Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettridsport
Läst 6515 ggr
[piraten90]
0

För stor?

Jag vet det finns säkert massor av sånna här trådar, men jag vore glad om ni svarade iallafall.

Jag ska ta en ponny på foder, är lite inne på ett Gotlandsruss. Jag undrar hur länge jag kan rida russet?

Jag är 17 år och 157cm lång (kommer inte växa mer och är kort pga ätstörningar störningar som jag hade när jag var yngre) Jag väger ca 40kg.

Kan jag rida ett stort russ i några år till?

SigneK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kan du! Min syster är 163 och väger runt 55 och rider russ.

SigneK
0

Ps. russet här på bilden är 124 cm.

[piraten90]
0

Tack för svaret! Glad

entill
0

Du kan rida russ hela livet. Det finns många vuxna som har russ som ridhästar

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

[piraten90]
0

Åå vad kul! Glad Kan jag hoppa små hinder oxå?

Chirak-96
0

Jag har hopptränat mitt russ för instruktör, jag är både längre och tyngre än dig. Vi hoppade ca 50-60 cm. Hoppas du får kul med ditt russ… dom är härliga…

Jenniferohlson
0

Hur långa är ni som rider russ?

linnrisedal
0

Jag rider russ, är 18, väger 47 och är 163 cm, funkar jättebra.  Russ är så himla roliga att rida!

Asagard
0

Förut red jag våra russ en hel del. Dock blir det mindre av det nu pga naturliga orsaker. I alla fall, jag är 165 cm lång och vägde vid den tidpunkten ca 46-48 kg.

CarolaG
0

Jag rider väldigt sällan nu då jag tycker att jag blivit för tung… Jag är iaf 159 cm lång. De stora döttrarna är 162 cm och 165 cm.

GAJarhult
0

Jag rider oxå mina russ men rida vet jag inte om jag kallar det… Plocka kantareller och ut och titta i skogen är dom bra till. Men jag hoppar oftast av om jag möter någon. 175 cm och för många kilo…

Andy
0

Jag rider mitt russ Andy, jag är 165 kort o 51kg. Andy är ganska stor 127cm o väldigt grov.

gonis
0

nej nej nej nej Skrattande tuta å kör! du känner på hästen när det börjar kännas ansträngt! Själv är jag 167 cm lång och väger 57 kilo och jobbar mitt russ i både skritt och trav i dressyren ibland!

amandahandersson
0

Jag rider inte russ, och jag är 15 år, väger 48 kilo och är drygt 1.65 lång. Men då är det russ som jag har som är ridbart ganska liten, 1.20,8. Känner mig jättestor å klumpig på han ;p

Tusen
0

Jag tycker gott du kan fortsätta rida russ så länge du känner dig bekväm med det. Att som #14 tycka att man är för stor när man väger 48 kg är mer en vanesak. Längden hos ryttaren är av mindre betydelse för ponnyn.

Jossa
0

Jag är 174 och väger 53, och jag rider trots min längd på russisar ^^

StuteriSolo
0

Jag är 162 och väger jaaa, det vet jag inte då jag inte ens äger en våg, men 55 kanske? Jag var lika stor när mitt frsta russ reds in när jag var 18, och det verkar då inte som om någon av russen jag haft lidit av att jag ridit dem.

peron4
0

Jag rider på mina russ. Jag är 165cm och väger ca 55. Russen är 129,5, 129, 127 och 125 cm höga.

Impulz
0

Jag rider russ! Är 158cm och väger 49kg.

MagganS-B
0

Du kan alltid rida på ett russ!

Sushifish
0

Gud vilken uppmuntrande tråd. Jag ska köpa ett russ när jag sparat ihop tillräckligt med pengar och då behöver jag inte bara använda den till körning. Skrattande

Jossa
0

Impulz, det vet jag väl! Din lilla pinnsticka, he-he ^^

Russtoka
0

#0 Kära du! Du kan rida russ hela livet! Njut!

Ja, du är bara 17 år, vet inget om hur livet blir. Om du får ekonomiska möjligheter att hålla häst i framtiden, har du många underbara år framför dig med dina russ. Se möjligheterna, de är många, stirra dig inte blind på hur andra gör, vilka hästar de har, hur de rider, kör eller tävlar. Gör det du själv och ditt russ tycker om. Lek och hitta på nya saker tillsammans.

Lycka till!

trex
0

Min nästa äst skall bli ett russ,jag är vuxen.

Fiffilura
0

Som nån annan sa: vilken uppmuntrande tråd!!! Då kan jag med GOTT samvete rida mina russ och inte skämmas för det :-D

Russtoka
0

#25 Absolut! Tänk dig ett par tre, fyra, fem, sex hundra år tillbaka i tiden, vad fanns det för hästar på Gotland förutom russen? De har ju funnits där sen tusentals år. Om folk red för att ta sig fram, vad tror du de red på? Fanns det vägar att köra vagn på?

Jag kan bara gissa. Liksom islänningarna fångade in och red sina hästar över sin ö, kan jag tänka mig att Gotlänningarna red russ som fångats i skogen. Det borde väl vara självklart… eller?

Nicolina
0

Som några sagt innan - vilken uppmuntrande tråd!
Är ny här och detta var första tråden jag kikade in på, härligt!!

Är själv 17 år och ca. 172cm, väger väl 49-50kg, slutade dock rida för ett par år sen men när alla säger på detta viset blir jag bara sååå sugen igen! Älskar nämligen ponnyer, tycker inte man har nån styr på stora hästar alls, de känns bara långa.

mallan-nog
0

Som sagt uppmuntrande tråd, jättekul att så många rider sina russ!

Jag e 21 år, 164 och ca 54kg och rider på mina! både hoppar, rider dressyr och monté på dem. Har hoppat ca 1 m i skogen med Monita (126cm). Syrran (159cm, ca 50kg)hoppade vägpinne (de oranga m reflexer) som jag och mamma höll i på drygt 110 för nått år sedan. Hon har inte haft några problem alls med vikten lr längden. Red faktiskt på troya i somras oxå, g´hon e bara 119, lite liten var hon ju, men eftersom jg bara red henne hemma så gör inte det så mkt att benen hänger, vikten hade hon inga problem med. på bilder rider jag Triztan (122cm), som jag egentligen tycker at jag är för stor för: Men när syrran inte kunde så tänkte ja att ja kan vl chansa å de gick bra. ekipagekontrollanten sa inget!

Lycka till med russköpet!

[Emmelo]
0

Hur mkt orkar ett russ bära, ungefär?? bara att ut å skritta lite i skogen..är så ridsugen på min pålle men jag är nog för tung..Är ca 174 lång å väger ca 62. han går väl av om jag sitter på honom..Han är ca 125cm.

Teja-Bea
0

#29 Det är såå olika från häst till häst! Mankhöjden säger egentligen inte speciellt mycket! Vad är din häst för modell? Grov/lätt? Hur är den musklad?

Jag har ett russ som är 130 i manken. Hon är en väldigt grov modell och när hon var vältränad i somras så red jag henne hemma. Jag väger ca 67 med utrustning. Men ett mindre russ skulle jag aldrig sätta mig på!

Om ditt russ är någorlunda musklad så är det nog inga problem att ta en ruda =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

StuteriSolo
0

Om man inte är säker på om hästen orkar, sitt upp och rid en liten sväng. Om hästarna verkligen inte gilar det hela så lägger de sig om man är för tung :)(å andra sidan kan de göra så om de inte har lust helt enkelt, vet en ponny som "tappade benen" när det var små barn som red själva) Rid bara en liten stund första gången, ingen ponny går av för att man rider tio -tjugo minuter. Jag har haft ryttare på mina hästar som vägt upp till ca. 65 kg, men då har det varit vältränade hästar i storleken 122-129, och det har då inte varit några problem. Då gäller det inte daglig ridning utan någon gång då och då

Fiffilura
0

# 26 Men ställer du denna fråga på andra forum skriker de andra högt och går i taket. Man förstör hästen, den kommer inte hålla så länge osv osv… Därför kände jag att detta var en väldigt uppmuntrande tråd!!

NovaRoll
0

Men pratar inte trådskaparen om vikten (sin) 40kg?? Inom montén är maxvikten 65kg inklusive utrustning, dock skall ekipaget vara harmoniskt….157cm är inte för långt min dotter är lika lång som du #0 och väger 43kg och snart 14 år och hon ser perfekt mot liten ut på sin ponny som är 121cm och som hon troligen aldrig växer ur, så rid på och ha KUL!!!!!!

[Emmelo]
0

#30, han är vältränad, bifogar en bild på honom.

alpros
0

Det är jätteroligt om det är så att myten om 50 kg-gränsen på russ kan raderas en gång för alla. I hästtidningar som Min Häst och i hästböcker av olika slag står det, om inte alltid, så oftast att russet kan bära max 50 kg (vad nu detta kommer ifrån?).Det kanske är en äldre uppgift än så, men jag vet att den finns redan i början av 80-talet.  

Men även om JAG vet att mina russ kan ha mig på ryggen utan problem (jag väger ca 56 kg), skulle jag aldrig rida ut på vägarna hemmavid. Helt enkelt för att jag skulle bli anmäld för djurplågeri. Inte av mina vänner och bekanta förstås, men av folk som vet mycket bättre än alla andra. Och kan dem då slå upp i en "hästbok"att gränsen för att rida russ går vid 50 kg, är det besvärligt förstås. Och en anmälan om djurplågeri vill jag inte ha på mig. Rena mardrömmen!

Kanske vi skulle satsa stort på att göra reklam för russet som en ungdoms/vuxenhäst. Gärna med ett eller flera veterinärutlåtanden som styrker argumentet.

Finns det fler förslag på hur man motverkar myten om max 50 kg på ett russ?

agnes_S
0

Jag rider mitt russ. Jag är ca 175 cm och väger nånstans runt 55 kg. Russet i fråga är 122 i mankhöjd och tycker bara att det är kul att få komma ut och galoppera i skogen :) Han är dock av den grövre typen…

CarolaCarro
0

Jag rider mitt  ena russ.. är 153väger lite över de man får inom traven Men Dusa har aldrig sett ut att klaga hon Klipping rider ja inte för ja känner mig stor på han

Tusen
0

Jag tror att man förr red russen på samma sätt som shettisar reds, dvs av vuxna och t.o.m. vuxna karlar. Så det där med 50 kg som maxgräns tror jag bara är skapat av folksom tror att russ är som tunna ridponnysar typ whelshar eller nå´t. Tror de bär betydligt misndre då de är av en tunnare typ. (Bara funderingar)

Jossa
0

Min Imma, som jag tjatar om jämt, är bara 119 i slutmätningsbetyget. Henne rider jag trots att jag är 174cm själv och väger 53. Det som är problemet är just det med balansen oss emellan. Jag föredrar att bara köra henne, men rider gör jag ibland då inte selen åkt fram innan.

Vi har några 3-åriga ston hemma som jag har ridit två stycken redan, Meiram och Bläcku. De två känner jag mig inte ett dugg stor på, kan ju också ha att göra med deras magar. Med sadel funkar det perfekt, och då kanske jag ligger runt 60-65 kg i vikt sammanlagt. Jag använder dock inte skyddsväst mm som det är krav på tävlingar, bara hjälm och det som behövs på hästen.

Men jag har aldrig känt av den dära viktgränsen på 50 kg på lille Imma, hon har varit som hon brukar, full av energi och aktivitet i hela kroppen. Mor har ridit henne, och hon ligger runt 65 (?), vet inte riktigt. Ingen fara alls…
Men det kanske är lite individuellt från häst till häst, även om de är ädla eller grövre? Sedan har ju mycket med ryggmuskler och sådant att göra…

StuteriSolo
0

På tal om att hålla länge, mitt första russ reds in av mig som artonåring, och har ridits av mig och andra vuxna under resten av sitt liv, även om en och annan mindre ryttare ridit henne också :) När hon fick avlivas var hon 23 år, och hade aldrig varit halt en dag i sitt liv. (Vi fick ta bort henne för hon fick en ögonskada) 125 travstarter stod också på kontot + åtta föl

Russtoka
0

#38 Det får mig att tänka på för ganska många år sen då jag hade ett minshettissto. Jag körde henne, men nån gång ibland kunde jag sitta upp på henne för att ta en liten galopp, det var ju bara en kort stund, men vad roligt hon tyckte det var! Tårarna rann både av glädje och fartvind, på den tiden vägde jag över 65kg…

#40 Du har ju ett jättebra vittnesbörd om att vi kan avliva myten om viktgränser på 50kg för russen. Marknadsför russen som allroundhäst för alla åldrar - med sunt förnuft - så tror jag efterfrågan kommer att öka markant.

annn
0

För stor? Mats Olsson på Fröjdis 146. Kortet är från 1967, då de var med i en hopptävling i samband med en utställning på Fanaholm.

Fiffilura
0

Jag tror absolut på att om man marknadsför och kan bevisa att russet även är lämplig som ridhäst för ungdomar och vuxna!! Så att det blev accepterat!! Fast å andra sidan finns ju åldersgränserna för tävlingar, tänker då på ridtävlingar….

Åh, nu blev jag verkligen ridsugen, undrar om jag ska ta en liten runda på mitt sto!!!

Tittut
0

# 42 Åh, vilken kul bild!

Har du inte fler sådana att skicka in till tidningen? Det är så kul med gamla bilder, tycker ialla fall jag!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

karisma
0

Jag rider mina russ och  även rider in dem  har alldrig haft något problem med att de inte orkar bära upp en  På  vissa turridningar på Gotland såg jag max 70 kg Det är kanske inte är att rekomendera på en unghäst Vet ej varifrån det kommer att russen är så dåliga viktbärare Det är tur att det inte går efter ålder på ryttaren för då skulle jag inte få rida för att jag är för gammal  Jag är 161 i passet och väger 58-59 kg

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Ssannna
0

jag rider russ, känns precis lagom. på ridklubben fick jag en del sneda blickar när jag red på min lilla d-ponny även efter det att jag hade fyllt arton, trots att jag några år tidigare tilläts rida b-ponny på lektion, då i precis samma längd och vikt. märkligt tycker jag. tydligen ska man ha så stor häst som möjligt :/

när vi red tandemkadrilj på elmia i somras så var det också några därhemma som tyckte att det kan ni inte göra, ni är alldeles för stora. ehum, jaså?

jag minns att jag gjorde ett skolarbete om russ för många år sen. då letade jag fakta i olika böcker på biblioteket, och i dom allra flesta står det att russens ryggar är för svaga för att bära annat än barn. var kommer det ifrån egentligen?

divansson
0

jepps.. ja är runt 160, väger strax under 40. Jag rider mitt russ på 126. No problem.

entill
0

Ja, det här med vikter och storlek på ryttare är nog moderna tiders påfund. Under ponnysportens barndom, när jag började rida, var det aldrig något snack om att man var för stor. Ingen tittade konstigt på oss. Här en bild som var publicerad i DN 1961, då jag och min kompis tog en ridtur på Djurgården på Bodick 98 och hans son Guldfux. Jag var 175 lång och vägde nog närmare 75 kg med utrustning. Inte ser väl hästarna så lidande ut?

www.vikingponnycenter.se

Klasselover
0

Jag rider russ lite då och då :) Jag är 165 lång och väger 55 :) Känner mig skitstor, men det är kul!

En bild fotad idag :)  Jag hoppar barbacka,  det var bara lite balansträning ^^

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mixie
0

#49 är det där ett russ?? du ser inte alls stor ut men jag tycker hästen ser ut som en shettis :)

//Mickan

Klasselover
0

Vi vet inte riktigt vad som är i honom ^^ Han troligtvis både russ och shettis, men trots att han ser liten ut är han 118 cm :) Liten för att vara russ, men för stor för att vara shettis :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mixie
0

#51 Söt var han iaf :) Själv rider ja inte heller russ längre.. red Oddny ett par gånger men bara lunk i skogen. :)

//Mickan

Klasselover
0

Oddny är jättesöt han med :) Jag önskar mig en mindre ryttare i julklapp, Klasse red jag in själv i våras och vill ha nån lite tuff ryttare som vågar rida en pigg och hoppglad liten ponny ^^ Och till den andra lille pöjken i stallet med ^^

entill
0

Ja, tänk så olika det kan bli med korsningar… den här killen har en russmamma på 126 cm och en en shettispappa på 105 cm. Själv är han en stor viktbärande B-ponny på 126 cm. Jobbar på ridskola i Eskilstuna.

www.vikingponnycenter.se

Mixie
0

#53 D e ett sto ;) Men leta reda på nån liten tjej i närheten då :) Åk ner till närmsta ridskola å handplocka nån d skulle ja gjort ;)
Har planer på att snabbanta ner mig 10 kg ett par månader nästa höst för att rida in min tvååring, skämt åsido ;) Det överlåter jag nog till någon av småtjejerna..

//Mickan

gonis
0

det här med att förstöra hästen kan ju diskuteras. man rider dressyr på hästen för att stärka den och om man sitter rakt över hästen och jobbar rätt  blir det snarare som styrketräning än belastning. de som tränar sina hästar i trav och påstår att det är farligt att en tyngre och längre människa tränar hästen i dressyr kan ju börja undersöka vad den snabba traven gör med hästens kropp. inget emot trav, bara ren fakta. jag har själv travtränat med min så inget illa. hoppas ingen tar illa upp för det är inte häller riktat mot någon. men självklart är tyngden på ryggen belastande. så den bästa formen av träning för att få en stark hållbar häst är nog dressyrarbete för hand eller dressyrkörning. men det är mina åsikter och teorier det! smaken är som baken Glad

Zetter
0

Hittade en länk där det står om vikt och längd. Men ska man gå efter deras rekommendationer är ponnytravsreglementet illa ute!http://hem.passagen.se/pexon/kopahast.htm Man ska nog ta det med en nypa salt.

gonis
0

ganska mkt salt. september och han sa att en perfekt häst i storlek är ca 3 dm lägre än din egen längd. så en ryttare i min längd ska alltså rida c-ponny. (då ur dressyrsynpunkt med tanke på skänkelns och viktens inverkan). men regler för sånt där är svårt. är det inte bara bäst att fråga hästen om man är för tung?

ElinLilja
0

Upps då är jag visst illa ute på mitt russ då och har varit ganska länge Flört Har aldrig fått klagomål från henne i alla fall Glad

Tusen
0

Jag tror det är rätt lugnt Elin. Ett russ är i allmänhet rätt kraftig i förhållande till t.ex welshar så om du är lite längre har ingen betydelse. Vikten kan man diskutera men att tro att russ inte klarar mer än minivikter är ett nypåfund. Läs det Agge skriver så har du lite att komma med om någon skulle klaga.

ElinLilja
0

#60 Var lite ironiskt Glad, aldrig att jag skulle sluta rida min flicka bara för att andra tycker det. Så länge hon inte tycker det är jobbigt att bära runt på mej på våra ridturer så tänker jag fortsätta. Folk brukar bara få stora ögon när man säger att man rider sin häst som är 128 cm när man är 168 själv. Fick min kompis att följa med ut på en tur för ett tag sen (hon har ett halvblod till vardags, plus att hon är mindre än mej) och huj vad kul hon tyckte det var att rida russ!

Kan tillägga att jag inte är ute och hoppar och "tokrider" min flicka. Men förövrigt rider jag ganske normalt i alla gångarter och hon verkar bara tycka det är himla kul att slippa vagnen som ändå bara är i vägen när hon ska rusa rätt ut i skogen eller ner i diket

entill
0

Problemet tycker jag är domarna på ponnytävlingarna. De missar aldrig chansen att påpeka för ryttarna att de är för stora på sina russ. Pernilla fick den kommentaren när hon tävlade Trojka. Veckan efter kom hon på Drömprinsen, domare kände igen henne och sade uppskattande: vad roligt att du fått en större ponny! Till saken hör att Trojka och Drömprinsen är lika höga. Prisse var bara lite tjockare vid tillfället.

www.vikingponnycenter.se

Jossa
0

Har en bild här med mig och Meiram, samt med Elin på Bläcku.

entill
0

Detta är väl idealet. Lagom stor för sitt russ, möjligen är ålderskillnaden lite stor. ryttaren 5 år russet 23.

www.vikingponnycenter.se

ElinLilja
0

#64 Underbar bild! Den kommer ridfolket att gilla seså ut på tävlingarn nu innan den lilla ryttaren anses förstor! Haha

(Vem ser egentligen nöjdaste ut på bilden Flört)

juliapettersson
0

#64, åh vilken härlig bild!

Ssannna
0

#64 aw, va söta dom är! :)

Klasselover
0

#55 - Det tar väldigt lång tid att få hans förtroende :/ Tog 3 år innan jag red in honom.

Min granne rider ibland, men hon vågar inte mer än skritt och trav när jag leder. Förut red hon själv i skritt/trav, red cavaletti och småhinder, men efter att Klasse sprungit iväg under avskrittningen (hon gick emot med skänkeln) och rakt mot ett hinder så kastade hon sig av, han blev rädd för henne som låg på marken och slängde sig över staketet och skenade iväg… :/ Hon förstår inte att han är snäll nu..