Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Läst 421 ggr
lessien01
0

Köpa gammal ponny?

Skulle vilja ha lite åsikter.
Min sons medryttarponny, ett 26 årigt russ, kommer troligtvis bara ha denna sommaren kvar att leva. Ägaren ska flytta. Och vad jag förstått kommer russet inte att säljas. Han har troligtvis ppdi men är inte testad. Annars är han pigg för sin ålder. Har haft fång en gång för några år sedan.

Egentligen har vi inte optimala förhållanden för att ha häst, men det känns fel att han ska avlivas. Överväger därför att fråga om vi får köpa honom istället.
Frågan är om det är så smart? Sonen kan nog rida honom ett tag till, iaf lufsa runt lite i skogen. Han börjar bli lite stor för honom, men har läst på forumet att många rider sina russ länge under rätt förutsättningar.
Skulle vi ta honom så skulle vi kolla ppdi. Blir det en kostsam historia?
Han har inte kollat tänderna på många många år så det kan ju med bli dyrt.
Min son älskar ju den här ponnyn vilket gör detta så svårt. Min hjärna säger att vi inte ska köpa honom, men hjärtat säger så klart nåt annat.
Kanske är det bättre för honom att få avsluta sitt liv i sitt hem, en sista sommar med sina kompisar. Istället för att flytta med allt vad det innebär.

Skulle vilja veta vad ni säger om detta.

PernillaJ
7

Utifrån det du skriver låter det som att ägaren tar sitt ansvar gentemot hästen som planerar att låta den få somna in hemma.

För vems skull ska hästen hållas vid liv, hans eller er?

Tänk att det här kan vara ett tillfälle att ha djupa samtal med sonen om livet och döden. Förklara att hästen är gammal och sjuk, och att hästen kommer att få sluta sina dagar för att det är det bästa för honom. Projicera inte egen dödsångest "det känns fel att han ska avlivas". Döden är nådig för en gammal häst.

Läs t ex https://stuterikry.blogg.se/2020/july/fanns-det-inget-mer-att-gora.html

"Kunde man inte gjort mer?" Fanns det inget man kunde göra?" Jag tror du som djurägare känner igen frågorna. När du tagit det allra svåraste beslutet om att det var dags att ta farväl, att låta din…