fortfarande?

StuteriSolo
0

#23 Ja, på Sveden har de korsat russ med arab t.ex för att få en större ponny med russens bra egenkaper! Jag tror då de har russ på ridskolan än, även om det inte är Helene och Göran som driver den själva längre.

Tusen
0

När jag var i yngre tonåren åkte jag varje sommar på ridläger till ett ställe utanför Västerås som hette Bysinge. Där hade de nästan bara russ och stona där betäcktes med gårdens arabhingst. De blev jättefina individer som blev rätt olika stora, dock oftast C-ponny. Vad jag minns var dessa mycket populära. Har själv haft funderingar på en sådan korsning en gång i tiden. Fast det var ju innan jag fick träffa de riktiga "stjärnorna" . RUSSEN!Flört