Travskäck..
Stall Hageby i Norrköping hade flera russ som gick på travet, Hageby Dick, Hageby Rosso och Hageby Russi kommer jag ihåg, dom brukade vara på Gotland och tävla på sommaren…..Bengt Westergren var det som var med och startade ponnytravet i Växjö, han vet säkert vad det är för en häst, ser inte riktigt ut som russ……

Anders Edman som drev Hageby i Norrköping hade en hingst som hette Domino (SPR 808/55), svartskäck född 1955 e russhingsten Natt 100 u Lassie (imp. England). Denne Domino användes en del i aveln på Hageby, och lämnade bland annat denne Rondo (SPR 1052/63) eller Hageby Rondo. Kul gammal bild!

#1 Maggan har ju helt rätt i att (Hageby) Rondo inte var ett russ utan en korsningsponny. Farfar Natt 100 var visserligen russ men med en hel del Khediven-blod och därför inte av russigaste slag. Farmor var ett skäcksto importerad från England med okänd härstamning (?). Morfar var Revel General 106, welshhingst.
Minns annn om Rondo var en nyttig travare? Han var ju en son till Hageby-Russi 579 som själv travade 1.59,7 och lämnade den förste Derby-vinnaren Hageby Rosso.
Nej, jag minns inte det och tyvärr har jag inga program eller resultatlistor sparade. Så här i efterhand hade det ju varit hur kul som helst. Jag tror vi var där varje travdag och tittade. Jag körde aldrig själv. Bengt-Åke Rungegård gjorde några starter med Corita e. Fröjdis u. Rosita ue. Raketen 102. Dax e. Fröjdis u. Fjällan ue. Klipp 93 var utlånad från Rungegårds till en tjej i Växjö som tävlade honom. Sen var vi kompisar med de från Greveshult i Eriksmåla, som hade flera travare bl.a Droste 159 e. Raketen 102. Bertil Aronsson var också en av de bakom ponnytravet i Växjö.
Vilka roliga gamla bilder du har Ann! En riktig guldgruva.
Kan du inte plocka ihop några, och skicka till Gotlandsrussets "På huvudet i kortlådan?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Det är verkligen jättekul att se på gamla bilder och läsa om gamla russ man minns……har ju blivit några under årens lopp, i alla fall från slutet av 50-talet tills nu!

#4 har beng-åke kört lopp?
#4 haha vilka brillor :D
#8, det finns ju någe liknande idag :) Det är typ med någonting på sidorna så det inte ska imma på dom. Johnny Takter kör med sånna! Ska köpa det jag med.
#7 Jajamen, det har han gjort. Fast träningen stod jag och min kopis för, han gick på skola på annan ort och var bara hemma på helgerna. Sina framgångar hade Bengt-Åke inom hoppningen. Med Domina född: -55 e. Bodick 98 u. Juliana 361, tävlade han på hög nivå, med placeringar i SM. Jag har själv en gammal film med honom från SM i Kristianstad från 60-talet.